Därför satsar vissa flygbolag miljarder på förstaklass
Trots en branschtrend där förstaklass fasas ut till förmån för affärsklass och premium economy, väljer vissa flygbolag att gå en annan väg. Med miljardinvesteringar och långsiktig strategi satsar bolag som Air France på att behålla och förnya sina förstaklassprodukter. Syftet är att attrahera de mest betalningsvilliga resenärerna och differentiera sig på en global marknad där konkurrensen om premiumkunderna är hårdare än någonsin.
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Trots att många flygbolag väljer att avskaffa förstaklasskabiner till förmån för affärsklass och premium economy, går vissa aktörer mot strömmen. Flygbolag som Air France, Emirates och SWISS investerar stora belopp i att utveckla nya förstaklassprodukter för långdistansflygningar. Bakgrunden är en ökad efterfrågan på premiumresor, särskilt efter pandemin, där betalningsviljan för ökad komfort och avskildhet har vuxit.
Air France är ett tydligt exempel. Bolaget har nyligen introducerat en ny version av sin exklusiva La Première-svit, efter ett utvecklingsarbete som pågått i över sex år. Enligt Air France-KLM:s koncernledning tog certifierings- och testfasen mer än tre år att genomföra.
Förstaklass som alternativ till privatflyg
Förstaklass riktar sig i dag främst till resenärer som annars skulle välja privatflyg. I vissa fall bokas hela förstaklasskabiner av enskilda kunder för ökad integritet. Denna typ av produkt ses som ett kostnadseffektivt och bekvämt alternativ till privatjet.
Flygbolag ser även förstaklass som ett verktyg för att minska beroendet av lågprisresenärer i ekonomiklass. Genom att öka andelen premiumplatser ombord på mer bränsleeffektiva flygplan kan lönsamheten förbättras, samtidigt som det totala passagerarantalet hålls nere.
Att boka upp en hel first class-kabin kostar en bråkdel av summan av att chartra en privatjet för en interkontinental flygresa.
Air France riktar sig mot exklusiv marknad
Air France har valt en särskilt nischad strategi för sin förstaklass. Istället för att erbjuda den på alla långlinjer, finns La Première endast på ett fåtal flygplan och rutter – främst med utgångspunkt i Paris. Flygbolaget riktar sig mot förmögna direktresenärer till och från den franska huvudstaden, som är en av världens största marknader för exklusiva fritidsresor.
Kabinerna är små, med endast fyra platser, och kompletteras av exklusiva markserviceupplevelser. Strategin är att positionera Air France i en egen liga vad gäller förstaklass, både i fråga om prisnivå och upplevelse.
Air France La Premiere.
Effektiv ombyggnation av långdistansflyg
Air France genomför för närvarande omfattande ombyggnationer av sina Boeing 777-300ER. I dessa flygplan introduceras inte bara den nya La Première-produkten, utan även fler affärsklass- och premium economy-platser. Samtidigt ökar det totala antalet säten, vilket visar på en effektiv användning av flygplanens inredning och kapacitet. Målet är att maximera intäkten per kvadratmeter och möta den växande efterfrågan på högre komfort.
Premium economy är den lönsammaste kabinklassen sett till intäkter per kvadratmeter, även här väljer flygbolagen att göra stora investeringar.
Slutsats
Synen på förstaklass varierar mellan flygbolagen. Vissa ser det som en förlegad produkt, medan andra investerar stort för att möta efterfrågan från exklusiva resenärer. Air France har valt att satsa strategiskt och långsiktigt på en nischad förstaklassprodukt, som kombinerar hög avkastning med låg volym. Det är en modell som kan komma att prägla framtiden för premiumflyg.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.