Chatflights testar: SWISS Business Class

Chatflights har testat SWISS Business Class - från Stockholm till Dubai.

Swiss International Airlines är Lufthansagruppens ”premiumbolag” och ett populärt val för bonusresor med Star Alliance. De erbjuder god tillgänglighet i business class till många destinationer världen över, bland annat Los Angeles, San Francisco, Miami, Singapore, Dubai och Tokyo. Tillskillnad från moderbolaget Lufthansa som släpper sina business-platser sent, så släpper SWISS bonusplatser 300 dagar i förväg och med möjlighet att hitta upp till nio platser i business på samma flygning. Detta gör SWISS till ett utmärkt val för den som vill planera sina resor med god framförhållning.

Då många av er har frågat oss hur SWISS jämför sig med Lufthansa och SAS så delar vi med oss av vad ni kan förvänta er ombord på flygbolagets business class.

Att resa till Dubai med poäng i Business Class

Dagens resa till Dubai bokades med SAS EuroBonuspoäng och en Amex 2for1 voucher. För två personer i business class krävs 105 000 poäng tur och retur med vouchern, eller halva priset om man som jag reser ensam. Resan bokades cirka en månad i förväg och trots faktumet att SWISS släpper sina bonusplatser som tidigast 300 dagar innan flygets avgångsdatum så brukar Dubai vara en destination där platserna släpps relativt sent inpå cirka 2-4 månader i förväg.

Dubai under Corona:

  • En av många destinationer som är öppna för turister
  • För att släppas in i landet krävs ett negativt PCR-test taget 72 timmar innan avfärd
  • Mitt test togs på Vaccina som erbjuder tester på flera städer i landet
  • Tar man testet i Stockholm så är man garanterad ett svar senast kl 20 samma vardag och som SAS-resenär ges 500kr i rabatt på testet (bokningsbekräftelse från SAS måste uppvisas. Bonusbiljetter funkar).

Krav på negativt covid-test

Till destinationer med krav på negativt covid-test erbjuder SWISS och många andra flygbolag ingen onlineincheckning, men reser man i business så är sätesval gratis i samband med bokning. Värt att tänka på är att PCR-testet måste vara utskrivet på papper för att släppas in i Dubai och detta kontrollerades noga vid incheckning på Arlanda och i gaten i Zürich.

Waiting for the sunset in Abu Dhabi, in June usually means temperatures above 40°C and humidity levels up to 95%. But some times… even that is worth it.

Arlanda var föga förvånande tomt denna morgon och incheckningen tog mindre än fem minuter. Boardingkortet stämplas och man slipper därmed visa upp testet på nytt vid gaten. Business-passagerare på SWISS har tillgång till SAS Lounge på Arlanda, där det serverades mackor, kaffe/the, läsk och alkoholfri öl. Med tanke på att många lounger är stängda just nu så får detta anses som acceptabelt.

För dig som har ett American Express Gold eller SAS Elite kort så erbjuds även Lounge on the go från Pontus (Platinum och Centurion kan även nyttja denna förmån som alternativ till Pontus egen lounge). Den består av en frukostmacka med yoghurt, kaffe och juice på morgonen, samt en sallad eller smörgås med mineralvatten/läsk under resten av dagen. Det går alldeles utmärkt att ta med sig maten till SAS-loungen.

Pontus in the air erbjuder riktigt goda frukostalternativ.

SWISS Flight LX1251 Stockholm - Zürich

Dagens flygning ner till Zürich flygs av en Airbus A220-100 en relativt ny flygplanstyp på marknaden. Säteskonfigurationen ombord är 2-3 och reser man i business class så är man garanterad ett tomt säte bredvid sig. Business class tilläts stiga ombord först och på varje säte ligger en vattenflaska och våtservett.

Business class på dagens flygning bestod av 7 rader och en beläggning på 14/21 passagerare. Nästan alla ombord reste vidare till Dubai, vilket jag senare upptäckte. Avgång sker enligt tidtabell och på dagens flygning var kaptenen överraskande nog svensk.

Maten ombord

En kort stund efter att vi kommit upp på marschhöjd inleds serveringen. På flygningar som avgår Stockholm vid lunch och middagstid serveras en trerätters varm lunch eller middag, och under övriga tider på dygnet serveras en lättare frukost eller tallrik med kallskuret.

