Håller Lufthansas business class måttet efter 10 år i luften? Chatflights testar!

Lufthansa är ett av Europas största flygbolag och ett av de mest eftertraktade flygbolagen att boka i business class för EuroBonuspoäng. Flygbolagets nuvarande business class debuterade år 2012 i samband med att flygbolaget tog leverans av sin första Boeing 747-8 och under efterföljande år installerades produkten på resterande flottan. Mycket har hänt på 10 år och Lufthansas business class börjar idag ligga efter konkurrenterna då dagens business class-stolar erbjuder direkttillgång till mittgången och dörrar som kan stängas.

Vi fick i juli 2022 chansen att prova Lufthansas business class på flaggskeppet Boeing 747-8 för att ta reda på om produkten fortfarande håller måttet år 2022.

Boeing 747-8 Intercontinental är Lufthansas flaggskepp i flottan.


Så bokade vi resan

Vår resa bokades med SAS EuroBonuspoäng. Lufthansa har historiskt varit väldigt restriktiva med att släppa bonusplatser i first och business class till sina partners i Star Alliance på långflygningar. Business class kan som tidigast bokas 180 dagar innan flygets avgång och first class kan bokas tidigast 14 dagar i förväg. Under de senaste två åren har SAS EuroBonus haft tillgång till färre bonusplatser på Lufthansa än de som släpps till övriga partners i Star Alliance. Detta har skett som ett resultat av de bilaterala avtal som finns mellan flygbolagen.

Vår resa från Mexico City till Stockholm via Frankfurt bokades som en del av vår resa till San José Costa Rica, där hemresan gick via Mexico City och Frankfurt med Avianca och Lufthansa. Resan bokades i april 2022 för avresa i mitten av juli 2022 och totalt betalade vi 130.000 EuroBonuspoäng + Amex 2for1 voucher och cirka 2500 SEK i skatter och avgifter per person för vår tur och returresa till Costa Rica.

Vår flygresa med Lufthansa i business class bokades med EuroBonuspoäng som en del av en större resa till Costa Rica.

Vill du boka en bonusresa med Lufthansa i business class? Chatta med våra experter idag!

Lufthansa LH499 Mexico City – Frankfurt

Efter en kort och behaglig flygresa från San José Costa Rica med Avianca ankommer vi till Mexico Citys flygplats. Alla transitpassagerare i Mexico behöver gå igenom passkontroll och checka in bagaget på nytt och med en bytestid på strax över 4 timmar så hade vi gott om tid på oss för att genomföra bytet.

Lufthansas incheckningsdiskar ligger i Terminal 1 och efter att ha hämtat ut bagaget så checkar vi in det på nytt och får våra boardingkort för resan till Stockholm. Kvällens flygning till Frankfurt är fullsatt i alla fyra klasser och vi hade i god tid bokat platser på övervåningen vilket är ett måste när man flyger ombord på Lufthansas jumbojet.

Lufthansas incheckningsdiskar på Mexico Citys flygplats.

Med cirka tre timmar kvar innan ombordstigning så passar vi på att besöka Amex Centurion Lounge som ligger precis runt hörnet från Lufthansas incheckningsdiskar. Denna lounge har du tillgång till som innehavare av ett American Express Platinum eller Centurion-kort. Loungen ligger utanför säkerhetskontrollen så se därför till att lämna loungen i god tid innan ombordstigning för att inte riskera att fastna i köer och missa flyget.

Amex Centurion Lounge på Mexico Citys flygplats. Loungen ligger utanför säkerhetskontrollen precis runt hörnet från Lufthansas incheckningsdiskar.

Loungen erbjuder gott om sittplatser, en bemannad bar och a la carte servering. Tillskillnad från övriga Centurion-lounger så är du begränsad i hur mycket mat som du får beställa. Som Platinum-medlem får du beställa en förrätt, en varmrätt och en efterrätt från menyn. Önskas något mer utöver detta så måste du betala för det. För Centurion-medlemmar finns ingen begränsning i hur mycket mat du får beställa. På dryckessidan fanns det inga begränsningar och vi kunde fritt beställa drycker från baren.

