Vad ska jag göra med mina EuroBonuspoäng innan bytet till SkyTeam?

Den 8 april gick SAS ut med ett efterlängtat pressmeddelande inför bytet till SkyTeam. I pressmeddelandet delgavs inträdesdatumet till SkyTeam som är satt till den 1 september 2024 såväl som den goda nyheten att Amex 2for1 vouchers även i framtiden kommer att kunna användas på några av SAS nya allianskollegor.

Än så länge har inga poängpriser kommunicerats och SAS har inte valt att delge exakt vilka partners i SkyTeam som 2for1 vouchers kommer att kunna användas på. Detta har gett upphov till många frågetecken bland medlemmarna och vad man bör göra med sina EuroBonuspoäng innan bytet till SkyTeam. Några av dessa frågor kommer vi att besvara i denna artikel.

Vad händer med EuroBonus efter utträdet?

SAS EuroBonus kommer fortsatt att leva kvar som ett fristående bonusprogram även efter bytet i SkyTeam, en nyhet som kom som en stor lättnat för oss alla. Detta innebär att du kommer att kunna tjäna och använda poäng på SkyTeam på samma sätt som du kan tjäna och använda poäng på Star Alliance idag.

Din medlemsnivå kommer att leva kvar och översättas till en motsvarande nivå inom SkyTeam. EuroBonus Silver som idag är Star Alliance Silver blir SkyTeam Elite och EuroBonus Guld, Diamant och Pandion som idag är Star Alliance Gold blir SkyTeam Elite Plus.

För den som har Lifetime Gold eller siktar på att nå det så kommer det programmet att leva kvar även efter att SAS har bytt allians. Status på livstid avser antingen medlemmens livstid eller flygbolaget/bonusprogrammets livstid.

SAS EuroBonus kommer att leva kvar även efter bytet till SkyTeam.

Vilken blir de huvudsakliga skillnaderna mot EuroBonus idag i den nya alliansen?

SAS EuroBonus är idag ett väldigt generöst bonusprogram när det kommer till att tjäna och använda poäng inom alliansen. Vid resa med partnerflygbolag så tjänas poängen in baserat på bokningsklass och flugen distans. Detta innebär att du kan tjäna många poäng relativt billigt om du bokar din biljett på rätt flygbolag och i rätt bokningsklasser.

Inom SkyTeam så kommer intjäningen av poäng att fungera enligt samma koncept där bokningsklass och distans avgör antalet poäng som du tjänar. Exakta tabeller för intjäning har inte publicerats men vi räknar med att nivåerna kommer att vara i linje med de som finns idag för Star Alliance.

När det kommer till användning av poäng så tillämpar SAS en fast pristabell på bonusresor i Star Alliance. Detta innebär att priset är fast och baserar sig på vilka zoner du reser mellan, samt i vilken klass. När det kommer till tillgängligheten av bonusplatser så ser det väldigt olika ut i de olika allianserna. Inom Star Alliance så släpper flygbolagen sina bonusplatser i en gemensam pool som kan bokas av alla program i alliansen med vissa undantag. Exempelvis om Air Canada släpper en bonusplats i business class (bokningsklass I) så kan denna ofta bokas av alla program i alliansen med få undantag. Detta innebär att sökning av tillgänglighet via tredjepartsverktyg är enkelt då tillgängligheten mer eller mindre är densamma för alla program.

Inom SkyTeam är det desto svårare där baseras tillgängligheten på bilaterala avtal mellan de olika flygbolagen. Detta innebär exempelvis att bonusplatser som Virgin Atlantic kan boka på Air France inte alltid kan bokas hos Delta. Vissa flygbolag släpper sina platser till den gemensamma poolen i alliansen men diskrepanserna är ofta högre.

Likaså tillämpar de största programmen Flying Blue och Delta SkyMiles dynamisk prissättning på sina bonusresor vilket gör det svårare att faktiskt veta vilka bonusplatser som går att boka med övriga program. Faktum är att få program erbjuder sökning av tillgänglighet online och de sökverktyg som finns tillgängliga är inte alls lika tillförlitliga som för Star Alliance.

Att hitta bonusplatser på partners i SkyTeam kommer att bli svårare än vad det är idag på Star Alliance.

Vi tror på en devalvering: Vad innebär det?

I samband med större förändringar som alliansbyten så är det vanligt att flygbolagen gör om sina prismodeller för bonusresor. Devalveringar sker i form av att man höjer poängpriser, antingen i den fasta poängtabellen som finns publicerad, eller genom att införa dynamisk prissättning på bonusresor.

Devalveringar kan även ske i form av ökade skatter och avgifter på bonusresor. Med detta avses främst införandet av bränsletillägg som många flygbolag debiterar utöver poängen, samt även höjda avgifter för om och avbokning. Slutligen kan en devalvering ske i form av försämrade möjligheter att använda poängen, dvs i form av färre destinationer och partners eller försämrad tillgänglighet. Kort och gott så innebär en devalvering att dina poäng kommer att tappa sitt värde.

SAS har än så länge inte delgett några detaljer gällande prissättning av bonusresor på SkyTeam, både gällande poäng men även huruvida man kommer att återinföra bränsletillägg. Vår bedömning är att det kommer att ske någon form av devalvering i samband med bytet, antingen genom högre poängpris eller högre avgifter.

Hur kan jag använda mina poäng på bästa sätt innan bytet?

SAS är fortsatt medlem i Star Alliance till och med den 31 augusti. Detta innebär att du fortsatt kan använda dina poäng på bonusresor med Star Alliance som kan bokas upp till 360 dagar framåt i tiden. Detta innebär att resan kan ske även efter att SAS har lämnat Star Alliance så länge bokningen sker senast den 31 augusti.

Då SAS ännu inte har publicerat några poängpriser för SkyTeam så kan det vara en god idé att säkra sin resa med Star Alliance för att garantera de nuvarande priserna. Destinationerna som man kommer att kunna nå med SkyTeam är i stort sett desamma som idag men vissa destinationer så som Seychellerna och Australien kommer att bli svårare medan andra destinationer som Mauritius och Karibien kommer att bli lättare.

Om du har en resa i åtanke som du planerar att genomföra så är det en god tid att boka resan idag med Star Alliance. Om det skulle öppnas upp bättre bonusresor med SkyTeam efter bytet så kan du alltid boka av din befintliga Star Alliance bonusresa och göra en ny bokning på SkyTeam.

För dig som vill uppleva first class så kommer det inte vara möjligt att använda EuroBonuspoäng till det efter alliansbytet. Om du länge har drömt om att sitta i nosen på en Boeing 747 så är det en bra idé att spendera dina EuroBonuspoäng innan den 1 september.

De flygbolag som idag erbjuder bonusplatser i first class med någorlunda god tillgänglighet till EuroBonusmedlemmar är Lufthansa, Thai Airways och Air India.

First Class för EuroBonuspoäng blir ett minne blott när SAS byter allians.

Om inte, hur kan jag använda dem på bästa sätt efter bytet?

Om du inte har några resor planerade eller vill tömma kontot på en spontan drömresa i first class så kan det vara klokt att sitta lugnt i båten. Oavsett vad de nya poängpriserna och avgifterna blir så kommer långresor i business class fortsatt att vara den bästa användningen av EuroBonuspoäng på SkyTeam. Resor med partners som Air France, Virgin Atlantic och Korean Air kommer att erbjuda fantastiska flygupplevelser till attraktiva destinationer.

Air France business class kommer bli möjligt att boka med EuroBonuspoäng efter alliansbytet.

Våra senaste inlägg