ANA lanserar ny business class: "The Room FX" på Boeing 787

All Nippon Airways (ANA) har presenterat en ny business class-produkt som ska introduceras på bolagets internationella Boeing 787-9 från och med 2026. Den nya kabinen, kallad "The Room FX", är en vidareutveckling av ANA:s tidigare premiumprodukt "The Room", som finns på Boeing 777-300ER. Det nya konceptet innebär bland annat en innovativ design utan traditionell lutningsfunktion.

Ny kabindesign för Boeing 787-9

ANA planerar att uppgradera kabinerna på sina Boeing 787-9-flygplan och har nu avslöjat detaljerna kring den nya business class-produkten. "The Room FX", där "FX" står för "Future Experience", har tagits fram i samarbete med Safran och Acumen. Produkten beskrivs som det största sätet i sin klass för medelstora flygplan.

Det nya sätet kommer att finnas i 48 exemplar per flygplan, fördelade över 12 rader i en 1-2-1-konfiguration. Alla säten har skjutdörrar för ökad integritet och är placerade växelvis framåt- och bakåtvända.

Ingen traditionell lutning – istället soffainspirerad komfort

Ett kännetecken för den nya stolen är att den inte har en traditionell lutningsfunktion. Istället glider passageraren ner i ett liggande läge, liknande lösningar som används av bland annat Finnair. Stolen har en förinställd lutning som ger en soffaliknande känsla, vilket möjliggör olika avslappnade sittställningar.

Sängen har en maximal längd på 194 cm och en maximal bredd på 105 cm. Detta ger betydligt mer rörelseutrymme än tidigare versioner på 787-modellen.

Förbättrad teknik och laddningsmöjligheter

Varje säte är utrustat med en 24-tums HD-skärm och stöd för bluetooth-ljud. Laddningsalternativen är omfattande och inkluderar USB-A, USB-C, traditionellt eluttag (AC) samt trådlös laddning. Förvaringsutrymmen har också uppgraderats för att ge en mer funktionell upplevelse.

Jämförelse med tidigare modeller och flotta

Den nya versionen på 787 är en anpassning av den hyllade "The Room"-produkten från ANA:s 777-300ER. Eftersom 787:ans flygkropp är smalare än 777:ans har designen anpassats därefter, men ANA har ändå lyckats erbjuda en generös yta per passagerare. Exempelvis installeras endast 24 business class-säten mellan den första och andra dörren på 787-9, att jämföra med upp till 30 säten på andra flygbolag eller tidigare ANA-konfigurationer.

ANA har i nuläget 35 internationella 787-9 i flottan och ytterligare 27 i beställning. Det nya kabinkonceptet väntas därmed få en bred tillämpning inom flygbolagets linjenät.

Sammanfattning

ANA har presenterat "The Room FX", en ny business class-produkt för Boeing 787-9 som lanseras 2026. Den nya kabinen bygger vidare på det tidigare "The Room"-konceptet från Boeing 777 och erbjuder större utrymme, ny teknik och en innovativ, icke-lutande stol. Produkten är resultatet av ett samarbete mellan ANA, Safran och Acumen och markerar ett steg mot framtidens premiumupplevelser i luften.

Våra senaste inlägg