Vårt val av sen lunch föll på kycklingsoppan till förrätt följt av kyckling med broccoli till varmrätt och cheesecake till dessert. Till detta serverades en fantastisk Nebbiolo som vi drack många glas av.

Kycklingsoppa till förrätt.
Kyckling med broccoli och morötter till varmrätt.
Cheesecake till efterrätt.
Loungen saknar fönster vilket gör att den kan kännas instängd under dagtid.

Vi lämnar loungen en timme innan flygets avgångstid. Ombordstigningen för kvällens flygning påbörjas 45 minuter innan avgång. Boeing 747-8 är det största passagerarflygplanet i trafik i Lufthansas flotta med plats för 364 passagerare i 4 klasser. Business class-kabinen består av hela 80 stolar vilket innebär att upplevelsen inte är lika exklusiv som man normalt kan förvänta sig på flygplan med mindre kabiner.

Kabinen är uppdelad i tre sektioner. En större sektion på nedervåningen mellan dörr 1 och 2 bestående av 36 stolar på 6 rader i en 2-2-2 konfiguration, samt en mindre sektion på 12 stolar uppdelade på två rader precis bakom. Mellan dessa två sektioner finns trappan som leder upp till övervåningen som består av 32 stolar på 8 rader i en 2-2 konfiguration.

Den större business class-sektionen på nedervåningen av Lufthansas Boeing 747-8.
Trappan som leder upp till övervåningen är belägen vid dörr 2 på Boeing 747-8.
På övervåningen finns 32 business class-stolar i en 2-2 konfiguration uppdelade på 8 rader.

Stolarna i Lufthansas business class är av den traditionella lie-flat modellen utan direkt tillgång till mittgången. Detta innebär att du alltid har en säteskamrat oavsett var du sitter, och om du sitter vid en fönsterplats så behöver du klättra över din stolsgranne om denne sover.

Denna konfiguration lämpar sig väl för familjer och par som reser tillsammans men inte för ensamresenärer då stolarna inte erbjuder någon avskildhet eller avskärmning från övriga passagerare. Stolarna är trots sin ålder i gott skick och erbjuder god komfort i sitt, lounge och sovläge.

Seat 85A och 85C. Vårt hem för denna 11 timmars flygning.

Förvaringsmöjligheterna är begränsade och bortsett från ett litet fack där man kan skjuta undan skorna så kan du inte förvara några större föremål så som en laptop eller handväska i stolen. Undantaget är om du sitter vid en fönsterplats på övervåningen. Då har du tillgång till stora förvaringslådor under fönstret. Dessa är tillräckligt stora för att rymma en ryggsäck, datorväska eller en mindre kabinväska.

Stolen erbjuder begränsade möjligheter till förvaring, men om du sitter på en fönsterplats på övervåningen så finns det förvaringslådor som är tillräckligt stora för att rymma en ryggsäck eller en mindre kabinväska.

På varje stol väntar en kudde, filt, madrass och ett amenity kit. Utskrivna menyer och pyjamaströjor delas ut av besättningen, följt av välkomstdrinkar. En tydlig försämring som har skett på senare tid är att Lufthansa inte längre serverar Champagne på marken, utan endast billigt mousserande vin.

Kudde, filt och madrass väntar vid varje säte.
Ett amenity kit bestående av en shoppingpåse väntar också vid sittplatsen. I kittet finns strumpor, ögonmask, tandborste, samt diverse hudkrämer från L'Occitane.
Före start erbjuds ett val av vatten, apelsinjuice och mousserande vin. Champagnen serveras när vi kommit upp i luften.

Avgång sker 30 minuter efter vår ordinarie tidtabell och väl uppe i luften dröjer det cirka en halvtimme innan serveringen påbörjas. På denna flygning serveras en middag efter start och frukost cirka två timmar innan landning. Middagen inleds med ett glas champagne och nötter. Båda serverades kalla.

Middagen inleds med Champagne och nötter.
Förrätt bestående av varmrökt lax med zucchini och mango. Mycket gott!
Valet av varmrätt föll på lammkotletterna som också smakade gott. Mört och saftigt kött vilket dock inte var fallet för min medresenär som beställde samma varmrätt.
Middagen rundas av med en vaniljpannacotta.

Maten på Lufthansa kan inte beskrivas som en kulinarisk upplevelse i varken business eller first class, men den håller en god kvalitet med bra smaker och lagom stora portioner. Både förrätten och varmrätten smakade bra, men ingen av dessa stod ut på något sätt. Efterrätten var god men aningen fantasilös och jag hade uppskattat om det fanns fler alternativ att välja på t.ex frukt och glass.

Efter middagen är det dags att bädda i ordning stolen till en säng och göra sig redo för läggdags. Stolen omvandlas till en 200 centimeter lång säng. Madrassen, kudden och filten bidrog till god sovkomfort, men utrymmet för fötterna är aningen begränsat om du föredrar att sova på ryggen. Även min medpassagerare som är betydligt kortare än genomsnittet upplevde fot och benutrymmet som begränsat i sovläge.

Efter 7 timmars behaglig sömn tänds kabinen upp och görs i ordning för frukost. Valet av frukost bestod av en tallrik med kallskuret eller äggröra med kycklingkorv och potatis.

Valet föll på äggröran som serverades med en fruktskål och en croissant.

Efter frukosten återstår 90 minuter kvar av flygningen som ägnades åt en rundur i flygplanet innan det var dags att göra sig i ordning för landning. Ankomst i Frankfurt sker enligt tidtabell trots förseningen och vi hinner utan problem med vårt anslutningsflyg till Stockholm.

På inflygning till Frankfurts flygplats efter 11 härliga timmar i luften.

Håller Lufthansas business class måttet efter 10 år i luften?

Lufthansa är ett av få flygbolag som lyckas leverera en konsekvent business class-upplevelse igenom hela flottan, detta avser både de hårda och mjuka aspekterna. När det kommer till självaste hårdvaran så ligger Lufthansa långt efter konkurrenterna SAS, Air France, KLM och British Airways. Flygbolaget har inga konkreta planer på att uppgradera sin flygplansflotta under de närmaste tre åren då den nya business class-produkten som var avsedd att lanseras i samband med att Boeing 777-9X tas i trafik har försenats till tidigast 2025.

Med detta sagt så anser vi att stolen inte är dålig eller omodern på något sätt. Bortsett från avsaknaden av avskildhet och det begränsade fot och benutrymmet i sovläge så lämpar sig stolen perfekt för par som reser tillsammans eller barnfamiljer. Likaså erbjuder stolen god komfort i sitt och lounge-läge med sina många justeringsmöjligheter. Att kunna hitta en bekväm och ergonomisk sittposition kan ibland vara svårt hos de nyare business class-stolarna som finns på marknaden då dessa är konstruerade med färre mekanismer för att minimera underhåll och spara på utrymme.

På mat och dryckessidan håller Lufthansa en jämn nivå och står inte ut som bättre eller sämre än genomsnittet. Utskrivna menyer, pyjamaströjor och madrasser är i linje med vad man normalt kan förvänta sig i business class på ett bättre flygbolag. Med 80 stolar i kabinen upplevs servicen inte personlig utan snarare som korrekt och effektiv.

Överlag är Lufthansa business class en bra produkt att boka för EuroBonuspoäng då den lämpar sig bra för par och familjer i synnerhet då bonusplatser i business class till populära destinationer som Mexico City, Kalifornien och Singapore har blivit allt svårare att hitta. För betalda resor så är vår rekommendation att välja ett annat flygbolag, såvida inte priset är den avgörande faktorn.

Lufthansas nästa generations business class som beräknas debutera år 2025 när flygbolaget får leverans av sin första Boeing 777-9X.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg