18 timmar i business class – Vi testar världens fjärde längsta flygning med Singapore Airlines

Singapore Airlines är en av pionjärerna när det kommer till långflygningar, då flygbolaget innehar världsrekordet för världens längsta flygning som går mellan New York JFK och Singapore. Chatflights fick nyligen chansen att prova business class på deras näst längsta flygning mellan Los Angeles och Singapore, med en flygtid på närmare 18 timmar. Följ med oss ombord på denna minst sagt unika flygupplevelse.

Nya effektiva flygplan möjliggör ultralånga flygningar

Singapore Airlines var ett av de första flygbolagen i världen som introducerade ultralånga flygningar år 2004 när de började trafikera sina direktlinjer mellan Singapore och Los Angeles, samt Singapore och Newark med en en Airbus A340-500. Detta flygplan var konfigurerat i två klasser, business och premium economy och användes uteslutande på flygbolagets direktflyg till USA.

Extra bränsletankar i lastutrymmet

Airbus A340-500 är ett fyrmotorigt flygplan och är ökänt för sin dåliga bränsleekonomi. I takt med de ökande oljepriserna så var det inte längre ekonomiskt hållbart för Singapore Airlines att bedriva direktflyg till USA och 2013 togs beslutet att avsluta rutterna i väntan på nya och mer effektiva flygplanstyper.

År 2019 återupptog Singapore Airlines sina direktflygningar till New York och Los Angeles med pompa och ståt kort efter att de tog leverans av nya och bränsleeffektiva Airbus A350-900ULR. Denna specialversion av det populära långdistansflygplanet är utrustad med extra bränsletankar i lastutrymmet för att möjliggöra den närmare 19 timmar långa flygningen mellan Singapore och New York i östlig och västlig riktning. Flygningarna har sedan återupptagandet blivit en succé för flygbolaget, som även höll i sig under pandemin. Där var det tidskänslig frakt som stod för lönsamheten, när passagerartalen var låga.

Singapore Airlines Airbus A350-900

SQ37 från Los Angeles till Singapore

Vår resa till Singapore börjar i avgångshallen på Tom Bradley International Terminal på LAX. Incheckningen för SQ37 öppnar fyra timmar innan flygets avgång och kvällens flygning är fullsatt till sista stol. Under pandemitider så behöver alla passagerare checkas in manuellt vid disk för att visa upp covid-test och vaccinationsintyg innan man tillåts kliva ombord på flygplanet. Flygbolagen riskerar dryga böter om de släpper ombord en passagerare som inte uppfyller kraven för inresa.

Passagerare i business class får använda en dedicerad incheckningsdisk med kortare köer än för ekonomiklass och med alla papper utskrivna så tog det inte många minuter innan incheckningen var klar.

Singapore Airlines incheckning på LAX.

Ombordstigning och första intryck av kabinen 

Timmarna innan avgång tillbringas i den gemensamma Star Alliance-loungen på LAX, innan det är dags för ombordstigning. Boarding påbörjas 40 minuter innan avgång och passagerare i business class tillåts stiga ombord först.

Denna flygning flygs av en vanlig Airbus A350-900 med tre klasser. Business class-kabinen består av 42 stolar på 11 rader i en 1-2-1 konfiguration, där alla passagerare har direkt tillgång till mittgången. Vår plats 21F är ett gångsäte i den bakre kabinen på den näst sista raden.

Business class på Singapore Airlines Airbus A350-900.
Stolarna är väl avskärmade och erbjuder god avskildhet från medresenärerna.

På stolen ligger ett par tofflor, en necessär och ett covid-kit bestående av handsprit, ett munskydd och rengöringsservetter. Ingen pyjamas erbjuds till passagerare i business class och inga fördrinkar serveras på marken för att minimera kontakten mellan passagerare och besättning. Likaså delas det inte längre ut några utskrivna menyer, men du kan enkelt se vilken mat och dryck som erbjuds på flygningen på underhållningssystemet eller via Singapore Airlines mobilapplikation.

Vid varje stol väntar ett par tofflor, necessär och ett covid-kit med munskydd, handsprit och rengöringsservetter.

Airbus A350-900 är utrustade med flygbolagets senaste version av underhållningssystemet KrisWorld. Här finns ett 200-tal filmer och TV-program att välja bland, såväl som spel, musikalbum och direktsänd TV. Flygplanet är även utrustat med wifi och passagerare i business class får 100 megabytes kostnadsfri data.

Varje stol är utrustad med en 15,4-tums underhållningsskärm.
Stolen erbjuder många utrymmen för förvaring.
Stolskontroller.

Två middagar men ingen frukost på 18 timmar

Avgång sker enligt tidtabell och kvällens flygtid är beräknad till 17 timmar och 56 minuter. En kort stund efter start serveras ett glas champagne och lite nötter, innan middagsserveringen inleds.

Champagne och nötter efter start.

På Singapore Airlines direktflyg till USA tillämpas ett tämligen udda måltidskoncept. Efter start serveras en middag, följt av en till middag cirka 9 timmar in i flygningen. Innan landning i Singapore serveras ingen frukost eller ytterligare måltid. Istället kan passagerarna själva beställa lättare rätter så som nudlar och smörgåsar mellan måltiderna, samt innan landning.

Förrätt bestående av halstrad tonfisk, krabbsallad och yuzudressing.
Oxfilé med potatisgratäng och rödvinssås till varmrätt.
Kött på flygplan löper ofta en risk att vara överstekt, men denna köttbit var förvånansvärt mör.
Fruktskål till efterrätt.

Middagen smakar fantastiskt, i synnerhet köttbiten som var rosa i mitten. Serveringen avklaras relativt snabbt trots en fullsatt flygning och vid midnatt lokal tid i Los Angeles är det dags att bädda i ordning sängen.

Sängen är bäddad och vi är redo för 8 timmars sömn.

Stolen konverteras till en två meter lång säng som erbjuder god sovyta. För att kunna ligga raklång i stolen så behöver man ligga diagonalt, en sovposition som kan kännas ovan i början men som man snabbt vänjer sig vid.

Vi vaknar upp efter åtta timmars oavbruten sömn och vi befinner oss mitt över Stilla Havet.

Dagens flygrutt tar oss över Mikronesien, Guam och Filippinerna innan vi slutligen når Singapore.

Som tidigare nämnt serveras ingen frukost på denna 18 timmars flygning vilket kan kännas lite udda om man fortfarande befinner sig på Los Angeles-tid. Det dröjer ytterligare en timme innan nästa middagsservering påbörjas. Ett tämligen ologiskt val av måltid då klockan vid det här laget har passerat midnatt i Singapore.

Flygningens andra middagsservering inleds med en sallad på gulbetor, körsbärstomater och pinjenötter.
Därefter följt av en Tonkatsu (japansk schnitzel) med ris och curry. Efterrätten hoppar vi över denna gång.

Efter middagen återstår sex timmar av flygningen. Dessa ägnas åt filmtittande och mer sömn, innan vi beställer en skål med nudlar från menyn innan landning i Singapore.

Äggnudlar med räkor i kycklingbuljong.
Soluppgång över Filippinerna

Sammanfattning Singapore Airlines Business Class

Det råder inga tvivel om att Singapore Airlines erbjuder en av världens bästa business class upplevelser. Besättningen är uppmärksamma och servicen näst intill fläckfri.

Stolen är bekväm i både sitt och sovläge, men den börjar bli till åren och kan upplevas som något begränsad när man vill ändra position. För att konvertera stolen till en säng behöver du tillkalla besättningen, vilket kan vara lite besvärligt om man tycker om att växla position ofta.

När det kommer till maten ombord så höll den god standard, men urvalet av maträtter upplevde vi som både lite snålt och udda. Framförallt faktumet att de serveras två middagar men ingen frukost. Likaså är avsaknaden av utskrivna menyer ett stort minus då man behöver ha Singapore Airlines app framme, eller bläddra igenom menyerna på underhållningsskärmen när värdinnan kommer för att ta din beställning.

På det stora hela så har flygbolaget lyckats väl med sitt servicekoncept ombord på sina längsta flygningar, även om det finns en del utrymme för förbättringar.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg