24 timmar till Cancun – Vi testar Turkish Airlines längsta flygning

Den 21 augusti 2019 öppnade Turkish Airlines upp sin rutt mellan Istanbul, Mexico City och Cancun. Rutten har sedan starten blivit omåttligt populär bland semesterfirare som söker en direktanslutning mellan Europa och det mexikanska semesterparadiset utan att behöva genomgå flygplansbyte och immigration i USA. 

Tillskillnad från många andra renodlade semesterflygningar är Turkish Airlines generösa med tilldelningen av bonusplatser på denna rutt och här finns det goda möjligheter att hitta fyra platser i business class under större delen av året. Detta har gjort Turkish Airlines till ett populärt val för EuroBonusresenärer som vill resa lyxigt och bekvämt på bekostnad av restid.

Vi fick i juli 2022 chansen att flyga business class med Turkish Airlines till Cancun för att ta reda på om upplevelse väger upp för den långa restiden.

Så tar du dig till Mexico med EuroBonuspoäng från Europa

Det råder inga tvivel om att Mexico är en populär destination bland svenskarna. Med sitt varma klimat året om, vackra stränder, fantastiska matkultur och överkomliga prisnivå. För dig som vill resa med EuroBonuspoäng så är Mexico en av de enklare destinationerna att boka i business class. Nedan listar vi de vanligaste flygningarna som du kan boka för poäng till Mexico City och Cancun.

Turkish Airlines till Cancun via Istanbul

Här reser ni med ett byte i Istanbul, eller ett extra byte i Europa påväg ner till Istanbul beroende på tillgängligheten av bonusplatser. Flygningen mellan Istanbul och Cancun är en så kallad triangelflygning vilket innebär att flygningen flyger från Istanbul till Mexico City för att släppa av och plocka upp passagerare, därefter vidare till Cancun för att släppa av och plocka upp, innan den fortsätter tillbaka direkt till Istanbul. För resande till Cancun innebär detta ett markstop i Mexico City på cirka 90 minuter och man sitter kvar ombord på flygplanet under hela markstoppet.

Turkish Airlines nya business class på Boeing 787-9 Dreamliner.

TAP Portugal till Cancun via Lissabon

TAP Portugal trafikerar sedan ett par år tillbaka en direktlinje mellan Lissabon och Cancun. Beroende om resan börjar i Stockholm, Oslo eller Köpenhamn så kan det krävas en övernattning i Lissabon på utresan då flyget från Lissabon till Cancun avgår tidigt på förmiddagen vilket begränsar möjligheterna till att ansluta samma dag. Använd övernattningen till er fördel och boka ett tidigt flyg ner till Lissabon dagen innan för att hinna spendera ett helt dygn i staden innan resan fortsätter vidare.

TAP Portugal business class på Airbus A330-900NEO.

Lufthansa till Mexico City via Frankfurt

Lufthansas direktanslutning från Frankfurt till Mexico City är den tveklöst smidigaste flygningen som du kan boka med poäng från Europa. Till Frankfurt erbjuds goda anslutningar med Lufthansas flyg från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo på både ut och hemresan, med en total restid på 14-16 timmar om man bokar de kortaste anslutningarna.

Ankomst sker till Mexico City och här finns det möjlighet att flyga vidare till Cancun, Cabo San Lucas eller Puerto Vallarta på inrikesflyg som man kan boka på en separat biljett. Inrikesflyg i Mexico är billiga och det är möjligt att flyga tur och retur mellan Mexico City och Cancun för så lite som 500 SEK per person.

Lufthansa business class.

United Airlines till Cancun, Puerto Vallarta, Cabo San Lucas via USA

United Airlines erbjuder goda förbindelser till flera Mexikanska städer via sina nav i Newark, Washington DC, Chicago, Houston, Denver och Los Angeles. Den stora fördelen med att flyga United är att ni tar er fram hela vägen på samma biljett, vilket är extra användbart om ni vill resa till Cabo San Lucas och Puerto Vallarta som saknar direktanslutningar från Europa.

Nackdelen är att man behöver passera immigration i USA och checka in bagaget på nytt även om man byter mellan två internationella flygningar. Likaså släpper United endast ekonomiklass på sina flygningar mellan USA och Mexico, vilket innebär att den sista sträckan på resan i många fall sker i ekonomiklass. Övernattning i USA kan förekomma beroende på rutt, destination och tillgänglighet.

