Flygets klimatpåverkan – Hur stor är den och vad kan jag göra?

Funderar du också på om du ska dra ner på ditt resande för att minska din klimatpåverkan? Många försöker men finner att det är svårt, antingen för att jobbet kräver att man flyger eller för att den efterlängtade resan till solen eller alperna känns viktig för ens välbefinnande. Här bemöter vi argumenten och hjälper dig med tips kring hur du kan mildra din klimatpåverkan.

Är flyget verkligen så farligt för klimatet?

Två argument lyfts ofta fram av de som menar att flyget inte är så farligt för klimatet:

Argument 1: ”Endast 2-3% av världens oljeförbrukning kommer från flyget”

Många argumenterar att flyget inte står för mycket av koldioxidutsläppen och att det därför inte spelar så stor roll om man flyger. Siffrorna som lyfts fram varierar, från ett par procent till 4-5% om man räknar med höghöjdseffekterna, dvs att avgaserna är mer skadliga då de släpps ut högre upp i atmosfären. Vissa menar att det finns annat som kan göras som ger mer resultat, som att äta mindre kött eller åka mer kollektivt.

Argument 2: ”Gör man inget på större skala så spelar det ändå ingen roll”

Vissa menar att om man inte gör något på global regeringsnivå spelar det ingen roll ens om man skulle sluta flyga helt och hållet. Konsumtionen i Kina, USA och Indien bidrar till så stora koldioxidutsläpp att det enda rätta är att fokusera insatserna mer storskaligt.

Vill du själv bidra till minskad klimatpåverkan bör du tänka annorlunda

Om frågan du ställer dig är hur du kan bidra till ett mer hållbart klimat så hjälper inte argumenten ovan. Vill du hjälpa till så spelar det ingen roll hur stor andel av världens utsläpp flyget står för, det är de växthusgaser som du bidrar till genom ditt resande som är det relevanta.

En resa till Thailand t/r bidrar till 25% av allt du gör under ett helt år

Enligt Naturskyddsföreningen bör varje person, för att minska risken för stora, irreversibla klimatförändringar, inte släppa ut mer än ett ton växthusgaser per år. Vi är långt därifrån just nu, vi släpper ut ca 10 ton var och WWF's mål är att vi ska nå under fyra ton år 2030. En flygresa för en person mellan Sverige och Thailand t/r i ekonomiklass beräknas ge ca. 2,5 ton koldioxid. Dvs. en resa till Thailand står för 25% av allt man gör under året, om man ser till dagens utsläpp per capita.

Det är lika dåligt för miljön att åka fram och tillbaka till Thailand som att äta kött i 2,7 år

Det enkla svaret är att flygandet behöver minskas. Är du en frekvent flygresenär bidrar flyget till en mycket stor del av dina koldioxidutsläpp. Det bästa du kan göra för att minska din påverkan är därför att dra ner på flygandet.

Detta kan du göra med en ganska liten ansträngning redan nu

Ska du resa inom Sverige - ta tåget istället. Visst, det är inte lika pålitligt och det tar ofta längre tid, men jämfört med att resa utomlands med tåg är det kanske en mindre uppoffring.

Planerar ni konferens med jobbet? Res inte utomlands. Fundera ett extra varv på om det fysiska mötet verkligen behövs. Kanske duger ett videomöte? Eller kanske kan du åka mer sällan och samla fler möten under en längre period istället för att åka varje vecka?

Om du ändå måste flyga, gör det smart

Om du ändå måste flyga finns det vissa saker som kan mildra effekten av ditt flygande.

1. Välj flygbolag med moderna maskiner som använder biobränslen

Generellt sett är nyare plan betydligt mer bränsleeffektiva än gamla. Jämför man t.ex. SAS gamla plan A340 skiljer det upp till 30% mot kommande A350. Norwegian har t.ex. en ny flygplansflotta som många menar minskar klimatpåverkan, ännu bättre vore om de använde mer biobränslen.

Det innebär att man kan göra smarta val:

Åker man från Arlanda till San Francisco går det åt 17% mindre bränsle att åka med SAS A330E via Los Angeles istället för via Köpenhamn till San Fransisco med en SAS A340. Sök efter resor på t.ex. flygresor.se så får du upp förslag på vilken rutt som ger lägst CO2-utsläpp.

2. Klimatkompensera

Det finns sajter som t.ex. klimatkompensera.se där du kan betala för att klimatkompensera resan. Klimatkompensering är inte billigt och vissa har ifrågasatt dess effekt, men respekterade organisationer som WWF rekommenderar det och menar att det är ett av de få vettiga alternativ som finns. Det finns även andra sätt att klimatkompensera, som att investera i solkraft via Trine som finansierar off-grid solceller i Afrika.

3. Åk på en lång semester om året, inte flera

Förläng höstlovsresan med en vecka och stanna hemma under julen så har ni rest mindre.

4. Välj en varm destination som inte är så långt bort

Att resa till solen under vintern innebär inte att man måste resa så långt som till Thailand eller Sydamerika. Mycket närmre Sverige finns utmärkta vinterdestinationer som Dubai, Oman, Marocko eller Egypten.

Flygets klimatpåverkan på olika destinationer med flyg från Stockholm (enligt utslappsratt.se)

5. Välj fulla plan

Ett sätt att indirekt påverka klimatet är att välja fulla plan. Flygbolagen funderar ständigt på vilka rutter som kan läggas ner för att spara pengar, och givet att en rutt säljer dåligt är det ibland inte mycket som krävs för att den ska läggas ner. Att du inte bokar din plats på just det flyget kan vara det som får ledningen på SAS att stänga ner en rutt, och då har vi sparat en hel del utsläpp. Det enda som är svårt med denna strategi är att den oftast är dyr. På fulla plan kostar de sista platserna mer.

Våra senaste artiklar