Så mycket blir dina EuroBonuspoäng värda när SAS byter till SkyTeam 1 september

SAS presenterade idag sin nya poängtabell för bonusresor på SkyTeam och övriga flygbolagspartners. För den som har fruktat en stor devalvering efter den 1 september så kommer detta som goda nyheter: tabellen innefattar nämligen inga omfattande prishöjningar. Den nya tabellen innebär istället flera fördelar och förbättringar för EuroBonus-medlemmar, inklusive nya möjligheter att boka premium economy och justerade zoner som reflekterar aktuella resemönster. Vi går igenom den nya poängtabellen och de största skillnaderna jämfört med dagens Star Alliance-tabell.

Ingen devalvering efter den 1 september

Många fruktade en devalvering av EuroBonus i samband med bytet till SkyTeam. Devalveringar är vanligt förekommande när flygbolag genomför omfattande ändringar av sina program. Dessa kan ske i form av att man höjer poängpriserna i uttagstabellen, inför en ny prismodell t.ex. dynamisk prissättning eller höjer avgifterna för bonusresor kraftigt.

I fallet EuroBonus så har detta inte skett och den nya tabellen är lika attraktiv som innan, vilket gör EuroBonus till ett av de mest generösa bonusprogrammen i Europa. Den nya tabellen innebär inga betydande poänghöjningar, vilket kommer som en lättnad för många medlemmar som fruktat försämringar.

SAS Amex Elite kommer fortsatt att vara det starkaste kreditkortet för att tjäna poäng efter den 1 september.
  • Fasta poängtabellen lever kvar
  • Inga omfattande prishöjningar jämfört med nuvarande tabell
  • SAS EuroBonus är fortsatt ett av Europas bästa flygbonusprogram

Nyhet: Nu kan du boka bonusresor i premium economy på partnerflygbolag

En av de största nyheterna i den nya poängtabellen är möjligheten att boka bonusresor i premium economy på partnerflygbolag. Premium economy har varit efterfrågad av många medlemmar och erbjuder ett utmärkt alternativ när bonusplatser i business class inte är tillgängliga. Detta är ett steg framåt för SAS, eftersom det ger medlemmar fler valmöjligheter och ökad flexibilitet när de planerar sina resor. Med premium economy får resenärer ett bekvämare alternativ än vanlig ekonomiklass, vilket kan vara särskilt värdefullt på långdistansflygningar.

Premium economy kommer nu bli möjligt att boka för poäng på partnerflygbolag.
  • Premium economy blir bokningsbart hos partnerflygbolag
  • En efterfrågad förbättring bland medlemmarna.
  • Ökad tillgänglighet och flexibilitet när bonusresor i business class inte finns tillgängliga.

Justeringar i zonerna

SAS har behållit samma zonindelningar som tidigare men gjort vissa justeringar för att bättre spegla resmönster och kostnader. En betydande förändring är att Centralafrika och Karibien nu utgör en egen zon. En bonusresa i business class till dessa destinationer kostar nu 147 500 poäng. Detta innebär att resor till exempelvis Panama och Costa Rica blir dyrare, medan resor till Aruba, Curacao, och Sint Maarten blir billigare.

Sydostasien har också genomgått förändringar. Tidigare var regionen uppdelad i två zoner – fastland och öar – men har nu slagits ihop till en enda zon. Tidigare kostade en bonusresa i business class till fastlandet 165 000 poäng och till öarna 210 000 poäng. Den nya kostnaden för en resa i business class till hela Sydostasien är nu 187 500 poäng, vilket skapar en mer enhetlig och förutsägbar kostnadsstruktur.

En bonusresa till USA kommer fortsatt att kosta 130.000 poäng i business class, medan bonusresor till Costa Rica höjs från dagens 130.000 till 147.500 poäng.
  • Dyrare bonusresor till bland annat Costa Rica, Panama, Thailand, Indien, Sri Lanka och Maldiverna.
  • Billigare bonusresor till bland annat Bali, Singapore, Filippinerna, Aruba och Sint Maarten.
  • Förenklad tabell med färre zonindelningar.

Fortsatt möjligt att boka EuroBonusresor i first class efter den 1 september

Den nya poängtabellen inkluderar även priser för first class, vilket innebär att möjligheten att boka sådana resor med EuroBonus-poäng kvarstår. Trots att SkyTeam inte erbjuder first class bonusresor på sina partnerflygbolag, tyder det på att SAS planerar att behålla minst en partner från Star Alliance eller andra flygbolag som erbjuder first class. Ethiad är en möjlig partner som redan har ett etablerat samarbete med SAS, och Thai Airways kan vara en annan sannolik kandidat. Dock är dessa spekulationer och inga officiella bekräftelser har gjorts. Det är viktigt att notera att tillgången på first class bonusresor kan vara mycket begränsad.

First class kommer fortfarande vara möjligt att boka med EuroBonuspoäng, vi vet dock inte vilka partners som kommer att erbjuda det. En möjlig kandidat är Etihad som redan idag kan bokas i first class med EuroBonuspoäng.
  • Fortsatt möjligt att boka first class för poäng enligt tabellen.
  • SkyTeam erbjuder i regel inga partnerbonusresor i first class, än så länge oklart vilka flygbolag som kommer att kunna bokas i first class framöver.
  • Räkna med begränsade möjligheter att boka first class framöver.

Det finstilta, få förändringar mot förr

De detaljerade reglerna kring EuroBonus-programmet förblir i stort sett oförändrade. Inga stopovers är tillåtna på bonusresor och enkelresor kommer att kosta 60% av priset för en tur-och-retur-resa. En viktig detalj är att serviceavgiften har höjts från 450 SEK till 50 EUR, vilket motsvarar cirka 550-600 SEK. Detta indikerar att endast flygskatter och serviceavgifter kommer att debiteras, utan extra bränsletillägg, vilket gör att de totala kostnaderna utöver poängen inte blir betydligt högre än tidigare.

Det finns ingen information om kostnaden för ombokningar, men samma regler gäller som tidigare: om- och avbokningar måste göras senast 24 timmar före påbörjad resa och inga ändringar eller återbetalningar är möjliga efter resans start. Amex 2for1 vouchern kan fortfarande användas på SkyTeam-partners, men inte på andra partners som Etihad.

Sammanfattningsvis innebär den nya poängtabellen för SkyTeam och övriga flygbolagspartners från SAS inga större överraskningar eller negativa förändringar, vilket är goda nyheter för EuroBonus-medlemmar. Med fler alternativ och justeringar som reflekterar aktuella resemönster ser framtiden ljus ut för dem som samlar poäng med SAS.

  • Amex 2for1-vouchers kan användas på bonusresor med SkyTeam.
  • Samma regler och deadlines för om/avbokningar, enkelresor och stopovers som innan.
  • Stor sannolikhet att bränsletillägg fortsatt inte debiteras på bonusresor.

Våra senaste inlägg