United Airlines Polaris business class.

Turkish Airlines tar dig hela vägen till Cancun utan omständliga byten och övernattningar.

Med ovan alternativ så kan vi konstatera att det är svårt att hitta korta och smidiga resor till Cancun om man vill resa för EuroBonuspoäng och fokuset bör istället vara på att välja en resa som är så bekväm som möjligt. Av dessa alternativ så är Turkish Airlines det bästa då de erbjuder bekväma avgångstider från Europa på kvällen, nattflyg mellan Istanbul och Cancun via Mexico City, en trevlig lounge i Istanbul och en bra ombordupplevelse med prisbelönt catering, samt bra viner och champagne. Likaså är chanserna störst att hitta en genomgående resa i business class om man väljer Turkish Airlines.

Res till Cancun i business class med Turkish Airlines för 130.000 per person EuroBonuspoäng ordinarie pris.

Wien – Istanbul – Cancun: 24 timmar med Turkish Airlines i business class

Resan börjar i Wien dit vi flög ner kvällen innan med Austrian Airlines. Efter en behaglig vistelse på Andaz Vienna och en heldag i staden så är det dags att röra sig ut mot flygplatsen. Turkish Airlines incheckningsdiskar ligger belägna i terminal 1 på Wiens flygplats. Som resande i business class har du tillgång till prioriterad incheckning och kö till business class-disken var kort. Tillgång till fasttrack i säkerhetskontrollen ges om man reser i business class vilket var extra uppskattat under semestertider. Vi spenderar två timmar innan avgång i Austrian Airlines lounge på Wiens flygplats innan det var dags att kliva ombord på flyg TK1888 från Wien till Istanbul.

Kvällens flygning mellan Wien och Istanbul flygs av en Airbus A330-300 som är ett långdistansflygplan. Detta innebar att vi fick chansen att uppleva flygbolagets långdistansprodukt på den två timmar långa flygningen mellan Wien och Istanbul, vilket var en trevlig överraskning.

Kvällens flygning till Wien flögs av en Airbus A330-300 vilket gav oss chansen att uppleva långdistansprodukten i business class på en kort Europaflygning.

Väl ombord serveras ett glas champagne och menyer delas ut, innan det är dags för avgång. Väl uppe i luften inleds måltidsserveringen med en förrätt, följt av tre val av huvudrätt. Kaffe och the serveras efter maten, och vi passar på att ta en kort tupplur innan landning i Istanbul.

Champagne serveras på förfrågan före start.

Turkish Airlines erbjuder den tveklöst bästa flygupplevelsen inom Europa, både när det kommer till hårdvara (stolar och kabin), samt mjukvara (mat, dryck, service och underhållning).

Turkish mezze till förrätt.
Bakad havsabborre till varmrätt och pannacotta till efterrätt.

På marken i Istanbul har vi tre timmar innan det är dags att kliva ombord på nästa flyg. Istanbuls flygplats erbjuder gott om shopping och timmarna flyger iväg fort när man strosar runt bland butikerna. Vi hinner även med ett besök i flygbolagets lounge som erbjuder ett generöst utbud av mat och dryck. Här är det inga problem att spendera långa byten på 5+ timmar.

Turkish Airlines lounge på Istanbuls flygplats.

Flygningen till Cancun via Mexico City har en schemalagd avgångstid till kl 02 på natten. Vid det här laget börjar vi känna oss trötta och vi såg mycket fram emot att sova ombord. Rutten till Cancun flögs fram till nyligen med en Boeing 787-9 Dreamliner som är utrustad med flygbolagets senaste produkt i business class. Under våren 2022 uppgraderades rutten till en större Boeing 777-300ER som är utrustad med de äldre stolarna.

Business Class-kabinen på Turkish Airlines Boeing 777-300ER består av 49 stolar uppdelade på 7 rader i en 2-3-2 konfiguration. Mittensäten i business är något som man inte förväntar sig år 2022 och dessa kan vara föremål för stort missnöje om du har bokat din resa med kort varsel eller inte haft möjlighet att välja säte vid bokning.

business class på Turkish Airlines Boeing 777-300ER.

Flygplanet på denna flygning var utrustat med den äldsta versionen av Turkish Airlines gamla business class stol. Dessa stolar har sämre avskärmning och erbjuder inte lika många förvaringsmöjligheter som den nyare stolen som återfanns ombord på A330:n som vi flög ner till Istanbul. Stolen är detta till trots bekväm för att sova i, men man känner sig aningen exponerad om man sitter på en gångplats.

Konfigurationen lämpar sig väl för par och familjer, men inte speciellt väl för ensamresenärer då man alltid har en stolsgranne. Att ta sig upp från fönsterplatsen när grannen sover är relativt enkelt, men kan fortfarande inte ses som ett substitut för dagens stolar som erbjuder direkttillgång till mittgången för alla passagerare.

Mittensäten hör inte hemma i business class år 2022. Mittenraden är populär bland familjer med barn, men konfigurationen lämpar sig inte bra för ensamresenärer.

Cancun är en ren semesterdestination vilket märks av på klientelet och stämningen ombord. På kvällens flygning var det många familjer med småbarn som reste och även många som likt oss hade bokat sina biljetter för bonuspoäng. Kvällens flygning var även kraftigt överbokad i ekonomiklass vilket innebar att ett dussin lyckliga ekonomipassagerare fick spendera de kommande 18 timmarna i business class.

Besättningen på kvällens flygning lämnade dessvärre mycket att önska. Välkomstchampagne serverades kort efter att vi gjort oss bekväma i stolarna, och det dröjde länge innan glasen plockades bort. Detta reflekterades även i serveringen som inleddes två timmar in i flygningen. Passagerarna på andra sidan gången hade redan hunnit äta upp sin varmrätt innan våra förrätter serverades.

Champagne före start.

Maten som serverades ombord var bra överlag och i linje med vad man normalt kan förvänta sig ombord på Turkish Airlines. Kvaliteten på rätterna och ingredienserna håller toppklass, även om variationen inte är den bästa då de inte har uppdaterat sina menyer under de senaste åtta åren.

Ärtsoppa och lax till förrätt.
Svärdfisk till varmrätt.

Efter middagen bäddar besättningen ordning min stol till en säng och jag får nio timmars oavbruten sömn på denna 14-timmars flygning till Mexico City. Två timmar innan landning serveras frukost där valen som erbjöds var äggröra eller en traditionell turkisk potatisomelett.

Frukost serveras två timmar innan landning i Mexico City.

Landning i Mexico City sker enligt tidtabell och en dryg tredjedel av passagerarna klev ombord på flygplanet. Under markstoppet i Mexico City ombads alla passagerare att sitta kvar ombord på sina platser medan städpersonal steg ombord flygplanet. På marken serverades Champagne till de som önskade, men vi passade på att vila ut en timme till innan det var dags att lyfta mot Cancun.

Flygningen till Cancun tog drygt två timmar och väl uppe i luften serveras ett lättare tilltugg i form av en kycklingsmörgås och en liten efterrätt. Full dryckesservering erbjöds och vi passade på att avnjuta ett sista glas Champagne innan landning.

Lättare tilltugg och dryck serveras på det två timmar långa hoppet över Mexikanska gulfen till Cancun.

24 timmar senare anländer vi utvilade och fräscha till Cancun efter en behaglig resa med Turkish Airlines och redo att slussas vidare till hotellet för sol och avslappning.

Är det värt att spendera ett dygn ombord på Turkish Airlines för att resa till Cancun?

Det är lätt att skrämmas av den långa restiden på 24 timmar, men faktum är att Turkish Airlines levererar en behaglig och trivsam upplevelse ombord. Med bekväma avgångstider från Europa på kvällen, en trevlig lounge i Istanbul och god mat ombord så hade vi inga problem att spendera ett dygn ombord på Turkish Airlines för att ta oss hela vägen till Cancun.

Jämfört man med en resa som går via exempelvis Bryssel och Washington DC där restiden ligger på 16-18 timmar med de snabbaste anslutningarna så anser vi resan via Istanbul vara betydligt mer behaglig. Här byter man flygplan en gång och behöver inte tänka på att checka in bagaget på nytt. Resan blir till en upplevelse med en god middag efter start från Istanbul, följt av en lång natts sömn.

Turkish Airlines erbjuder god tillgänglighet i i business class på sina flygningar till Cancun och om ni är en familj på 4 så är det sällan problem att hitta platser under loven, förutsatt att man är ute i god tid. Allt som allt anser vi dem vara det bästa flygbolaget för resor mellan Europa och Cancun, trots den långa restiden.

Vill du boka din nästa bonusresa till Cancun i business class med Turkish Airlines? Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg