2023: Det säkraste året i flyghistorien

Det internationella luftfartsåret 2023 har gått till historien som det säkraste någonsin, enligt en rapport från IATA. Antalet dödsolyckor i internationell luftfart minskade avsevärt jämfört med 2022, med Asien-Stilla havsområdet och Afrika som de mest riskfyllda regionerna för flygresor.

Inga jetplan inblandade i dödsolyckor

Under det gångna året registrerades inga jetplan som förstördes eller var inblandade i dödsolyckor. Totalt genomfördes 37,7 miljoner flygningar, en ökning med 17 procent från 2022. Dock inträffade en tragisk olycka den 15 januari, när ett ATR 72-500-turbopropflyg från Yeti Airlines kraschade på väg från Kathmandu till Pokhara i Nepal, vilket resulterade i 72 dödsfall.

Historiskt låg olycksfrekvens

Den så kallade "all accident rate", som mäter antalet olyckor per miljon flygningar, låg på 0,80 under 2023. Det innebär att det inträffade en olycka för varje 1,26 miljoner flygningar, den lägsta siffran någonsin sedan mätningarna började.

Fortsatt strävan efter förbättring

Trots de imponerande siffrorna påminner en dödsolycka och två högprofilerade olyckor i början av 2024 om att säkerheten aldrig kan tas för given. "Det finns alltid utrymme för förbättringar", understryker IATA:s generaldirektör Willie Walsh.

Regionala skillnader i olycksfrekvens

I Asien-Stilla havsområdet och Afrika observerades de högsta olycksfrekvenserna, även om siffrorna förbättrats jämfört med tidigare år. I Nordamerika noterades en ökning i "all accident rate" från 0,53 år 2022 till 1,14 år 2023, främst på grund av problem med landningsställ.

Europa är en av de flygsäkraste regionerna i världen.

Europa visar förbättringar

I Europa sjönk olycksfrekvensen till 0,48 under 2023, från 0,98 året innan. Detta visar på en fortsatt positiv trend och ett framgångsrikt arbete för att höja säkerhetsnivåerna inom flygindustrin.

2023 står som ett bevis på de ansträngningar som gjorts för att förbättra flygsäkerheten globalt, men också som en påminnelse om att det ständiga arbetet med att identifiera och åtgärda risker måste fortsätta för att upprätthålla och ytterligare förbättra flygsäkerheten.

Våra senaste inlägg