Singapore Airlines redovisar starkt resultat, höga bonusar och varnar för osäker framtid

Singapore Airlines har presenterat sitt bokslut för räkenskapsåret 2024–2025, som avslutades den 31 mars 2025. Bolaget redovisar en rekordhög nettovinst, delar ut omfattande bonusar till personalen och uttrycker oro över den framtida marknadsutvecklingen.

Rekordresultat påverkat av engångsvinst

Flygbolaget rapporterade en nettovinst på 2,8 miljarder Singapore-dollar (S$). Av detta utgjorde 1,1 miljarder S$ en engångspost kopplad till en icke-kontantmässig redovisningsvinst från sammanslagningen av Air India och Vistara, där Singapore Airlines är delägare i det sammanslagna bolaget. Den faktiska rörelsevinsten uppgick till 1,7 miljarder S$, vilket är en minskning från 2,7 miljarder S$ året innan.

Under året transporterade Singapore Airlines och dess lågprisbolag Scoot sammanlagt 39,4 miljoner passagerare, en ökning med 8,1 % jämfört med föregående år. Beläggningsgraden minskade dock med 1,4 procentenheter till 86,6 %. Intäkterna steg med 2,8 % till 19,5 miljarder S$, medan intäkten per tillgänglig säteskilometer sjönk med 6,3 % till 0,09 S$.

Bonusutbetalningar till personalen

Medarbetare inom Singapore Airlines kommer att erhålla bonusar motsvarande 7,45 månadslöner. Detta baseras på ett sedan tidigare avtalat formelbaserat system för vinstfördelning mellan företaget och fackföreningarna.

Föregående år uppgick bonusen till 7,94 månadslöner. Året innan dess delades bonusar motsvarande 6,65 månadslöner ut, tillsammans med en extra utbetalning motsvarande 1,5 månadslön som erkännande för insatser under pandemin.

Varning för ekonomisk osäkerhet

Trots det starka resultatet pekar Singapore Airlines på flera faktorer som bidrar till osäkerhet framöver. Bolaget nämner handelsspänningar, förändrade tullpolicys, geopolitisk instabilitet och kvarstående störningar i leveranskedjorna som potentiella risker för efterfrågan på både passagerar- och frakttransporter.

Företaget framhåller samtidigt att det står väl rustat genom en stark balansräkning, en bred global närvaro och en tydlig strategi med två varumärken. Dessutom lyfts Singapore som ett geografiskt fördelaktigt nav för flygtrafik inom Sydostasien, Sydasien och Asien-Stillahavsregionen.

Sammanfattning

Singapore Airlines redovisar ett rekordresultat för räkenskapsåret 2024–2025, främst på grund av en engångsvinst från ett företagsförvärv. Rörelsevinsten har dock minskat jämfört med föregående år, i takt med att lägre biljettpriser pressat marginalerna. Personal belönas med bonusar motsvarande över sju månadslöner. Samtidigt pekar bolaget på en osäker framtid för flygindustrin, med flera makroekonomiska och geopolitiska utmaningar i sikte.

Våra senaste inlägg