Chatflights guide till business class på Ethiopian Airlines

Ethiopian Airlines är Afrikas största flygbolag och medlemmar i Star Alliance sedan år 2011. Flygbolaget erbjuder ett brett linjenät till Afrika och är således ett populärt val för EuroBonusresenärer. I denna guide går vi igenom vad du kan förvänta dig ombord på flygbolagets business class, vilka rutter du kan boka med EuroBonuspoäng, samt vilka flygplanstyper som du bör boka för den bästa ombordupplevelsen.

Hit kan du flyga med Ethiopian Airlines i business class för SAS EuroBonuspoäng

Ethiopian Airlines är Etiopiens nationella flygbolag och medlemmar i Star Alliance sedan den 13 december 2011.

Flygbolagets nav i Addis Ababa är en knytpunkt för resor vidare till Afrika, Indiska Oceanen såväl som resor till Sydamerika, Indien och Sydostasien. Flygbolaget är ett populärt val bland EuroBonusresenärer då de regelbundet släpper bonusplatser i business class när flygningarna går till försäljning 331 dagar innan flygets avgång. Här är det möjligt att hitta upp till två bonusplatser i business class på samma flygning eller nio platser i ekonomiklass. 

Till följande destinationer erbjuder Ethiopian Airlines god tillgänglighet i business class från Europa via Addis Ababa:

  • Kapstaden
  • Johannesburg
  • Seychellerna
  • Zanzibar
  • Dar es Salam
  • Kilimanjaro
  • Nairobi
  • Antananarivo 
  • Sao Paulo
  • Buenos Aires
  • Bangkok
Ethiopian Airlines erbjuder goda anslutningar till Zanzibar från Europa via Addis Ababa.

Ethiopian Airlines flygplansflotta och kabinkonfigurationer

Ethiopian Airlines flygplansflotta består idag av (Oktober 2022) av 129 flygplan. Av dessa är 56 långdistansflygplan av typerna Airbus A350-900 (18), Boeing 777-200LR (6), Boeing 777-300ER (4), Boeing 767-300ER (1), Boeing 787-8 Dreamliner (19) och Boeing 787-9 Dreamliner (8).

Kabinkonfigurationerna skiljer sig åt mellan de olika flygplanstyperna och därmed stolarna i business class. Gemensamt för majoriteten av Ethiopian Airlines långdistansflotta är att stolarna i business class är fully-flat, detta innebär att stolarna kan fällas till en 180-grader platt säng.

Ethiopian Airlines Boeing 787-8 Dreamliner.

Ethiopian Airlines Boeing 787-8 Dreamliner

Ethiopian Airlines var en av de första operatörerna av Boeing 787-8 Dreamliner och de tog leverans av sitt första flygplan år 2012. De 10 äldsta flygplansindividerna är inte utrustade med fully-flat stolar i business class och man bör därför undvika denna flygplanstyp i största möjliga mån.

Följande flygplansindivider har inte fully-flat stolar ombord i business class:

  • ET-AOQ
  • ET-AOR
  • ET-AOS
  • ET-AOP
  • ET-AOO
  • ET-AOT
  • ET-AOU
  • ET-AOV
  • ET-ARE
  • ET-ARF

Boeing 787-8 används på flygningar mellan Addis Ababa och Europa, inom Afrika, till Sydamerika, Asien och ibland även till Nordamerika. Vilken konfiguration som du kommer att få kan man inte veta i förväg då exakt flygplansindivid avgörs på avgångsdagen från Addis Ababa.

Det bästa sättet att minimera risken att få ett flygplan utan fully-flat är att välja en rutt som inte flygs av en Boeing 787-8. Även här finns det en risk att få ett flygplansbyte i sista minuten.

Business class på Ethiopian Airlines Boeing 787-8 Dreamliner.
Stolarna på de äldre Boeing 787-8 Dreamliner fälls inte helt platta. De är bekväma för kortare flygningar men väldigt svåra att sova i.

Ethiopian Airlines Boeing 777-200LR och Boeing 777-300ER

Dessa flygplan är utrustade med samma stolstyp som de äldsta Boeing 787-8. Undantaget här är att stolarna är fully-flat och erbjuder god sovkomfort och benutrymme. Boeing 777 används på flygningar inom hela linjenätverket, men i större utsträckning på de längsta flygningarna till Nordamerika.

Den största nackdelen med Boeing 777 är att stolarna är konfigurerade i en 2-3-2 konfiguration med mittensäten i business class, samt att stolarna är över 10 år gamla och i dåligt skick.

Business class på Ethiopian Airlines Boeing 777. Samma stolsmodell som 787-8 Dreamliner, men dessa kan fällas helt platta till en säng.

Ethiopian Airlines Boeing 787-9 Dreamliner

Ethiopian Airlines har idag 9 Boeing 787-9 Dreamliners som levererades från 2017 och framåt. Alla flygplan är idag utrustade med fully-flat stolar i business class. De äldre individerna är utrustade med stolar av modellen Diamond från B/E Aerospace. Dessa är fully-flat stolar I en traditionell 2-2-2 konfiguration. Stolarna erbjuder god avskildhet och fullt acceptabel sovkomfort.

B/E Diamond stolen på Ethiopian Airlines Boeing 787-9 Dreamliner.

De senaste flygplansindividerna ET-AXK, ET-AXL, ET-AXS och ET AYC är utrustade med Super Diamond stolar från B/E Aerospace. Dessa är en vidareutveckling av den äldre Diamond-stolen och är konfigurerade i en 1-2-1 konfiguration och är den tveklöst bästa hårdvaran i business class som du kan finna ombord på Ethiopian Airlines.

Ethiopian Airlines Airbus A350-900

Ethiopian Airlines är Afrikas första operatör av Airbus A350 och de tog leverans av sitt första flygplan år 2016. Dessa flygplan är utrustade med samma B/E Diamond-stolar som Boeing 787-9 men i ett lite annat utförande tack vare den bredare kabinen.

Business class på Ethiopian Airlines Airbus A350-900 i den äldre konfigurationen.

Flygbolagets nyaste Airbus A350-900, samt kommande leveranser är utrustade med Optima-stolar från Safran Aerospace. Dessa stolar är konfigurerade i en ”staggered” 1-2-1 konfiguration och är samma stolstyp som används i United Airlines Polaris Business Class, Air France nya business class på A350, samt TAP Portugals business class på A330-900NEO.

Nya business class på Ethiopian Airlines Airbus A350-900.
Alla stolar har direkt tillgång till mittgången i den nya konfigurationen.

Airbus A350 används i första hand på flygningar till London, Paris, Frankfurt, Dubai, Johannesburg, samt kortare flygningar inom Afrika.

Följande flygplansindivider är utrustade med de senaste stolarna:

  • ET-AYA
  • ET-AYB
  • ET-AYM
  • ET-AYN

Dessa flygplan trafikerar primärt rutterna till London, Paris och Frankfurt. Här är chansen störst att få uppleva den senaste produkten. Det är i förväg inte möjligt att se om din flygning kommer att ha de nya stolarna eller inte, utan detta får du reda på vid avgångsdagen där säteskonfigurationen kommer att ändras vid incheckningen online.

Mat, dryck och service ombord i business class

På Ethiopian Airlines flygningar mellan Europa och Addis Ababa serveras en omfattande middagsservering efter start, samt en lättare frukost innan landning. Kvaliteten på maten som serveras ombord varierar kraftigt beroende på avgångsflygplats och den generella regeln är att mat som lastas på outstations håller högre kvalitet än den mat som lastas i Addis Ababa.

I business class erbjuds inga utskrivna menyer på grund av covid, något som är föremål för stor irritation bland resenärerna, i synnerhet för dig som gärna vill ha en detaljerad information om vad som serveras ombord pga allergier eller dietära begränsningar.

På utvalda flygningar kan du granska menyn i förväg på flygbolagets hemsida, men observera att menyerna och vinlistorna inte alltid stämmer överens mot vad som lastas ombord på flygningen.

På ET715 från Stockholm till Addis Ababa som är en kvällsflygning inleds middagen kort efter start.

Här består förrätten av en laxsashimi med mangosalsa, sojamajonnäs, vårlök och sesamfrön. Vid sidan om serveras en grönsallad med vinägrett.
Till huvudrätt finns fyra val att välja på, varvid vi valde beef tournedos. Dessa serverades med potatisskivor, sparris och bearnaisesås.
Till efterrätt erbjuds ost, frukt, samt två val av efterrätter: Chokladmousse och morotskaka.

Före landning i Addis Ababa serveras en lättare frukost bestående av bakverk och kaffe/the. För dig som hellre vill maximera sömnen så finns det möjlighet att fästa en klisterlapp på stolsryggen för att informera besättningen om att inte väcka dig innan landning.

På dryckessidan erbjuds ett urval av alkoholfria drycker, två röda viner, två vita viner, och ett mousserande vin, såväl som dessertvin och ett urval av spritdrycker. Värt att tänka på är att Champagne inte längre serveras ombord trots att den står listad på menyn.

Ethiopian Airlines erbjuder ett bra utbud av viner ombord, men tyvärr ingen champagne.

Lounge och transfer på Addis Ababa

Alla transferpassagerare på Addis Ababas flygplats behöver genomgå transfer security innan tillträde ges till terminalen. Majoriteten av flygningarna från Europa landar mellan kl 06 och 0730 vilket innebär att köerna kan bli långa. Passagerare i business class har tillträde till en separat säkerhetskontroll med kortare köer, så du behöver sällan spendera mer än 15 minuter i säkerhetskontrollen.

Som resande i business class ges tillträde till nyrenoverade Premium Lounge. Här finns duschar, gott om sittplatser med eluttag, kostnadsfritt wifi, samt ett stort urval av varm och kall mat, samt en bemannad bar. Om du ankommer från ett nattflyg från Europa så kan du avnjuta av en frukost i loungen innan ditt anslutningsflyg.

Ethiopian Airlines Premium Lounge på Addis Ababas flygplats.

Frukost serveras fram till kl 10 och därefter serveras lunch/middag. För dig som vill prova på traditionell etiopisk mat med injerabröd så är vår rekommendation att äta i loungen då maten som serveras där är betydligt bättre än maträtterna som serveras ombord på flygningar från Addis Ababa. På de korta nattflygningarna till Europa anser vi det vara smartast att äta i loungen för att maximera sömnen ombord. 

Ethiopian Airlines är inte det bästa flygbolaget, men de är pålitliga, erbjuder god tillgänglighet och en acceptabel upplevelse på luften och i marken

Ethiopian Airlines kan knappast mäta sig mot de Europeiska, Asiatiska eller Mellanösternflygbolagen och de är ett flygbolag som man i första hand bokar för att kunna ta sig till sin slutdestination i god komfort och på bra avgångstider.

För dig som vill resa till Seychellerna, Zanzibar, Sydafrika eller andra delar av Afrika så finns det sällan så många andra alternativ för poäng än Ethiopian Airlines. Står valet mellan att flyga till Kapstaden med Lufthansa i ekonomiklass eller Ethiopian Airlines i business class så väljer vi Ethiopian alla dagar i veckan.

Med det sagt så bör du inte förvänta dig samma flygupplevelse som du får hos de Europeiska flygbolagen. Likaså finns det även en risk att hamna på en Boeing 787-8 Dreamliner utan fully-flat stolar, men för dig som inte har något emot att lägga på 3-4 timmar i restid och kan resa via London, Paris eller Frankfurt så minimeras risken kraftigt.

Om du vill resa till Kapstaden i business class med EuroBonuspoäng finns det sällan några andra val än Ethiopian Airlines.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg