Här kan du fortfarande flyga med Boeing 747 år 2025

Boeing 747, ofta kallad "Queen of the Skies", är ett av världens mest ikoniska passagerarflygplan. Trots att produktionen nu upphört och många flygbolag har pensionerat typen, finns det fortfarande några rutter där modellen används i reguljär trafik. Här är en översikt över de flygbolag och destinationer där 747:an fortsatt är i drift under 2025.

Boeing 747 – en historisk översikt

Boeing 747 introducerades i kommersiell trafik 1970 och var länge världens största passagerarflygplan. Under sin livstid har flera varianter utvecklats, där 747-400 varit den mest producerade med över 440 exemplar, följt av 747-200. Den senaste versionen, 747-8, markerade slutet för modellens produktion.

Air China – främst inrikestrafik från Peking

Air China har totalt nio Boeing 747 i flottan, fördelade på två 747-400 och sju 747-8, varav en används för VIP-trafik. Under 2025 planeras 4 199 flygningar med dessa flygplan. Majoriteten av rutterna är inrikes, med trafik till städer som Guangzhou, Shanghai och Shenzhen.

Endast en internationell rutt trafikeras med Boeing 747 – mellan Beijing Capital International Airport (PEK) och New York John F. Kennedy International Airport (JFK), där 747-8 används.

747-400 är konfigurerad med tre klasser och rymmer upp till 344 passagerare. 747-8 har fyra klasser och kapacitet för 365 passagerare.

Korean Air – dagliga långlinjer till USA och Asien

Korean Air har åtta Boeing 747-8 i flottan, varav sju används i passagerartrafik. Under perioden fram till mars 2025 används flygplanet dagligen på rutter från Seoul Incheon (ICN) till Atlanta, New York, Los Angeles och Singapore. Från april 2025 koncentreras 747-trafiken till enbart linjen till Los Angeles, med två dagliga avgångar.

747-8 är konfigurerad med tre kabinklasser och kan ta upp till 368 passagerare.

Lufthansa – världens största operatör av 747

Lufthansa är den största kommersiella operatören av Boeing 747 under 2025, med totalt 27 flygplan i drift (åtta 747-400 och 19 747-8). Under året planerar flygbolaget att genomföra 10 987 flygningar med modellen, alla från Frankfurt Airport (FRA).

747-400 används på destinationer som Bengaluru, Washington DC, New York, Singapore och Toronto. 747-8 används på ett ännu bredare nätverk, inklusive Buenos Aires, Tokyo, Johannesburg, San Francisco och Mexico City.

747-400 har tre klasser och rymmer upp till 371 passagerare. 747-8 har en mer premiuminriktad konfiguration med fyra kabinklasser och totalt 364 platser.

Aeroflot (Rossiya Airlines) – inrikesflyg med hög kapacitet

Alla Aeroflots 747-flygningar under 2025 genomförs av dotterbolaget Rossiya Airlines, som har nio Boeing 747-400 i sin flotta. Flygplanet används uteslutande på sex inrikesrutter från Moskva Sheremetyevo (SVO), till bland annat Sochi, Khabarovsk och Yuzhno-Sakhalinsk.

Rossiyas 747-400 är konfigurerad med 522 platser – 12 i business class och 510 i ekonomiklass – vilket gör dem till några av de mest högkapacitetsflyg i världen.

Sammanfattning

Trots att Boeing 747 i allt högre grad fasas ut ur reguljär trafik, fortsätter flygplanstypen att användas av ett fåtal flygbolag världen över. Lufthansa, Korean Air, Air China och Rossiya håller modellen vid liv på både lång- och inrikeslinjer. För flygentusiaster finns därmed fortfarande möjlighet att uppleva en resa med denna legendariska jumbojet – åtminstone ett tag till.

Våra senaste inlägg