SAS återinför ”normal” servering i business class från och med den 1 juni 2022

Pandemin har lett många flygbolag till att göra stora ändringar i sina serveringskoncept, inte minst i de högre klasserna. Omfattningen av ändringarna har varierat mellan flygbolagen och har innefattat allt från att servera maten med plastlocken på till att avskaffa all varm mat och endast servera smörgåsar och sallader i papperslådor.

I takt med att pandemin går mot sitt slut så har många flygbolag återgått till ordinarie servering. Ett undantag är SAS som än idag erbjuder en förenklad servering i business class. Efter många klagomål och synpunkter från resenärer så kommer SAS att återinföra full servering i business class från den 1 juni 2022. I denna artikel går vi igenom vad du kan förvänta dig ombord framöver.

Serveringen i SAS Business före pandemin

Före start serveras ett glas champagne och utskrivna menyer delas ut. Efter start serveras en skål med varma nötter följt av dryck.

Varma nötter och utskrivna menyer i SAS Business.

Därefter rullas förrättsvagnen ut där passagerarna kan välja mellan två förrätter, sallad, samt ett urval av bröd. Dessa serveras direkt från vagnen.

Förrättsservering i SAS Business (före pandemin). Löjrom är en storfavorit bland frekventa SAS-resenärer.

Efter förrätten serveras varmrätten, åter igen från en vagn med fyra val att välja mellan. Den stora fördelen med att servera all mat från en vagn är att du får chansen att se rätterna innan du bestämmer dig.

Varmrätt i SAS Business (före pandemin).

Efterrätt, frukt, glass och ost serveras från en vagn efter varmrätten. Detta följt av kaffe och avec.

Ost och efterrättsservering i SAS Business (före pandemin).

Före landning serveras frukost på nattflygningar eller en lättare måltid på bricka. På kortare flygningar serveras dessa direkt på brickan, medan man på längre flygningar får möjlighet att plocka och välja från vagnen.

Lättare måltid innan landning i SAS Business (före pandemin).

SAS servering i business class under och efter pandemin

I samband med att pandemin bröt ut så valde många flygbolag att kraftigt begränsa serveringen ombord. Detta gjordes delvis för att minska kontaktytorna mellan passagerare och besättning, men även för att hålla kostnaderna nere. Det mest extrema exemplet var British Airways som gick så långt att de serverade mat i papperslådor i first class.

Pandemiservering i British Airways First Class.

SAS valde tillskillnad från många andra flygbolag att inte skära ner på den faktiska maten som serveras ombord, utan snarare sättet som den serverades.

Under det pandemianpassade serveringskonceptet serveras ingen champagne på marken och inga menyer delas ut. Väl uppe i luften inleds serveringen med dryck och paketerade nötter. Bordsdukar placeras på bordet.

Maten serveras på en och samma bricka, dock två val av förrätter och tre val av varmrätter, samt praliner till efterrätt. All mat serveras inplastad eller med locket på. SAS har under det senaste halvåret gjort smärre revideringar till det pandemianpassade serveringskonceptet. Bland annat så har man återinfört champagne före start, samt en liten efterrätt på brickan.

Servering i SAS Business under pandemin. Samma mat som innan, men allt serveras paketerat på samma bricka.

Frukost före landning på nattflygningar, samt lättare måltid på dagflygningar serveras på en bricka precis som innan pandemin.

En stor del av upplevelsen av att flyga business class är måltidsserveringen och många passagerare förväntar sig en mer restauranglik servering med separata rätter. Att få alla rätter serverade på samma bricka är något som man vanligtvis förväntar sig i ekonomiklass, vilket många passagerare har uttryckt sitt missnöje över.

SAS har därför beslutat att återgå till sitt gamla serveringskoncept från och med den 1 juni, med några smärre förändringar.

  • Utskrivna menyer återvänder och champagne serveras före start.
  • Före lunch/middagsserveringen serveras varma nötter i en skål, tillsammans med dryck.
  • Den individuella borddukningen kommer inte tillbaka. Förrätt (två val) tillsammans med bestick, tygservett, brödtallrik och salladsskål serveras på en bricka.
  • Varmrätten (fyra val) serveras från en vagn och läggs på samma bricka.
  • Efter varmrätten lyfts hela brickan bort och efterrätt, ost, frukt och glass serveras från vagnen.

Den främsta anledningen till varför man har valt att behålla brickan till för och varmrätten är på grund av SAS nya Airbus A321LR. Dessa flygplan har endast en mittgång och en annan säteskonfiguration än SAS A350 och A330, vilket gör det svårare för besättningen att duka upp varje bort individuellt. För att förenkla besättningens arbete, samt snabba på serveringen så har man därför valt att behålla brickan.

Vill du boka din nästa resa i SAS Business för poäng eller pengar? Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg