Allt om Avis och Eurobonus – Extrapoäng, poängkampanjer, statusmatchning och mer

Avis och Eurobonus – Ett långtgående, fördelaktigt samarbete

Avis har ett långtgående samarbete med Eurobonus som på senare tid har utökats och gjorts enklare. Är du en person som värdesätter dina Eurobonuspoäng, har högre status hos SAS (Guld eller Diamant) och hyr bil någorlunda ofta kan det vara en bra idé att satsa på Avis och åtnjuta fördelarna med samarbetet mellan de två programmen.

Läs nedan om du vill få en mer nyanserad bild av vad du kan få ut av Avis som Eurobonuskund

Nedan listar vi vilka alternativ som finns och beskriver de för- och nackdelar vi och många andra upplever med programmet. Vill du ta del av Avis egen beskrivning av hur samarbetet fungerar och klicka dig fram till alla funktioner som kan användas för att åtnjuta alla fördelar, besök denna sida.

Så når du Avis kundtjänst

Vanliga problem - Använd rätt länkar och maila Avis direkt efter bokningen

Innan vi går in på djupet kring de olika delarna av samarbetet vill vi lyfta fram en viktig sak att känna till om man vill åtnjuta fördelarna av det. Tyvärr finns det vissa återkommande problem som upplevs av en del Eurobonusmedlemmar.

Använd rätt länkar

Som generell regel är det viktigt att vara noggrann med vilka länkar man använder när man hyr bil. Spara länken ovan (den kommer igen här) och se till att använda den när du bokar bilen, både under kampanjveckor och vid ”vanlig hyra”. Bokar du via vanliga webben eller appen så kan poängen utebli.

Skicka ett email till Avis direkt efter bokningen

Det händer även att Eurobonusnummer inte registreras som de ska, vissa har fått maila till kundtjänst i efterhand för att säkerställa att poängen kommer in. Det händer också att Avis blandar ihop olika kampanjer; vissa kampanjer som ska ge 6.000 poäng har endast gett 4.000 för att personalen på något sätt har registrerat hyran på en annan, sämre kampanj. Även detta bör dubbelkollas när du hyr bil, och ett email till kundtjänst kan behövas.

Av ovanstående anledningar rekommenderar vi dig därför att alltid skicka ett email till Avis efter genomförd bokning. Skriv bara att du vill vara säker på att ditt Eurobonusnummer har registrerats och be om en bekräftelse at poängen kommer att komma efter hyran.

Maila Avis via denna adress: customerservice.avisgroup@bsc.avis-europe.com.

Fördelar för alla, framförallt för Eurobonus Guld- och Diamantmedlemmar

Nedan beskrivs en rad fördelar som Avis erbjuder Eurobonusmedlemmar, t.ex. tillfälliga kampanjer på bilhyra som kan ge ganska många poäng för den som hyr bil vid rätt tidpunkt, oavsett status hos Eurobonus. Men för Eurobonus Guld- och Diamantmedlemmar finns ytterligare fördelar såsom extra poäng för varje bilhyrning, s.k. ”statusmatchning” samt fria uppgraderingar i mån av tillgänglighet.

1.000-1.500 extra Eurobonus och 15% rabatt kompenserar en något dyrare hyra

De mer övergripande fördelarna handlar om rabatter för Eurobonusmedlemmar och extrapoäng som belönas vid varje bilhyra. Givet att Avis inte erbjuder marknadens bästa priser, vilket vi kartlägger i vår jämförelse av Europas bästa hyrbilsföretag 2020, är detta en välkommen bonus för den som hyr bil av Avis. Enligt vår mening kan det vara värt att betala någon hundralapp extra för en 3-dagarshyrning med Avis för att få sina Eurobonus.

De generella fördelarna är dessa:

  • Alla Eurobonusmedlemmar erbjuds 15% rabatt på Avis ”Retail Rates” på bilhyra över hela världen. Detta kan dock inte kombineras med andra erbjudanden.
  • Basic och silvermedlemmar tjänar minst 1.000 Eurobonus extrapoäng vid varje bilhyra, Guld- och Diamantmedlemmar tjänar minst 1.500 Eurobonus.

Så långt är allt ganska enkelt. Nedan går vi djupare in på mer avancreade saker som de tillfälliga kampanjerna och statusmatchningen, bra att ha koll på om du vill få ut det mesta av Eurobonus-samarbetet.

Avis tillfälliga poängkampanjer, tjäna upp till en inrikesresa med SAS på en bilhyra

Många anser att de tillfälliga kampanjer som Avis genomför erbjuder de största fördelarna för Eurobonusmedlemmar, och det finns mycket fog för den åsikten. Då och då utlyser Avis kampanjer där man kan tjäna rejält med Eurobonus på ganska enkla hyror. Vi har kartlagt några olika kampanjer så att du ska kunna jämföra vad som har erbjudits historiskt med det du kan hitta idag.

Det man ska leta efter när man utvärderar kampanjerna är, förutom antalet poäng man tjänar:

  • Krav på tidslängd på hyran.
  • Vilken bilklass som måste hyras (de billigare bilarna är ofta undantagna). För en fullständig lista av klasserna, se denna länk.
  • I vilka länder som kampanjen gäller.

Störst värde hittills - 10.000 poäng för 4 dagars hyra

Under ett par tillfällen på senare tid har Avis erbjudit en mycket fördelaktig kampanj där man kan hyra en bil i klass D (se denna länk för en beskrivning av klasserna) under 4 dagar i hela Norden och tjäna 10.000 extrapoäng hos Eurobonus.

Givet att man hittar en bil i 4 dagar för under tusenlappen, vilket inte är så lätt men inte omöjligt, är detta en mycket bra deal. Vi brukar säga att ett Eurobonuspoäng är värt ca 10 öre, vilket i detta fall innebär att själva bilhyran kan betraktas som gratis, då du betalar 1.000 kr för 10.000 Eurobonus och får en bilhyra på köpet.

Som jämförelse kan man titta på andra kampanjer som Avis har haft på sistone:

  • I september 2019 erbjöds 6.000 Eurobonus för bilhyra i klass C och uppåt under 4 dagar eller mer.
  • I juli 2019 erbjöds 2.000 Eurobonus för Guld/Diamant eller 1.500 poäng för övriga för 3 dagars hyra eller mer.
  • I april 2019 erbjöds 5.000 Eurobonus för den som betalade hyran med SAS Mastercard, men 4.000 kr för andra betalningar, för 4 dagars hyra.

Många vill ha minst 8.000 poäng per hyra

Som generell regel kan sägas att man gör en riktigt bra deal om man kan hyra en bil och få Eurobonuspoäng för 10 öre eller mindre. I och med att 3-4 dagars hyra kostar minst runt 800 kr är det många som gärna vill ha minst 8.000 poäng för att slå till på kampanjen.

Givet att man behöver hyra en bil ändå anser vi att lägre poängintjäning än så är en bra deal.

Tänk på vad som ingår i hyran, särskilt i USA

Poängkampanjer i all ära, men när det kommer till hyrbilar är det viktigt att förstå reglerna kring ansvar och försäkringar. Särskilt i USA kan det blir väldigt dyrt att råka ut för en olycka om du inte har tillräckligt skydd, så var försiktig att nappa på en kampanj innan du kollar vad som gäller. Nedan går vi igenom vad som gäller, med lite fokus på USA så att du inte missar det.

Vanligt när du hyr bil är att skatter, registreringsavgifter och obegränsade mil ingår i hyran. Du ser ofta texten "Your quote includes":

  • Local Tax (TAX)
  • Vehicle Registration Fee (VRF)
  • Unlimited Mileage

Nästa sak du ska leta efter är vad som ingår utöver det, och då ska du leta efter framförallt 3 saker:

  1. CDW (Collision Damage Waiver)
  2. LDW (Loss Damage Waiver)
  3. ALI (Additional Liability Insurance)

CDW och LDW är ganska svårt att inte ha med i hyran, dessa täcker det mesta på DIN bil om du råkar ut för en olycka eller stöld, men täcker inget annat.

ALI ingår ofta inte i hyran men kan vara viktigt, det täcker skador på andra bilar och personer, som det står "covers personal and material damage caused to other people’s cars, property and even medical expenses.".

Hyr du bil ofta? Då är det smart med ett Amex

Givet att du hyr bil ofta och inte vill oroa dig för ovanstående försäkringar kan det vara smart att ha ett Amex, och då någon av korten Amex Platinum eller SAS Amex Elite. Dessa båda kort ger ett bra skydd när du ska hyra bil, t.ex. ingår extra skydd för andras bilar och egendom.

Är du intresserad av vad de ger i poäng när du handlar kan du läsa vår artikel Hur många poäng tjänar jag på mitt Amex Platinum, Gold eller Green Card jämfört med ett SAS-Amex?

Har du bokat en annan hyrbil och vill avboka den för att byta till Avis och få poängen?

Om du vill avboka en annan hyrning till förmån för en kampanj som Avis har just nu, kolla villkoren på din nuvarande hyra.

Hertz skriver t.ex. att "Förbetalda priser kan avbokas senast midnatt två dagar före uthämtandet av bilen", då skall hela beloppet återbetalas. Vidare skriver de att "Om avbokningen görs senare debiteras en administrationsavgift på SEK 300 (eller motsvarande belopp i lokal valuta), som dras från det kreditkort du använde för att göra bokningen.".

Tänk dock på att det ofta finns begränsningar på detta, särskilt om bokningen har gjorts på kampanj eller till extrapris.

Avis värvningskampanj, tjäna poäng på att värva en vän till Avis Preferred

Avis erbjuder, likt Amex, möjligheten att tjäna Eurobonuspoäng genom att värva en vän till deras lojalitetsprogram Avis Preferred. En kampanj innebar att man kunde tjäna 2.000 Eurobonus själv, plus 1.000 Eurobonus till den man värvar. Här finns en länk som kan användas för värvningen.

Tänk på att det inte räcker med att värva en vän till programmet. Både du och den du värvar måste även hyra en bil.

Statusmatchning - Avis ger dig en högre status om du har det hos Eurobonus

Likt många andra program ägnar sig Avis åt något som kallas "statusmatchning" som innebär att man som medlem hos SAS Eurobonus per automatik får "motsvarande" medlemsgrad hos Avis:

  • Eurobonus Guld- & Diamondmedlemmar får Avis Presidents Club.
  • Eurobonus Silver ger Avis Preferred Plus.
  • För en översikt över fördelarna i varje program, klicka här.

Så ordnar du din statusmatchning

Det finns två sätt att ordna statusmatchningen:

  1. Skicka ett email till database.se@bsc.avis-europe.com och be om statusmatchning. Det tar ibland bara en dag men ska inte ta mer än en vecka. Vissa medlemmar har upplevt att har tagit flera veckor men att det har berott på mänsklig hantering, en påminnelse via email till brukar lösa det.
  2. Använd denna länk, leta efter där det står HERE lite längre ner på sidan. Vissa har upplevt en del problem med denna länk, enklast verkar vara att skicka ett email.

Är det värt att ha Presidents Club hos Avis?

Här råder delade meningar.

De största fördelarna med högre status hos Avis är att man kan få fria uppgraderingar och bättre service. Vissa menar att uppgarderingarna aldrig sker och att servicen inte skiljer sig, andra har den motsatta upplevelsen. Något som verkar spela roll är vilket kontor man brukar använda, att vara ett bekant ansikte på ett kontor är ofta en fördel, och servicen varierar beroende på plats och tryck på uthyrningen.

Vår inställning är att det i alla fall inte skadar att vara en högra medlem hos Avis. Så om du är Silver eller högre hos Eurobonus, skicka ett email till Avis och bli uppgraderad!

Vi hoppas att du har haft nytta av denna kartläggning av samarbetet mellan Avis och Eurobonus. Är du intresserad av vidare läsning om hyrbilar kan du även läsa vår jämföresle av Europas bästa hyrbilsfirmor 2020.

Våra senaste inlägg