Delta planerar introduktion av “Basic” Business Class

Delta Air Lines ser ut att bli det första av de tre stora amerikanska flygbolagen att införa en ny typ av differentierad biljett inom business class. Enligt uttalanden från ledningen under bolagets senaste kvartalsrapport planeras en lansering av en så kallad “basic” business class, där resenärer erbjuds ett lägre pris i utbyte mot begränsade förmåner. Konceptet följer samma modell som tidigare implementerats inom ekonomiklassen och syftar till att öka kundernas valmöjligheter genom prissegmentering.

Steg mot differentierade premiumprodukter

Delta Air Lines planerar att införa en ny typ av biljett inom business class, kallad “basic business class”. Det framgår av bolagets kvartalsrapport för andra kvartalet 2025, där ledningen återigen kommenterade konceptet. Även om ingen formell lansering har annonserats, tyder uttalanden från ledningen på att förändringen är nära förestående.

Det nya konceptet innebär en stegvis paketering av business class-produkten, där den mest grundläggande nivån sannolikt kommer att innehålla färre tjänster och förmåner. Det kan bland annat röra sig om avgifter för platsreservation, begränsad flexibilitet vid ändringar, samt utebliven tillgång till lounger och prioritetstjänster.

Tidigare uttalanden om premiumsegmentering

Redan under andra kvartalet 2024 antyddes förändringen under en resultatpresentation. Delta svarade då på frågor från analytiker om möjligheterna att paketera om biljetter i business class på samma sätt som tidigare skett i ekonomiklassen, där begreppet "basic economy" blivit etablerat. Under bolagets kapitalmarknadsdag 2024 lyftes även begreppet ”empowerment through choice”, där passagerare ska ges fler valmöjligheter beroende på prisnivå.

Vid Delta Air Lines rapportpresentation för Q2 2025 ställdes åter frågor kring detta. Ledningen bekräftade då att man testar konceptet i praktiken, genom kundundersökningar och interna simuleringar. Samtidigt framhölls att implementeringen av förändringarna kommer först när kunderna förstått vad som erbjuds och upplever ett tydligt värde.

Delta One business class.

Internationella jämförelser och möjliga förändringar

Utanför USA har flera flygbolag redan infört liknande modeller inom business class, bland annat Emirates, Finnair, Qatar Airways och Air France-KLM. Dessa förändringar har ofta inkluderat:

  • Avgifter för platsreservation i business class
  • Begränsad eller ingen tillgång till lounger
  • Avsaknad av prioritet vid incheckning, säkerhetskontroll och boarding
  • Begränsade möjligheter till ombokning eller återbetalning

I vissa fall är det enbart de högsta biljettklasserna inom business som ger tillgång till fullständiga förmåner, inklusive exklusiva lounger.

Tillgång till lounge kan snart bli ett minne blått när du reser business class med Delta, såvida du inte bokar de dyraste biljetterna.

Implementering i samarbete med partners

Införandet av en "basic" business class-produkt kan bli mer komplicerat på långdistanslinjer, särskilt eftersom dessa ofta trafikeras inom ramen för kommersiella samarbeten. Delta har exempelvis gemensamma rutter och prissättningsstrategier med Air France-KLM, Virgin Atlantic och Korean Air. En eventuell lansering kräver därmed samordning med dessa partners.

Air France - KLM erbjuder idag business class light utan lounge access. Huruvida SAS följer i samma spår återstår att se.

Potentiella tillägg och begränsningar

Det är ännu oklart exakt vilka tjänster som kommer att ingå i den enklaste nivån av business class. Möjliga scenarier inkluderar att tillgång till Delta Sky Club erbjuds, medan tillgång till mer exklusiva Delta One Lounges begränsas till de dyrare biljetterna. Avgifter för platsval kan också bli aktuella, likt vad Air France och KLM redan tillämpar på vissa marknader.

Sammanfattning

Delta Air Lines har ännu inte officiellt lanserat sin “basic” business class-produkt, men företagsledningen har vid upprepade tillfällen antytt att förändringen är under utveckling. Den nya biljettypen kan innebära färre inkluderade tjänster i utbyte mot ett lägre pris, vilket följer ett mönster från ekonomiklassen där avskalade biljettprodukter redan blivit standard. Om förändringen genomförs, väntas även andra stora amerikanska flygbolag som American Airlines och United Airlines följa efter.

Våra senaste inlägg