Virgin Atlantic uppdaterar Boeing 787 – ny kabindesign och fler premiumplatser

Virgin Atlantic har meddelat att flygbolaget kommer att uppgradera kabinerna i sin flotta av Boeing 787-9. Totalt omfattar projektet 17 flygplan och innebär en fullständig omdesign av inredningen i samtliga kabinklasser. Samtidigt kommer flygbolaget att införa gratis Starlink Wi-Fi ombord.

Ny kabinlayout med färre säten och mer komfort

Den nya layouten kommer att minska det totala antalet säten från 258 till 227 per flygplan, en reducering med 31 säten. Samtidigt sker en tydlig förflyttning mot ett mer premiuminriktat erbjudande. Den karaktäristiska ombordbaren, som länge varit ett kännetecken för Virgin Atlantic, tas bort i samband med ombyggnaden.

Fördelningen av säten i den nya konfigurationen blir:

  • Business Class (Upper Class): ökar från 31 till 44 säten
  • Premium Economy (Premium): ökar från 35 till 56 säten
  • Economy: minskar från 192 till 127 säten

Kabindesignen kommer att inspireras av bolagets Airbus A330-900neo-flygplan, med liknande säten i alla klasser. I Upper Class införs Vantage XL-säten i en 1-2-1-konfiguration, vilket ger direkt åtkomst till mittgången från varje plats. Åtta av de 44 business class-platserna blir så kallade Retreat Suites – en mer rymlig version av standardplatserna, mot extra kostnad.

Slut för "coffin class"

Med renoveringen försvinner även Virgin Atlantics nuvarande business class-stolar i 787-flottan, som fått öknamnet coffin class av passagerare. Stolarna, i en äldre herringbone-konfiguration, har kritiserats för att vara trånga, sakna avskildhet och ge känslan av att ligga i en likkista. Den nya utformningen ska erbjuda betydligt bättre komfort och utrymme.

Virgin Atlantic Boeing 787 "coffin class".

Uppgraderingen dröjer till 2028

Projektet förväntas påbörjas 2028 och vara slutfört 2030. De första ombyggda flygplanen kommer därmed inte att tas i bruk förrän om cirka tre år. Virgin Atlantics Boeing 787-9 är i genomsnitt tio år gamla och har länge ansetts ha omoderna kabiner jämfört med konkurrenterna.

Förflyttning mot premium

Flygbolaget har även ytterligare Airbus A330-900neo-flyg på beställning med ännu fler premiumplatser. Denna utveckling speglar en bredare trend i branschen där flygbolag satsar på ökad komfort och högre intäkter per passagerare.

Sammanfattning

Virgin Atlantic kommer att uppgradera sina Boeing 787-9 med en helt ny kabindesign som fokuserar på komfort och en mer premiuminriktad produkt. Den kritiserade "coffin class" försvinner i samband med renoveringen, som även innebär fler platser i business class och premium economy. Projektet inleds 2028 och avslutas 2030.

Våra senaste inlägg