Air India Boeing 787 störtar efter start – minst 290 döda

Ett passagerarflygplan från Air India har störtat strax efter start från Ahmedabad i Indien, med destination London. Olyckan inträffade den 12 juni 2025 och är den första i sitt slag för flygplansmodellen Boeing 787 Dreamliner. Enligt preliminära uppgifter har minst 290 personer omkommit, vilket inkluderar majoriteten av passagerarna samt flera personer på marken.

Krasch direkt efter start från Ahmedabad

Olyckan drabbade Air India flight AI171, en reguljär linje från Ahmedabad (AMD) till London Gatwick (LGW). Flygplanet, en elva år gammal Boeing 787-8 med registreringsnummer VT-ANB, lyfte från bana 23 klockan 13:39 lokal tid. Ombord fanns 242 personer, däribland två piloter och tio kabinanställda. Flygningen var nära fullsatt med totalt 256 platser.

Strax efter starten uppges piloterna ha anropat flygledartornet med ett nödanrop, men ingen ytterligare kommunikation följde. Flygdata visar att det sista signalutbytet skedde mindre än en minut efter start, vid en höjd av cirka 190 meter.

Flygplanet störtade kort därefter utanför flygplatsens område, in i ett bostadsområde nära en medicinsk högskola. Videomaterial visar omfattande brandrök från nedslagsplatsen. Olyckan har orsakat stor skada på marken, och flera personer utanför flygplanet har rapporterats omkomna.

Minst 290 bekräftade dödsfall

Enligt myndigheterna i Indien har minst 290 personer omkommit i olyckan, inklusive nästan samtliga ombord samt ett okänt antal personer på marken. En person ombord har överlevt, med mindre skador. Överlevaren satt enligt uppgifter på säte 11A, vid en nödutgång nära det främre delen av ekonomiklassen.

Ombord fanns passagerare av flera nationaliteter: 169 indiska medborgare, 53 brittiska, sju portugisiska och en kanadensisk medborgare.

Räddningsarbete pågår fortfarande och dödssiffran kan komma att stiga ytterligare.

Ahmedabad, Indien.

Möjliga orsaker och tekniska observationer

Det är ännu för tidigt att fastställa den exakta orsaken till olyckan. Dock har videomaterial från starten analyserats och visar att flygplanet hade svårigheter att ta höjd. Landningsställen var fortfarande nedfällda under den korta flygningen, vilket tyder på att något avbröt den normala proceduren.

En annan iakttagelse är att flygplanets så kallade ram air turbine (RAT) verkar ha fällts ut – en komponent som automatiskt aktiveras vid total förlust av kraft. Detta kan tyda på att flygplanet drabbades av ett allvarligt tekniskt fel, möjligen ett totalt strömavbrott, vilket är särskilt kritiskt vid låg höjd.

Kaptenen ombord hade 8 200 flygtimmar, medan andrepiloten hade 1 100 flygtimmar, enligt den information som hittills har släppts.

Första förlusten av en Boeing 787 Dreamliner

Olyckan markerar den första totala flygplansförlusten – så kallad "hull loss" – för en Boeing 787 Dreamliner sedan modellen introducerades 2011. Det är också den första dödsolyckan med en 787 i passagerartrafik. Totalt finns över 1 100 flygplan av typen i drift globalt. Air India har 26 Boeing 787-8 i sin flotta, samt sju 787-9 via det tidigare flygbolaget Vistara.

Detta är även den första kraschen med ett bredkroppsflygplan i passagerartrafik på flera år.

Air Indias vd Campbell Wilson har publicerat ett videouttalande efter händelsen. Han befann sig själv ombord på ett flyg som fick omdirigeras för att möjliggöra snabb återkomst till marken.

Boeing 787-8 Dreamliner. Samma flygplanstyp som var inblandad i olyckan.

Utredning inledd

En formell haveriutredning har inletts av Indiens luftfartsmyndigheter, i samarbete med internationella organ. Svarta lådor har lokaliserats och kommer att analyseras för att klarlägga olycksförloppet och identifiera tekniska eller mänskliga faktorer.

Ytterligare information väntas efter att utredningsarbetet fortskrider.

Våra senaste inlägg