Delta och Korean Air investerar i WestJet – köper 25 procent av aktierna

Delta Air Lines och Korean Air har meddelat att de kommer att förvärva en gemensam ägarandel om 25 procent i det kanadensiska flygbolaget WestJet. Affären syftar till att fördjupa samarbetet mellan bolagen och förbättra det globala linjenätet för resenärer i Nordamerika, Europa och Asien.

Strategisk investering från två globala aktörer

Investeringen sker genom att Delta och Korean Air köper minoritetsandelar från Onex Partners, ett kanadensiskt private equity-företag. Delta investerar 330 miljoner dollar för en andel på 15 procent, medan Korean Air investerar 220 miljoner dollar för en andel på 10 procent.

Delta har dessutom rätt och avsikt att sälja en del av sin andel, motsvarande 2,3 procent, till sin joint venture-partner Air France-KLM för 50 miljoner dollar. Den transaktionen är dock beroende av godkännande från Air France-KLM.

Fördjupat samarbete och gemensamt nätverk

Alla tre flygbolagen – Delta, Korean Air och Air France-KLM – har sedan tidigare samarbetat med WestJet genom koddelningsavtal. Med investeringen förväntas relationerna fördjupas ytterligare, med målet att erbjuda en mer sömlös reseupplevelse mellan Nordamerika, Europa och Asien.

WestJet har redan linjer till flera nav för dessa flygbolag, inklusive Atlanta (Delta), Seoul Incheon (Korean Air) och Paris Charles de Gaulle (Air France-KLM). I och med den nya ägarstrukturen förväntas WestJet kunna utöka sitt långdistansnät och stärka sin position som internationell aktör, särskilt i konkurrens med Air Canada, som är medlem i Star Alliance.

Delta och WestJet har redan idag ett ingående samarbete. Investeringen från Delta och Korean Air kommer att fördjupa samarbetet ytterligare.

Deltas modell för samarbeten

Investeringen i WestJet ligger i linje med Deltas övergripande strategi att investera i sina viktigaste partnerbolag. Delta har tidigare köpt andelar i bland annat Air France-KLM, Virgin Atlantic, LATAM och China Eastern. Syftet är att skapa starkare kommersiella band och samordnade nätverk snarare än att enbart ingå lösa samarbetsavtal.

I detta fall kan investeringen också ses som en förlängning av ett tidigare avbrutet försök till ett transnationellt joint venture mellan Delta och WestJet, som stoppades på grund av regulatoriska krav.

Möjlig påverkan på WestJets strategi

WestJet har traditionellt haft ett starkt fokus på sin bas i Calgary. Med nya delägare som har globala nätverk kan bolaget komma att förändra sin strategiska inriktning mot att fungera som en mer integrerad partner i ett internationellt linjenät. Detta kan innebära fler linjer till europeiska och asiatiska destinationer samt ökad närvaro vid viktiga nav för partnerbolagen.

Genom att stärka sin internationella räckvidd och förbättra anslutningsmöjligheter via sina nya delägare får WestJet också större möjlighet att konkurrera med Air Canada på långdistansmarknaden.

WestJet vars bas ligger i Calgary, Alberta är en dominant spelare på den kanadensiska flygmarknaden och en lämplig kandidat till SkyTeam.

Möjligt framtida medlemskap i SkyTeam – påverkan för EuroBonusmedlemmar

Med Delta, Korean Air och eventuellt Air France-KLM som delägare öppnas möjligheten för att WestJet på sikt kan bli medlem i flygalliansen SkyTeam. Ett sådant medlemskap skulle i så fall markera ett strategiskt skifte för det kanadensiska bolaget, som hittills har stått utanför de tre stora globala allianserna. För resenärer i Skandinavien, särskilt medlemmar i SAS EuroBonus, kan detta få konkreta konsekvenser. Om SAS – som nyligen lämnade Star Alliance och anslöt sig till SkyTeam under 2024 – blir partner med WestJet inom alliansens ramverk, kan EuroBonus-poäng i framtiden användas för att boka resor med WestJet inom Kanada, till USA och till internationella destinationer. Det skulle också kunna ge tillgång till förmåner som loungeinträde, prioriterad incheckning och extra bagage, beroende på medlemsnivå. Detta skulle innebära utökade möjligheter för skandinaviska resenärer att använda sina lojalitetspoäng på den nordamerikanska marknaden.

Sammanfattning

Delta Air Lines och Korean Air köper tillsammans 25 procent av aktierna i det kanadensiska flygbolaget WestJet. Investeringen syftar till att fördjupa samarbetet mellan bolagen och utveckla ett mer integrerat globalt linjenät. En mindre del av Deltas andel kan komma att överföras till Air France-KLM, vilket ytterligare stärker det transatlantiska samarbetet. För WestJet innebär detta nya möjligheter till tillväxt och internationell expansion, i samverkan med några av världens största flygbolagsgrupper.

Våra senaste inlägg