Emirates planerar nya first och business class-produkter för sin framtida flotta

De kommande åren ser ut att bli spännande för flygbolaget Emirates. Bolaget med bas i Dubai har fram till nyligen opererat en flotta bestående uteslutande av Airbus A380 och Boeing 777. Efter att produktionen av A380 avslutades år 2021 har Emirates behövt omvärdera sin flottstrategi, särskilt eftersom A380:orna planeras att tas ur drift runt mitten av 2030-talet.

Emirates har nu beställt Airbus A350, Boeing 787 och Boeing 777X. Vad kan vi då förvänta oss av interiören på dessa flygplan? Låt oss gå igenom vad vi vet hittills.

Emirates förnyelseplaner för flottan

Emirates flotta består för närvarande av cirka 250 flygplan, inklusive Airbus A380 och Boeing 777. Dessutom har flygbolaget beställt över 300 ytterligare flygplan av tre olika typer:

  • Emirates har 65 Airbus A350-900 på order, beräknade att levereras från mitten av 2024.
  • Emirates har beställt 20 Boeing 787-8 och 15 Boeing 787-10, planerade att levereras från 2025.
  • Emirates har även beställt 170 Boeing 777-9 och 35 Boeing 777-8, som väntas levereras från 2025.

Airbus A350 kommer att vara det nästa flygplanet som ansluter sig till Emirates flotta och är schemalagt att tas i bruk i september 2024. Det är ännu oklart om 787 eller 777X blir nästa flygplanstyp som ansluter till flottan. Det bör noteras att leveransen av 777X ursprungligen var planerad till 2020 men har försenats till minst 2025 på grund av certifieringsproblem.

Emirates A380.

Ingen första klass på de flesta A350

De flesta av Emirates nya A350-900 planeras att ha en tre klassers konfiguration med businessklass, premiumekonomi och ekonomiklass, men intressant nog kommer dessa plan inte att utrustas med första klass. Detta gäller i alla fall för de första leveranserna av dessa jetplan, men planerna kan komma att ändras för senare leveranser.

"Ny" första klass på 777X

Till skillnad från A350, kommer alla nya 777X-flygplan att ha första klass. Dessa flygplan kommer att utrustas med samma första klass som Emirates introducerade på vissa 777-300ER-flygplan. Denna produkt lanserades ursprungligen 2017 och när den första 777X går i trafik 2025, kommer produkten att vara åtta år gammal.

Businessklass på A350, 787 och 777X

Emirates planerar att installera staggade businessklassäten med direkt gångtillgång i en 1-2-1 konfiguration på alla dessa jetplan, i syfte att uppnå större produktkonsistens. Detaljerna om hur denna produkt kommer att se ut är fortfarande oklara.

Emirates Gamechanger First Class på Boeing 777-300ER.

Uppdatering av befintliga flygplan

Emirates håller för närvarande på att uppgradera 181 flygplan, en investering på flera miljarder dollar, vilket inkluderar installation av premiumekonomiklass (en ny kabin för bolaget). Airbus A380 kommer att konfigureras om först, och förutom att lägga till en premiumekonomikabin med 56 säten kommer även mindre uppfräschningar att göras i alla kabiner.

Emirates nuvarande business class på Boeing 777-200LR.

Sammanfattning

Emirates kommer att se betydande förändringar i sin flotta under de kommande åren när nya A350, 787 och 777X levereras. Dessa flygplan kommer att utrustas med en ny businessklass, samma produkt som kommer att installeras på vissa uppdaterade 777-300ER inom de närmaste månaderna. Samtidigt kommer åtminstone den inledande serien av A350 inte att ha första klass, medan minst några 787-plan kommer att ha det. Trots att Emirates har den största första klass-fotavtrycket i världen, är det beklagligt att bolaget inte kommer att bibehålla denna strategi framöver.

Våra senaste inlägg