SkyTeams nya policy för loungetillgång – vad innebär förändringarna?

SkyTeam, en av världens största flygallianser, har meddelat att nya regler för loungetillgång träder i kraft den 1 april 2025. Förändringarna påverkar resenärer som flyger i första klass, business class samt med SkyTeam Elite Plus-status. De nya reglerna är en blandning av förbättringar och begränsningar, och skapar en mer nyanserad bild av vad som gäller för loungebesök framöver.

Nedan går vi igenom förändringarna i detalj.

Tillgång till lounger vid inrikesflyg

En av de mest efterlängtade nyheterna är att SkyTeam Elite Plus-medlemmar nu kommer att få tillgång till lounger även vid inrikesflyg. Tidigare har denna förmån varit begränsad till internationella resor, vilket har gjort SkyTeams policy mindre förmånlig jämfört med rivaliserande allianser som oneworld och Star Alliance.

Initialt kommer detta att gälla för ett urval av lounger, inklusive:

  • Air France: Bordeaux (BOD), Boston (BOS), Genève (GVA), Houston (IAH), Los Angeles (LAX), New York (JFK), Paris (CDG & ORY), San Francisco (SFO), Washington (IAD)
  • Garuda Indonesia: Bali (DPS), Jakarta (CGK)
  • Kenya Airways: Nairobi (NBO)
  • China Eastern: Shanghai (PVG & SHA)
  • Scandinavian Airlines: Chicago (ORD), Köpenhamn (CPH), Göteborg (GOT), Newark (EWR), Oslo (OSL), Stockholm (ARN)
  • Saudia: Jeddah (JED), Riyadh (RUH)
  • Vietnam Airlines: Hanoi (HAN)

Två viktiga undantag finns dock:

  1. SkyTeam Elite Plus-medlemmar med Aerolíneas Argentinas Aerolíneas Plus-programmet får inte tillgång till lounger vid inrikesresor.
  2. SkyTeam Elite Plus-medlemmar med Delta SkyMiles-programmet får inte tillgång till lounger vid inrikesflyg inom USA.
Tillgång till Deltas lounger vid inrikesresor i USA är fortsatt exkluderade från SkyTeams nya loungepolicy.

Ny tre-timmarsregel för loungetillgång

SkyTeam inför en ny policy som begränsar loungetillgång till tre timmar före avgång. Denna regel kommer att gälla för SkyTeam Elite Plus-medlemmar samt för resenärer i första och business class. Ett undantag görs för resenärer som har längre mellanlandningar mellan två SkyTeam-opererade flyg, där tillgång ges för hela väntetiden.

Den nya regeln kommer inte att införas överallt samtidigt. Enligt SkyTeam kommer den att introduceras på fler lounger successivt, men exakt vilka lounger som omfattas är ännu oklart.

Begränsningar för gästinbjudningar

Tidigare har SkyTeam Elite Plus-medlemmar kunnat bjuda in en gäst till loungen, så länge gästen reser med ett SkyTeam-flyg – oavsett om det är samma flyg som medlemmen eller inte. Denna policy förändras nu. Framöver måste gästen resa med samma SkyTeam-opererade flyg som medlemmen för att få tillgång till loungen.

Sakligt om förändringarna: För- och nackdelar

Fördelar

  1. Tillgång till inrikeslounger
    För SkyTeam Elite Plus-medlemmar innebär detta en klar förbättring, särskilt för resenärer i länder med omfattande inrikesflyg. Att kunna nyttja lounger på exempelvis inrikesflyg i Europa eller Asien gör resan bekvämare och mer attraktiv.
  2. Mer anpassade regler för längre mellanlandningar
    Undantaget för längre mellanlandningar är en välkommen åtgärd som tar hänsyn till resenärer med komplexa resrutter.

Nackdelar

  1. Tre-timmarsregeln
    Den nya tidsbegränsningen är en försämring för många resenärer, särskilt för de som planerar sina resor med extra marginal eller som vill arbeta ostört i loungen under längre perioder.
  2. Strängare regler för gästinbjudningar
    Kravet på att gäster ska resa med samma flyg gör det svårare för familjer eller kollegor att använda loungen tillsammans, vilket minskar flexibiliteten.
Tillgång till lounge ges numera tidigast tre timmar innan avgång. Vid transfer gäller ingen tidsbegränsning för hur länge du får vistas i loungen.

Sammanfattning

SkyTeams nya policy för loungetillgång innebär både förbättringar och begränsningar. För resenärer med SkyTeam Elite Plus-status är möjligheten att få tillgång till lounger vid inrikesresor ett stort steg framåt, medan den nya tre-timmarsregeln och gästrestriktionerna kan upplevas som ett steg tillbaka.

På en övergripande nivå förblir SkyTeams policy mer komplicerad än motsvarande regler hos Star Alliance och oneworld, vilket kan skapa frustration hos resenärer som förväntar sig enhetlighet och enkelhet. Framtiden får utvisa hur dessa förändringar tas emot av resenärer världen över.

Våra senaste inlägg