Star Alliance lanserar kreditkort

Star Alliance är världens största flygbolagsallians med 26 medlemsflygbolag och över 1.294 destinationer världen över. Under förra veckan meddelade alliansens VD Jeffrey Goh att de har planer på att lansera ett eget kreditkort. Detta kort innebär att poängen som tjänas kan överföras till valfritt bonusprogram i alliansen för bokning av bonusresor – Ett upplägg som är väldigt likt det som finns idag hos bland annat American Express.

Bonusresor på Star Alliance är en form av arbitrage

När Star Alliance grundades år 1997 bestod alliansen av fem medlemsflygbolag, SAS, Lufthansa, United Airlines, Air Canada och Thai Airways. Alliansen har sedan dess växt och blivit världens största med hela 26 medlemsflygbolag och en flotta på över 5.000 flygmaskiner.

En av de största fördelarna med ett medlemskap i en allians är möjligheten att tjäna och använda poäng på alla medlemsflygbolag, något som skapar stort värde för varje medlemsflygbolag och dess bonusprogram, i synnerhet när det rör sig om de mindre flygbolagen med mer begränsade linjenät.

Varje flygbolag har full kontroll över sitt eget bonusprogram, delvis hur många poäng som debiteras för bonusresor på det egna flygbolaget och för resor inom alliansen, hur många poäng som krävs för att uppnå status, samt hur många bonusplatser som ska släppas till de övriga medlemmarna i alliansen.

Flygbranschen har förändrats kraftigt sedan alliansen grundades år 1997, inte minst rollen som bonusprogrammen har kommit att spela. Bonusprogrammen hos många av världens största flygbolag är idag värderade högre än flygbolagen själva, och försäljning av poäng via kreditkort och shoppingportaler har blivit en stor intäktskälla. Flygbolag som SAS, Avianca och Air Canada har byggt sin affärsmodell på att i första hand förlita sig på intäkter från poängförsäljning och i andra hand från att flyga passagerare.

Då varje flygbolag har full kontroll över sitt eget bonusprogram, samt hur mycket en bonusresa kostar för resa på ett partnerflygbolag så ger detta upphov till arbitrage. Detta innebär i korthet att en bonusresa på ett visst flygbolag kan bokas till ett lägre poängpris om den bokas med ett annat bonusprogram i samma allians.

Exempel: En flygresa mellan Newark och San Francisco med United Airlines

  • Om resan bokas med Uniteds eget bonusprogram MileagePlus så kostar den 37.500 miles + $5,60 i skatter enkel väg i business class saver (bokningsklass I).
  • Samma resa bokad med Turkish Airlines Miles&Smiles kostar 12.500 miles + $5,60 I skatter enkel väg.

Genom att boka resan med ett bonusprogram i samma allians så kan du spara två tredjedelar av poängpriset jämfört mot att boka resan med det egna programmet.

Star Alliance grundades år 1997 av SAS, Lufthansa, United Airlines, Air Canada och Thai Airways.

Spara tusenlappar på skatter och bränsletillägg genom att välja rätt bonusprogram

Även när det kommer till skatter och avgifter så skiljer sig dessa åt beroende på vilket bonusprogram som används. Majoriteten av alla bonusprogram inom Star Alliance debiterar bränsletillägg utöver flygskatterna. Dessa kan ibland uppgå till 5.000-10.000 SEK beroende på destination och marknad. Du kan dock undvika bränsletilläggen om du väljer att boka din bonusresa med ett bonusprogram som inte debiterar dem.

Exempel: En flygresa med Lufthansa  i business class mellan Stockholm och Tokyo via Frankfurt:

  • Om resan bokas med Lufthansa Miles&More så kostar den 142.000 miles + 6.535 SEK i skatter och bränsletillägg, varav 4.826 SEK är bränsletillägget.
  • Samma resa bokad med SAS EuroBonus kostar 165.000 poäng + 2.159kr i skatter och avgifter varav 0kr är bränsletillägg.
Lufthansa är ökända för att debitera höga bränsletillägg på sina egna flygningar. Dessa kan undvikas helt genom att boka en bonusresa med ett bonusprogram som inte debiterar bränsletillägg. T.ex Avianca LifeMiles eller SAS EuroBonus.

Försäljning av bonuspoäng har skapat sämre tillgänglighet i alliansen

Flygbolag som SAS, Avianca och Air Canada har gjort en business av att sälja poäng via diverse kreditkort och shoppingportaler för att sedan aktivt uppmuntra sina medlemmar att använda dem på bonusresor med partnerflygbolag. Kostnaden för att kompensera sina Star Alliance-partners för bonusplatserna är lägre än intäkterna som flygbolagen får in från poängförsäljning, och i exemplet SAS så släpper man avsiktligt få bonusplatser på sina egna flygningar då det helt enkelt skulle bli för olönsamt.

Detta har på sikt gett upphov till sämre tillgänglighet inom alliansen där allt fler flygbolag börjar begränsa antalet bonusplatser som släpps till partners. Lufthansa, Singapore Airlines, Air New Zealand och All Nippon Airways är några av flygbolagen som begränsar antalet platser som släpps och istället gör fler platser tillgängliga till medlemmar i sina egna bonusprogram.

Försämrad tillgänglighet inom alliansen är något som har skapat stor frustration, inte minst hos medlemmar i SAS EuroBonus som har sett värdet av sina poäng minska kraftigt under de senaste två åren.

Japanska All Nippon Airways är ett av flygbolagen som gör fler bonusplatser tillgängliga till sina egna medlemmar, än till övriga bonusprogram i Star Alliance.

Star Alliance nya kreditkort kan bli en gamechanger

Nyheten om att Star Alliance lanserar ett eget kreditkort kommer som en stor nyhet, inte minst då det öppnar upp för möjligheter att boka bonusresor som annars inte var möjliga.

Kreditkortet fungerar på samma sätt som ett Amex-kort anslutet till Membership Rewards där poängen tilldelas baserat på hur mycket du spenderar på kortet. Poängen kan sedan överföras till ett medlemsflygbolags eget bonusprogram. Vid en poängöverföring så kompenserar Star Alliance medlemsflygbolaget för antalet poäng som överförs, vilket innebär att en faktisk och garanterad intäkt tillfaller flygbolaget.

Det finns idag inga detaljer om hur poängsystemet är utformat, både när det kommer till antalet poäng som du tjänar för spendering på kortet, samt växlingskurserna till de olika bonusprogrammen. Likaså finns det inga konkreta uppgifter om var kortet kommer att lanseras, men mycket tyder på att Storbritannien blir en testmarknad.

Kreditkortet kommer framförallt att lösa problemet med tillgänglighet då kortinnehavare får möjlighet att boka bonusresor direkt med flygbolagens egna bonusprogram. Detta innebär att du har möjlighet att boka resor i first class med Lufthansa upp till ett år i förväg genom att överföra poängen till Miles&More, eller att du kan boka upp till fyra personer i business class med ANA till Tokyo genom att överföra dina poäng till ANA Mileage Club.

Möjligheten att kunna boka Lufthansa First Class för poäng ett år i förväg är något som många av oss drömmer om.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!


Våra senaste inlägg