När släpps bonusresor inom Star Alliance för SAS Eurobonuspoäng?

Om du ska lyckas knipa de åtråvärda platserna inom Star Alliance för dina Eurobonuspoäng är det bra att känna till när platserna släpps. Tiderna varierar beroende på flygbolag och kabinklass, här kommer hela listan.

Tänk på att räkna dagarna från din hemresa

I och med att man oftast vill hitta en tur- och returresa är det viktigt att räkna från dagen på din hemresa, inte utresan, annars kommer resultaten inte att synas när du söker online.

Så många dagar i förväg släpper respektive flygbolag inom Star Alliance sina bonusplatser

Air Canada, 355 dagar

Air Canada är ett utmärkt alternativ för att resa till stora delar av USA och Centralamerika. Man kan hitta intressanta lösningar till t.ex. Costa Rica eller Cancun via Toronto eller Montreal i Air Canada Business Class.

Air China, 361 dagar

Air China erbjuder smidiga alternativ österut till t.ex. Peking eller med byten som kan ta dig till Vietnam och Filippinerna. Tyvärr anser många att kvalitén på Air China inte är den bästa, men är man villig att kompromissa med upplevelsen något så är deras Business Class att rekommendera framför en "vanlig" Economy Class-biljett.

Air India, 337 dagar

Air India kan ta dig till Indien och andra destinationer som Maldiverna och Sri Lanka. Tyvärr anses Air India hålla en låg kvalité som många vill undvika, även i Business Class.

Air New Zealand, 355 dagar

Air New Zealand är tyvärr svåra att boka för Eurosnonuspoäng men har man tur kan man hitta platser mellan Asien och Nya Zeeland. Air New Zeeland erbjuder däremot en del alternativ när man vill ta sig vidare till t.ex. Rotonga, Tahiti eller Fiji.

ANA, 355 dagar

ANA är en av våra favoriter i luften med hög kvalité och god mat i Business Class. Det är även ett av få bolag som erbjuder platser i 1st Class, ibland kan man till och med hitta 2 platser. Med ANA kan du ta dig till Tokyo och sen vidare inom Asien. Hubbarna i Europa är Frankfurt, Londin eller München så räkna med minst ett stopp från Sverige.

Asiana, 338 dagar

Asiana har tyvärr dragit ner på antalet erbjudna bonusplatser på sistone. Med lite tur kan man dock hitta platser till Seoul via Frankfurt i Business Class.

Austrian, 361 dagar

Austrian erbjuder en mycket trevlig flygupplevelse och utmärkta möjligheter att ta sig ut i världen från Sverige. Med ett byte i Wien når man de flesta destinationer med populära hubbar som Tokyo, Bangkok och New York.

Avianca, 355 dagar

Avianca erbjuder bra alternativ för dig som vill resa till Bogota eller vidare därifrån till Syd- och Centralamerika. De har en trevlig kabin i Business Class som håller någorlunda hög klass. Vi har bokat många anslutningar med Avianca till Costa Rica och delar av Karibien, destinationer som annars inte är särskilt lätta att nå för poäng.

Brussels Airlines, 360 dagar

Brussels Airlines är ett bolag som sällan syns i mixen när man bokar bonusresor från Sverige, men är likväl med i listan och släpper sina platser 360 dagar i förväg.

COPA, 330 dagar

COPA är ett bra bolag för anslutningsflyg inom Karibien och Centralamerika. Lyckas man hitta platser till Panama med t.ex. Turkish kan man sen ta sig vidare till t.ex. Aruba eller Costa Rica.

Egyptair, 360 dagar

Egyptair erbjuder ofta anslutningar till stora delar av Afrika för den som söker solen på vintern. Tyvärr är det ett bolag som kantas av mycket klagomål och ändringar, och är därför inget vi rekommenderar till våra kunder.

Ethiopian, 331 dagar

Ethiopian har ett oförtjänt dåligt rykte. Även om deras Business Class inte håller fullt lika hög nivå som t.ex. Lufthansa eller många av de asiatiska bolagen, ligger de inte jättelångt efter. Mellanlandningen i Addis är ibland inte populär, men Business Class-kabinen är mycket acceptabel och anslutningarna är smidiga till t.ex. Kenya och Seychellerna.