Sallad med rödbetor, ruccola, brieost och valnötter.

Mat och dryck ombord

SWISS erbjuder tillskillnad från många andra flygbolag ett fullt dryckessortiment inom Europa med två val av röda och vita viner, Champagne, starksprit, avec, öl, samt alkoholfria drycker. Detta är i stark kontrast till Lufthansa som erbjuder samma drycker i business som i ekonomiklass, med undantag för starksprit och avec.

Två val av varmrätt:

  • En förrätt bestående av rostbiff, potatissallad och två bitar ost
  • En vegetarisk spätzle med ost
  • En vegetarisk spätzle med boeuf bourguignon
  • En tårtbit till efterrätt

Många flygbolag däribland SAS, British Airways, Turkish Airlines, United, Delta, American, mm har använt covid-pandemin som en ursäkt till att skära ner på servicen med motivationen att öka tryggheten ombord. I själva verket rör det sig om kostnadsbesparingar vilket på lång sikt driver bort passagerarna från flygbolaget, under en tid där de bör göra sitt yttersta för att återfå kundernas förtroende. Lufthansagruppen har inte fallit offer för denna trend och har erbjudit samma ombordservice under hela pandemin, med några smärre modifikationer, något som de förtjänar stort beröm för.

Efterrätten var utmärkt!

Maten smakade alldeles utmärkt och påfyllningar erbjöds på både rödvinet och champagnen. Efter maten serveras kaffe, chokladbitar och avec. Ankomst till Zürich sker enligt tidtabell och passagerare i business class gavs tillträde att kliva av flygplanet först.

Maten serveras med plastlocken på. Besättningen ger dig valet att plocka bort dem i samband med servering eller låta dig själv plocka bort dem.
Kaffe och tårta till efterrätt.

SWISS Flight LX242 Zürich - Dubai

Zürichs flygplats har under flera år utmärkts som en av Europas bästa flygplatser. Ett av de främsta skälen till detta är att flygplatsen är väl anpassad för korta byten, där den minsta bytestiden på 40 minuter är mer än tillräckligt för att hinna med terminalbyte och passkontroll.

Min bytestid för denna anslutning var på hela en timme och en kvart vilket hade varit nog med tid för att hinna med ett loungebesök om den inte hade varit stängd. Likt det välruckade schweiziska armbandsuret som flygplatsen är, hann jag igenom terminalbyte och passkontroll på mindre än 10 minuter. Ingen säkerhetskontroll krävs när man ankommer från ett land inom Schengen.

Skriv ut dina papper och PCR-test

Väl framme i gaten kunde jag snabbt konstatera att många av passagerarna från Stockholm skulle vidare till Dubai (10 i business och 4 i first), föga förvånande då det nästan bara är svenskar som vågar sig ut att resa just nu. PCR-test kontrollerades ytterligare en gång vid gaten och boardingkortet stämplades. Flertalet passagerare blev nekade i gaten då de inte hade testet utskrivet i pappersformat vilket åter igen belyser svårigheterna i att resa under dessa tider. Oklara och snabbt föränderliga regler som gör mer skada än nytta är det sista som denna bransch behöver för att kunna återhämta sig.

Passagerare i business och first erbjöds prioriterad ombordstigning med egen busstransport till flygplanet, något som kanske inte var nödvändigt med tanke på att ekonomiklass var i det närmaste tomt på denna flygning.

Zürich Airport.

Dagens flygning till Dubai flygs av en Airbus A340-300, ett av världens sista fyrmotoriga passagerarflygplan. SWISS har fem av dessa i sin flotta, som nyligen genomgick en totalrenovering. Tillskillnad från SAS som nyligen pensionerade sin A340-flotta så kommer SWISS att behålla sina i minst fem år till, vilket gör dem till den sista operatören av flygplantypen i världen.

Fakta om flygplanet:

  • Kabinutförandet på SWISS Airbus A340-300 är relativt glest i förhållande till sin storlek
  • Flygplanet har plats för 223 passagerare, varav 8 i first class, 47 i business class och 168 i ekonomiklass
  • Business class består av två sektioner, en mindre i den främre delen av flygplanet precis bakom first med två rader, samt en större sektion med nio rader
Stolen erbjuder gott om benutrymme och många förvaringsmöjligheter. En mindre förvaringslucka under skärmen som rymmer ett par hörlurar, samt en större förvaringslåda på sidan.

Bekväma stolar och god mat

Stolarna i business class alternerar mellan en 1-2-1 och 2-2-1 konfiguration, där alla stolar på högersidan vid fönstret är ensamsäten. Stolarna är tillverkade av irländska Thompson Aero, samma tillverkare som förser SAS med sina stolar. Stolsmodellen heter Vantage och är ytterst snarlik Vantage XL som SAS använder, skillnaden hör man på namnet där SAS stol är bredare och i en 1-2-1 konfiguration där alla stolar har direkt tillgång till mittgången.

Skillnaden i stolsbredd är i mitt tycke försumbar och sitter man i ett ensamsäte på fönstersidan så märker man inte av någon större skillnad såvida man inte är väldigt kraftigt byggd. Reser man i par så rekommenderar jag att man väljer mittensätena, då parsätena vid fönstret kan vara svåra att ta sig ut från när medresenären sover.

Endast ett fåtal passagerare

Med en beläggning på endast 15 passagerare i business och 7 i first så avklaras ombordstigningen fort. Kort efter att jag gjort mig bekväm i stolen serveras ett glas champagne, följt av en necessär och menyn för dagens flygning.

Jämna stolsrader på högersidan är exponerade mot gången. Fördelen med dessa stolar är att man lätt kan ta sig ut när bordet är utfällt, samt att man har en extra förvaringslåda i den nedre konsolen.
Kort därefter serveras brickan med förrätt, ost och sallad. Mitt val föll på tataki av entrecôte med gruyere och rödbetor.

Flygtiden för dagens flygning till Dubai är strax under sex timmar och med en avgångstid lagom till middag så inleds serveringen kort efter att marschhöjden har nåtts.

Maten på flyget från Zürich till Dubai:

  • Maten smakade helt utmärkt
  • Alla rätter med undantag för varmrätten serverades med plastlocken på som plockades bort i samband med servering.
  • Besättningen på denna flygning var mycket trevliga och pratsamma
  • Champagneglaset fick sällan stå tomt
  • Serveringen avklaras två timmar in i flygningen och resterande fyra timmar ägnas åt sömn
  • Stolen fälls till en två meter lång säng och tillskillnad från Lufthansa och SAS så erbjuder SWISS ingen madrass eller ordentligt täcke i business class
  • Kudden och filten funkade fint för min fyra timmars tupplur
Citronmarängpaj och kaffe till efterrätt.

Ankomst enligt tidtabell

Ankomst till Dubai sker enligt tidtabell, men vi blir ståendes en stund på marken i i väntan på busstransport till terminalen. Vid ankomst i Dubai kontrollerades PCR-testet en sista gång innan jag blev insläppt till passkontrollen. Köerna var korta och jag var instämplad i landet på mindre än en kvart. Inget PCR-test togs vid ankomst och det var fritt fram att hoppa i en Uber till hotellet.

Sunrise shot of Downtown Dubai and Burj Khalifa.

Så, vad blir vår sammanfattning?

Swiss International Airlines är i mitt tycke ett av de bättre flygbolagen i Europa och det överlägset bästa flygbolaget i Lufthansagruppen i alla kabiner. Upplevelsen ombord och på marken genomsyras av en premiumkänsla som man inte riktigt får ombord på Lufthansa eller SAS. I takt med att SAS och Lufthansa har blivit allt svårare att boka i business class för poäng så är SWISS det självklara valet.

Till dig som reser ensam

Mitt främsta klagomål är stolarna, mer specifikt sätesvalet där SWISS tar saftigt betalt för att reservera ensamsäten i förväg. För de så kallade ”tron sätena” kan du räkna med att få betala upp till 2000 SEK för att reservera dessa i förväg. Med lite tur så kan dessa väljas kostnadsfritt när incheckningen öppnar, under förutsättning att de fortfarande är lediga. Detta dilemma berör främst dig som reser ensam, då parsäten kan reserveras kostnadsfritt i förväg.

Vill du boka en bonusresa i Business Class med SWISS? Ladda ner Chatflights app och hör av dig i chatten så hjälper vi dig vidare!

Våra senaste inlägg