Qantas Project Sunrise – Direktflyg från Sydney till London och New York

Den 1 maj 2022 annonserade australiensiska flygbolaget Qantas sin största flygplansbeställning någonsin. 52 flygmaskiner från Europeiska Airbus, varav 12 av dessa är en specialvariant av tillverkarens största modell A350-1000 som ska användas på Qantas nya direktflyg från Sydney till London och New York med trafikstart under slutet av 2025.

Direktflyg mellan Sydney och London är en dröm som snart blir verklighet

Kängururutten mellan Storbritannien och Australien är en av världens hårdast konkurrensutsatta marknader där etablerade bolag som British Airways och Qantas konkurrerar hårt med aktörer från Asien och Mellanöstern. Restiderna mellan London och Sydney ligger vanligtvis på 22-24 timmar med en mellanlandning i Dubai, Doha, Hong Kong eller Singapore.

Flygbolaget Qantas har länge haft ambitionen om att en dag kunna trafikera direktflyg mellan Australien och Storbritannien. År 2017 lanserade Qantas Project Sunrise vars mål var att möjliggöra just detta.

Den begränsande faktorn bakom varför det inte har funnits direktflyg mellan Sydney och London är flygplanstyperna som finns tillgängliga på marknaden. Med en flugen distans på 17000 kilometer så finns det i dagsläget inget flygplan som kan flyga sträckan utan stopp. En förutsättning för att få ekonomi i ultralånga flygningar är att kunna fylla flygplanet på passagerare och last. Med dagens flygplanstyper är det i teorin möjligt att trafikera sträckan utan stopp givet att man begränsar antalet passagerare och last ombord, något som inte är lönsamt för flygbolagen.

Airbus och Boeing har under de senaste decenniet jobbat hårt för att göra sina flygplan lättare och mer bränslesnåla, två grundförutsättningar för att få lönsamhet i ultralånga flygningar. Nya flygplanstyper som Boeing 787 Dreamliner och Airbus A350 har öppnat upp rutter som tidigare inte har varit ekonomiskt gångbara. Ett bra exempel är Singapore Airlines direktflyg mellan Singapore och New York som idag är världens längsta flygning.

Qantas flyger trafikerar sedan våren 2018 en direktflygning mellan London och Darwin/Perth som just nu är det enda direktflyget mellan Europa och Australien. Flygningen trafikeras av en Boeing 787-9 Dreamliner som har plats för 42 passagerare i business class, 28 i premium economy och 166 i ekonomiklass. Denna flygning har visat sig vara en stor succé för Qantas som en av deras mest lönsamma flygningar, något som bevisar efterfrågan och betalningsviljan för direktflyg mellan Australien och Storbritannien.

Qantas Boeing 787-9 Dreamliner som trafikerar flygbolagets längsta flygningar mellan London och Perth/Darwin.

Airbus A350-1000 ULR är Qantas val för Project Sunrise

En stor del av Project Sunrise har gått ut på att utvärdera flygplanstyper från både Airbus och Boeing som lämpar sig bäst för flygbolagets direktflygningar från Sydney till London och New York. Valet föll på en specialvariant av Airbus A350-1000 som är deras största flygplan i produktion sedan A380 slutade produceras i juni 2020.

Airbus A350-1000 har normalt plats för cirka 350-380 passagerare i en 3-klass konfiguration med business, premium economy och ekonomiklass. Qantas A350-1000 ULR kommer att ta 238 passagerare i en 4-klass konfiguration som inkluderar en helt ny svit i first class, samt nya stolar i business, premium economy och ekonomiklass. Flygplanet kommer även att vara utrustat med en Wellbeing Zone där passagerare i de lägre klasserna kan göra stretchövningar och ta del av hälsosamma drycker och snacks.

Qantas Wellbeing Zone för passagerare i ekonomiklass och premium economy på Airbus A350-1000 ULR.

Qantas har än så länge endast släppt bilder på sin nya first class svit som består av en separat fåtölj och säng, generösa förvaringsutrymmen, en 32-tums underhållningsskärm, samt dörrar som omsluter sviten helt.

Qantas nya First Class-svit på Airbus A350-1000 ULR.


Flygbolaget beräknas ta leverans av flygplanen under 2025 och trafikstart för de nya direktflygen är beräknad till slutet av samma år.


Våra senaste inlägg