Flygbolagsstatus utan flygresor – Bra eller dåligt?
Flygbolagens lojalitetsprogram har länge varit en prestigefylld morot för frekventa resenärer. Genom att samla poäng och nivåpoäng (level points) har resenärer kunnat klättra till exklusiva statusnivåer som ger tillgång till lounger, gratis uppgraderingar och förmånliga biljettvillkor. Men i en tid där allt fler flygbolag erbjuder möjligheten att nå statusnivåer genom co-brandade kreditkort – utan att sätta fot på ett flygplan – förändras spelplanen dramatiskt. SAS EuroBonus är ett exempel på ett program som erbjuder denna möjlighet, med kort som SAS MasterCard Premium och SAS Amex Elite, där användaren tjänar level points motsvarande 3,75 och 6 poäng per 100 kronor spenderade.
Men vilka är för- och nackdelarna med att göra status tillgänglig på detta sätt? Och hur påverkar detta fenomen flygindustrin och de traditionella "poängsamlarna"?
Få hjälp att boka poängresor
Chatta med experter som bokar dina resor för poäng eller pengar. Att chatta är gratis, du betalar bara vid bokning.
Nya intäktsmöjligheter Kreditkortsprogram är en lönsam del av flygbolagens intäktsmodeller. Flygbolag tjänar pengar via avgifter och partnerskap med kortutgivare. Möjligheten att samla level points genom att spendera pengar istället för att flyga breddar målgruppen och ger tillgång till en kundbas som kanske inte är frekventa resenärer men har hög köpkraft.
Lojalitet i flera dimensioner Kunder som uppnår status genom att använda ett flygbolags kreditkort skapar en naturlig koppling till flygbolaget, även om de inte reser ofta. När de väl reser är de mer benägna att välja samma flygbolag, vilket driver ytterligare intäkter.
Attrahera icke-flygande kunder Genom att erbjuda status via kort kan flygbolagen nå målgrupper som annars skulle vara svåra att engagera, som till exempel personer med höga utgifter men lågt resebehov. Det blir en attraktiv förmån som driver nya användare till programmet.
Flygbolagens lojalitetsprogram är en mycket lönsam del av deras affärsverksamhet.
Nackdelar med status utan flygresor
Urholkning av statusens värde Om för många personer når hög status genom kreditkort kan det minska värdet av att ha en status. Detta kan skapa frustration bland kärnkunder – de frekventa resenärerna som tidigare såg status som ett tecken på deras lojalitet och flygbeteende.
Kostnader för förmåner Kunder med hög status får tillgång till exklusiva förmåner som loungerna, prioriterad incheckning och uppgraderingar. Dessa kostnader ökar för flygbolaget, särskilt om många statuskunder inte flyger tillräckligt mycket för att motivera dessa utgifter.
Belastning på resurser Lounger och andra statusförmåner riskerar att bli överbelastade, särskilt om det finns många "icke-flygande" statuskunder som utnyttjar förmånerna. Detta kan leda till försämrad upplevelse för kärnsegmentet – frekventa resenärer.
Överfulla lounger och långa köer i "prioriterad" incheckning och säkerhetskontroll är några kritikerna bakom möjligheten att göra status uppnåeligt utan att flyga. Flygbolagen måste vara måna om att hitta en balansgång för att inte urholka värdet ur sina högre medlemsnivåer.
Mileage Runs och deras relevans i detta sammanhang
Historiskt sett har vissa resenärer ägnat sig åt så kallade mileage runs – onödiga resor med syfte att samla poäng eller nivåpoäng för att nå en högre statusnivå. Ett exempel är att boka en billig långflygning eller flera korta sträckor enbart för att samla de poäng som behövs för att förnya en status.
Mileage runs är omdebatterade. För flygbolagen innebär de viss intäkt på kort sikt, men de är också resor som inte bidrar till den långsiktiga lojaliteten eller lönsamheten på samma sätt som andra flygresor. Dessutom har de en negativ miljöpåverkan eftersom de ofta görs utan verkligt syfte eller behov.
När flygbolag, som SAS EuroBonus, erbjuder möjligheten att samla level points genom kreditkort minskar incitamentet för mileage runs. Kunder kan istället "spendera sig till status" och undvika onödiga resor. Detta kan ses som en miljömässig vinst, men det innebär också att flygbolaget förlorar intäkterna från dessa marginella resor.
Att uppnå status genom spendering på kreditkort eliminerar behovet av mileage runs hos poängsamlare – "Onödiga" resor som görs i syfta att uppnå och behålla status.
Slutsats: Balans mellan intäkter och värde
Möjligheten att samla status genom kreditkort är både en möjlighet och en utmaning för flygbolag. Det breddar kundbasen, genererar intäkter och minskar miljöpåverkan genom att minska onödiga mileage runs. Samtidigt riskerar det att urholka statusens exklusivitet, överbelasta förmåner och skapa missnöje bland frekventa resenärer.
För att hantera dessa utmaningar kan flygbolag överväga att begränsa hur mycket nivåpoäng som kan tjänas på kreditkort, eller skapa differentierade förmåner för statuskunder baserat på deras flygbeteende. På så sätt kan de bibehålla balansen mellan lönsamhet, kundlojalitet och hållbarhet i sina lojalitetsprogram.
Få inspiration, kunskap och erbjudanden
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Vill du chatta? Våra experter hjälper dig, ladda ner appen för iPhone eller Android och chatta med oss där. Har du en snabb fråga kan du också nå oss via Facebook Messenger.