EVA Air, 360 dagar

EVA Air är en av våra klara favoriter och erbjuder en mycket bra upplevelse. Om man först tar sig till Paris kan man flyga vidare med EVA Air till t.ex. Vietnam och Bali via Tai Pei.

LOT, 361 dagar

LOT är ganska generösa med sina bonusplatser och erbjuder en bra Business Class-produkt med många smidiga avgångar ut i världen från hubben i Warszawa. Kvalitén är kanske inte fullt så hög som många andra bolag inom Star Alliance men är ändå mycket acceptabel och klart bättre än det man kan hitta i Economy Class.

Lufthansa, 14-360 dagar

Lufthansa ses av många som bonusresornas heliga gral. Kvalitén är mycket jämn och hög, och det finns många hubbar såsom Frankfurt och Munchen i Tyskland som erbjuder flera smidiga anslutningar till världens alla hörn. Lufthansa är även ett av få bolag som fortfarande erbjuder 1st Class, även om man tyvärr måste vänta in i det sista för att hitta en plats i 1st Class med SAS Eurobonus-poäng.

  • Long-haul Business Class, 180 dagar
  • Long-haul First, 14 dagar
  • Övrigt, 360 dagar

SAS, 330 dagar

SAS erbjuder de smidigaste anslutningarna ut i världen för en svensk och har en mycket bra Business Class-kabin med bonusplatser som släpps till bl.a. New York, Hong Kong och Tokyo. Den stora nackdelen är dock att SAS är notoriskt snåla med sina bonusplatser i Business Class vilket många anser vara frustrerande.

Platser i SAS Plus är dock enklare att få tag på, och lyckas du hitta en plats så finns det klara fördelar då poängpriserna är lägre än inom övriga Star Alliance, och så finns det särskilda rabatter som t.ex. FlyPremium som erbjuds av SAS Mastercard.

Singapore Airlines, 355 dagar

Singapore Airlines erbjuder många fördelar när det kommer till bonusresor. Dels är Singapore en hub för att ta sig ut till resten av Asien vilket innebär att många väljer den vägen för att ta sig vidare till t.ex. Japan eller Korea. Vidare erbjuds ganska gott om bonusplatser i trevliga kabiner. Har man tur kan man även knipa en plats i 1st Class vilket öppnar dörren för en mycket speciell upplevelse.

South African Airways, 358 dagar

South African håller en hög standard och är givetvis ett bra bolag att flyga med till just Sydafrika. Dock erbjuds väldigt sällan några smidiga bonusresor för Eurobonusmedlemmar vilket innebär att vi sällan rekommenderar eller bokar det till våra kunder.

SWISS, 300 dagar

Swiss är ett mycket uppskattat flygbolag som erbjuder anslutningar till många destinationer i världen via hubben i Zurich. Business Class-kabinen är mycket bra med god mat och bra service, tyvärr kan man dock inte boka 1st Class som Eurobonusmedlem utan för nöja sig med Business Class. Swiss släpper mycket bonusplatser och är en av de bolag vi bokar mest.

TAP, 361 dagar

TAP är ett mycket dugligt flygbolag som erbjuder anslutningar framförallt västerut via sin hubb i Lissabon. Med TAP kan man ganska enkelt nå destinationer i Brasilien samt populära mål som Cancun, Kapstaden.

Thai, 60-340 dagar

Thai är ett mycket uppskattat alternativ som brukar erbjuda plats till t.ex. Bangkok, Bali eller Vietnam. De släpper väldigt olika antal platser och är svåra att förutse, t.ex. kan man i speciella fall hitta hela 4 platser i 1st Class för poäng. En unik sak för svenska är att Thai erbjuder bra anslutningar i Bangkok pga sin direktlinje till Stockholm Arlanda.

  • Long-haul Business Class, 90 dagar
  • Long-haul First Class, 60 dagar
  • Övrigt, 340 dagar

Turkish, 354 dagar

Turkish är en av våra favoriter som erbjuder en utmärkt Business Class, tvärtemot vad många tror. Bytet i Istanbul är smidigt för svenska och man kan nå destinationer som Bali, Mauritius, Seychellerna och Vietnam.

United, 337 dagar

Den största fördelen med United är att man kan ansluta vidare till inrikesdestinationer som inte hittas direkt från Europa, som t.ex. Nashville och Texas.

Våra senaste artiklar