Ett år med Skyteam – så har SAS och EuroBonus påverkats

I september 2024 gick SAS officiellt över från Star Alliance till Skyteam. Nu, ett år senare, är det möjligt att summera de största förändringarna för resenärer och frequent flyers. Hur har EuroBonus påverkats, hur fungerar förmånerna i praktiken och vilka destinationer är lättast – eller svårast – att boka med poäng?

Bakgrunden – affären bakom bytet

När SAS befann sig i rekonstruktion blev Air France-KLM en av de viktigaste investerarna. Med ett ägande på 19,9 procent öppnade de dörren till Skyteam. Ett större steg väntar när EU-kommissionen prövar att ge klartecken för att Air France-KLM ska kunna öka sitt ägande till 60 procent senast 2026. Det innebär att SAS framtid allt mer knyts till Skyteam, både operationellt och strategiskt.

Att resa med Skyteam – förmåner och status

För EuroBonus-medlemmar har statusnivåerna översatts till Skyteams motsvarigheter:

  • EuroBonus Silver → Skyteam Elite
  • EuroBonus Guld och Diamant → Skyteam Elite Plus

Skillnaderna märks främst i:

  • Bagage: Elite Plus ger extra väskor även på biljetter utan inkluderat bagage, något som inte alltid gällde i Star Alliance.
  • Lounger: Tillgången är generellt sett mer begränsad än i Star Alliance. Inrikesflyg i USA med Delta är ett exempel där loungeaccess inte gäller, till skillnad från tidigare.
  • Stabilitet: Förmånerna inom Skyteam är mer fragmenterade. Vissa flygbolag som Virgin Atlantic väljer att exkludera EuroBonus-medlemmar från sina clubhouses.

För frequent flyers innebär det både förbättringar och försämringar – mer generöst med bagage, men svårare att förlita sig på enhetliga regler för lounger.

Lounger och upplevelse på marken

Skyteam har färre egna lounger än Star Alliance. I praktiken innebär det fler tredjepartslounger, vilket kan ge en mer anonym upplevelse. Exempelvis flyger KLM från Arlanda terminal 2, där endast en enklare lounge finns. Resenärer kan visserligen ta sig till SAS-loungen i terminal 5, men det kräver tidsödande terminalbyten.

I Paris och Amsterdam håller dock Air France och KLM hög standard på sina egna lounger. Champagne i Air France business lounge är ett exempel på de små detaljer som ger en premiumkänsla.

EuroBonus – var fungerar det bäst?

Tillgången på bonusplatser har varit en berg-och-dalbana. Vid bytet till Skyteam öppnades stora volymer: Air France, KLM, Virgin Atlantic och Garuda Indonesias rutter visade många business class-platser. Korean Air släppte upp till åtta platser på vissa avgångar till Australien.

Men sedan dess har mycket försvunnit. Idag är det betydligt svårare att hitta tillgänglighet:

  • USA och Karibien: Här finns fortfarande bra möjligheter. Destinationer som Jamaica, Barbados och Sint Maarten har varit höjdpunkter.
  • Asien: Betydligt svårare. Korean Air har nästan slutat släppa bonusplatser och Garuda har dragit tillbaka stora delar av sitt utbud.
  • Afrika: Air France erbjuder intressanta destinationer som Elfenbenskusten, Senegal och Kongo, men platstillgången är begränsad.

För många resenärer är den största skillnaden att förutsägbarheten minskat kraftigt. I Star Alliance var släppen av bonusplatser mer konsekventa, medan Skyteam präglas av osäkerhet.

A Pleasant Trip To Malaga On SAS A320neo Economy Class - Live and Let's Fly

SAS-produkten – förändringar i luften och på marken

Parallellt med alliansbytet har SAS utvecklat sin egen produkt:

  • Ny business class med förbättrad komfort.
  • Förbättrade lounger på marken.
  • Fortsatt fokus på EuroBonus som kärnprodukt för lojalitet.

Dessa investeringar är avgörande för att SAS ska förbli attraktivt i en mer konkurrensutsatt miljö.

Framtiden för EuroBonus

EuroBonus är fortsatt intakt och väntas bestå åtminstone till 2026, även om framtiden efter Air France-KLM:s eventuella majoritetsägande är mer osäker. För medlemmar gäller det att följa utvecklingen noga och vara beredda på förändringar i värdet av poäng och tillgången på platser.

Slutsats

Ett år med Skyteam har gett både vinster och förluster för SAS-resenärer. Förmånerna är mer fragmenterade än i Star Alliance, men nätverket till Karibien och vissa delar av Afrika har öppnat nya möjligheter. Samtidigt är bristen på förutsägbarhet kring bonusplatser en tydlig nackdel för frequent flyers.

För den som samlar EuroBonus eller Amex Membership Rewards är lärdomen tydlig: flexibilitet, tidig planering och bevakning av nyheter är viktigare än någonsin för att maximera värdet av sina poäng.

Våra senaste inlägg