Därför är det så svårt att hitta bonusplatser just nu – Experten berättar

Under hösten kom en rad glädjande nyheter för oss som har längtat efter att få resa utanför Europa. Bland annat UD:s reseavrådan som hävdes den 1 oktober, USA:s inreseförbud som försvinner den 8 november och Thailand som öppnar upp för karantänfritt resande för svenskar till hela landet den 1 november.

I takt med att många av restriktionerna lyfts så har efterfrågan på långresor ökat explosionsartat, något som avspeglas i tillgången på bonusresor där antalet platser har stramats åt kraftigt till populära destinationer så som New York, Los Angeles, Miami och Bangkok. Detta trots faktumet att flygen är långt ifrån fullbokade. I denna artikel förklarar vi varför det finns så få bonusplatser tillgängliga just nu och faktorerna som ligger bakom.

Flygbolagen prioriterar försäljning av rabatterade biljetter över att släppa bonusplatser.

2020 och 2021 kan på många sätt beskrivas som två katastrofår för flygbolagen där intäkterna hos vissa flygbolag har fallit så mycket som 90% jämfört med föregående år. En stor del av flygbolagens intäkter kommer från affärsresenärer - ett segment vars återhämtning är betydligt mer långsam än för fritidsresenärerna.

Fritidsresenärer tenderar i regel att vara mer priskänsliga än affärsresenärer och dagens bonusprogram bygger stort på att fylla upp osålda platser utan att kannibalisera prissättningen. Med detta avses att flygbolagen hellre vill sälja en business class-stol för 50.000 SEK och släppa bonusplatser på samma flygning i hopp om att den bokas upp av en affärsresenär i sista minut. Man kan således konstatera att affärsresenärerna subventionerar kostnaden för våra bonusresor.

En utmaning som många flygbolag står inför idag är att fylla flygplanen och framför allt de främre kabinerna där det finns störst chans att göra vinst. Att öppna upp bonusplatser anses vara en dålig strategi då flygbolagens kassaflöde inte gynnas i någon större utsträckning. Bonuspoäng bokförs som en skuld på flygbolagens balansräkning och de säljs till banker och kreditinstitut i bulk där betalningen görs långt i förväg.

Vi ser istället flygbolagen göra den raka motsatsen och strama åt bonusplatserna men sänka priserna på betalda flygbiljetter. Just nu finns det goda chanser att hitta rabatterade resor i business class till populära semesterdestinationer så som Thailand, Kalifornien och Miami för 10.000-15.000 SEK per person. Kraftiga rabatter mot ordinarie pris.

Finnair är ett flygbolag som släpper få bonusplatser på sina långflygningar, men som just nu erbjuder kampanjpriser i business på sina nya direktflyg från Stockholm till Bangkok, Phuket och Miami.

Färre avgångar till försäljning och mindre flygplan som trafikerar rutterna

En annan bidragande faktor till den rådande bristen på bonusplatser är kapaciteten. Under pandemin har flygbolagen reducerat kapaciteten till många destinationer, antingen genom att dra ner på antalet avgångar eller genom att flyga med mindre flygplan.

Ett bra exempel på detta är Lufthansa Group där både Lufthansa och SWISS har minskat antalet avgångar på sina populära rutter till Los Angeles, San Francisco, New York och Miami, och nedgraderat dem till mindre flygplan.

SWISS flyger t.ex till Miami från Zürich med två dagliga avgångar LX66 som flygs med en Airbus A330-300 med plats för 45 passagerare i business och LX64 som flygs av en Boeing 777-300ER med plats för 62 passagerare i business. Under vintertidtabellen 2021-2022 så har SWISS ställt in avgången LX66 och nedgraderat LX64 till en Airbus A340-300 med plats för 47 passagerare i business. Det totala antalet business class-stolar har reducerats från 107 till 47 per dag, vilket innebär att färre bonusplatser görs tillgängliga.

Lufthansa och SWISS har nedgraderat många långrutter från sina större Boeing 747-8 och 777-300ER till mindre Airbus A340-300.

Högt antal sökningar innebär hög efterfrågan trots få bokningar

Efterfrågan på flygbiljetter till en specifik destination mäts vanligtvis direkt i antalet sålda platser, både framtida bokningar och baserat på historisk försäljningsdata. Efterfrågan kan även mätas i antalet sökningar som görs via flygbolagens hemsidor och sökmotorer så som Momondo och Google Flights, något som vi såg i samband med USA:s besked om att inreseförbudet slopas. Sökningar på flygresor till USA ökade exponentiellt och flygbolagen agerade snabbt genom att justera priser och minska antalet bonusplatser.

Passa på att boka en betald biljett när priserna är låga

Många av oss sitter just nu på stora poängsaldon och Amex 2for1 vouchers som är påväg att gå ut. Under pandemin har det varit svårt att spendera poängen på grund av rådande inreseförbud och inställda flyg, något som har varit föremål för stor frustration hos vissa. En stor del av poängens värde ligger i att kunna boka resor som vanligtvis inte hade varit ekonomiskt försvarbara och när det just nu går att boka business class-biljetter på direktflyg från Stockholm till Bangkok för marginellt högre pris än vad en resa i premium economy brukar kosta så är det svårt att motivera användningen av poäng.

Passa på att ta del av de många kampanjpriserna i business class som ligger ute just nu. Chatta med oss idag!

Ni vet väl om att Chatflights inte bara bokar bonusresor utan även vanliga betalda resor. Chatta med våra experter idag om du önskar att boka en resa i business class till rabattpris.

Våra senaste inlägg