Chatflights testar ANA First Class The Suite

Japanska All Nippon Airways chockade flygvärlden under sommaren 2019 när de lanserade två nya first och business class-sviter på flaggskeppet Boeing 777-300ER. Pandemin har gjort det svårt att uppleva de nya produkterna, men Chatflights fick under våren 2022 en unik chans att prova The Suite på den sista flygningen mellan London Heathrow och Tokyo Haneda. Följ med oss ombord!

Så bokade vi resan

All Nippon Airways anses av många vara ett av världens bästa flygbolag. Som medlemmar i Star Alliance är det möjligt att boka ANA-flygningar med poäng från SAS EuroBonus, men att hitta bonusplatser i first och business class är svårt. ANA släpper endast en bonusplats per flygning i business, respektive first class 355 dagar innan flygets avgång. Platserna går åt fort, men för den som vill resa med kort varsel så är det möjligt att hitta upp till fyra platser i business class eller två platser i first class cirka 14 dagar innan flygets avgång.

Vår resa bokades med EuroBonuspoäng och Amex 2for1 voucher 14 dagar innan flygets avgång och vi lyckades hitta en plats i first class mellan London och Tokyo. Än så länge är detta ANA:s enda linje till Europa med first class, men senare under året kommer linjen mellan Tokyo och Frankfurt att uppgraderas till en Boeing 777-300ER med first class-kabin. Detta kommer att öka tillgängligheten på bonusplatser i first class.

Japan är för tillfället stängt för besökare, men det går alldeles utmärkt att ha transit i landet så länge du inte lämnar flygplatsen. Vidare från Tokyo Haneda är det möjligt att ansluta till bland annat Bangkok, Singapore, Ho Chi Minh och Seoul. Alla länder är öppna för besökare.

Vår resa bokades med SAS EuroBonuspoäng och 2for1 voucher från SAS Amex Elite.


All Nippon Airways flight NH212 London Heathrow till Tokyo Haneda

Vår resa börjar på London Heathrow efter en behaglig flygning från Stockholm med SAS. Passagerare i first class på ANA har tillgång till Singapore Airlines SilverKris First Lounge där á la carte servering och Champagne finns tillgängligt. Med en dryg timme på marken hann vi bara med ett kort besök innan det var dags att rusa till gate B46 för ombordstigning.

Vi hinner med ett glas champagne i loungen innan ombordstigning.

ANA:s Boeing 777-300ER i den nya konfigurationen rymmer 212 passagerare i fyra klasser. 8 stolar i first, 68 i business, 24 i premium economy och 112 I economy. Denna flygplanstyp tar vanligtvis dubbelt så många passagerare och ANA har valt en relativt gles konfiguration där mer än halva flygplanet tas upp av premiumkabiner.

Nya säteskonfigurationen på ANA:s Boeing 777-300ER.

På kvällens flygning var vi ensamma i first class och vid dörren hälsas vi välkomna ombord av den trevliga besättningen som visar oss vägen till plats 2A.

First Class på ANA:s Boeing 777-300ER.

Första intrycken av kabinen var klart imponerande. Kabinen består av åtta sviter på två rader i en 1-2-1 konfiguration. Varje svit är utrustad med dörrar som kan stängas för avskildhet, en 43-tums videoskärm i 4K upplösning, samt elektroniska fönsterskärmar. De gråa färgtonerna ger ett fräscht och stilrent intryck som komplementeras väl av den blåa stämningsbelysningen.

Seat 2A, vårt hem på denna 12-timmars flygning.
Videoskärmen på 43-tum med 4K-upplösning.
Ett glas champagne serveras kort efter att vi gjort oss bekväma i stolen. På marken serveras samma champagne som i business class.

Vår avgångstid från London försenas med en halvtimme för att vänta in passagerare från ett försenat anslutningsflyg. Dörren stängs kl 19.30 lokal tid och kort därefter börjar vi rulla mot startbanan. Med en flygtid på strax under 12 timmar tar kvällens flygning oss över Skandinavien, Finland och Ryssland innan vi slutligen når Japanskt luftrum.

Väl uppe i luften inleds middagsserveringen med ett glas Krug Grande Cuvée följt av middag. På flygningar från Europa till Japan serveras en middag efter start och frukost innan landning. I first class kan du välja mellan en japansk eller västerländsk meny.

Japanska menyn.
Västerländska menyn.

Valet föll på den japanska menyn med caviarförrätten från den västerlänska menyn. Caviar är något som man absolut inte får missa när man flyger first class!

Middagen inleds med ett glas Krug.
Därefter serveras ett urval av kanapéer.
Caviar med blinis, gräddfil, ägg och rödlök. Makalöst gott!
Den japanska menyn inleds med ett urval av smårätter.
Därefter en helt fantastisk sashimi.
Huvudrätten består av havsbrax med misosoppa och japanska pickles.
Middagen rundas av med en vitchokladtårta och praliner.

Middagen smakar fantastiskt och rundas av med en skvätt Hibiki 17 innan det är dags att gå till sängs. Stolen konverteras till en 210 centimeter lång säng, som kabinbesättningen bäddar i ordning medan vi borstar tänderna på toaletten. Sängen är mycket bekväm och vi fick nästan åtta timmars oavbruten sömn. Vi vaknar upp över Norra Japan med cirka en timme kvar av flygningen. Då vi fortfarande var väldigt mätta från middagsn så skippar vi frukosten och nöjer oss med en kopp kaffe innan det var dags att påbörja inflygningen ner till Tokyo Haneda Airport.

Inflygningen tar oss rakt över centrala Tokyo, med spektakulära vyer över Shinjuku, Tokyo Tower och Tokyo SkyTree. Detta är så nära Japan man kan komma just nu då landet fortfarande är stängt för turister och inte har några planer på att öppna inom de närmaste månaderna.

Inflygning över Tokyo.

Ankomst i Tokyo sker enligt tidtabell och alla transitpassagerare ombeds sitta kvar ombord på flygplanet för att låta passagerare med Japan som slutdestination kliva av flygplanet först. I jetbryggan kontrolleras alla pass och boardingkort innan vi ges tillträde att gå in i terminalen. Transit i Tokyo är tillåtet så länge du stannar innanför flygplatsens transitområde och inget krav på covid-test eller vaccination ställs, utan det är inresekraven för destinationen som avgör.

Sammanfattning – En av de bästa first class upplevelserna som du kan boka med poäng

Det råder inga tvivel om att The Suite på ANA är en av de bästa first class upplevelser som kan få för dina bonuspoäng. Flygbolaget är tämligen generösa med bonusplatser då de släpper en bonusplats per avgång i first class när flygningen går till försäljning 355 dagar i förväg. För dig som reser ensam och kan planera resor med ett års framförhållning så är det sällan problem att hitta tillgänglighet. Om ni är två som reser så är chansen störst att hitta platser cirka två veckor innan avgång.

Den nya sviten är en klar förbättring över den gamla på alla sätt och vis. Servicen håller samma toppnivå som vanligt och trots pandemin har det inte gjorts några nedskärningar på varken mat eller dryck.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg