Så når du paradisöarna med SAS EuroBonuspoäng

Maldiverna, Seychellerna, Mauritius, Bora Bora och Hawaii är fem mycket eftertraktade paradisresmål som många drömmer om att resa till. Att ta sig till dessa destinationer med EuroBonuspoäng är möjligt men inte alltid helt lätt. I denna guide går vi igenom hur du kan nå dessa paradisöar för poäng, rutterna med störst chans att hitta bonusplatser, samt hur du kan kombinera delsträckor för pengar för att spara poäng och maximera din resa.

Semesterdestinationer är bland de svåraste att boka för poäng

Semesterdestinationer så som Maldiverna, Seychellerna, Mauritius, Franska Polynesien och Hawaii har historiskt varit väldigt svåra att boka för poäng. Låg kapacitet och hög efterfrågan bland privatresenärer är de främsta anledningarna till varför det släpps så få bonusplatser på dessa flyg.

Släpp av bonusplatser görs på flygningar där flygbolagen inte räknar med att fylla alla platser med betalande passagerare och typiska affärslinjer som New York, Chicago och Washington har ofta hög kapacitet (många avgångar med stora flygplan) vilket även innebär att det finns en större chans för osålda platser som släpps för poäng.

Mindre flygplan = färre bonusplatser

Semesterlinjerna däremot tenderar att flygas på begränsade tidtabeller med ett fåtal avgångar per vecka, ofta på säsongsbasis och med mindre flygplan. Flygplanstyper som Boeing 767-300, 787-8 Dreamliner och Airbus A330-300 som ofta trafikerar dessa linjer har små business class-kabiner vilket medför mindre chans för osålda platser som kan släppas för poäng. Detta i kombination med den höga betalningsviljan hos kunderna gör semesterlinjerna till några av de svåraste att boka för poäng.

Austrian Airlines Boeing 767-300ER används på många av flygbolagets rena semesterrutter, däribland Maldiverna. Detta flygplan har endast 26 stolar i business class, vilket innebär att kabinen oftast går full och bonusplatser sällan släpps.

Maldiverna

Maldiverna är det arketypiska resmålet för en paradissemester och en destination som är högt efterfrågad bland Chatflights kunder. Att ta sig hit för poäng är svårt i både ekonomiklass och business class, men inte helt omöjligt.

För dig som reser direkt från Europa så är Turkish Airlines via Istanbul och Austrian Airlines via Wien de enda två flygbolag i Star Alliance som erbjuder direktanslutningar som kan bokas med poäng. I business class så finns det möjlighet att hitta bonusplatser med Turkish Airlines. Dessa släpps vanligtvis i samband med att extra avgångar sätts in på rutten, vilket brukar ske sporadiskt under året. Platserna släpps vanligtvis under 3-månadersperioder och släppen brukar vanligtvis ske mellan 11-4 månader i förväg.

För dig som kan resa i ekonomiklass så finns det goda möjligheter att hitta bonusplatser på Austrian Airlines linje mellan Wien och Malé. Här kan du hitta platser så tidigt som 360 dagar i förväg under stora delar av året (med undantag för de populära semesterperioderna). Business class på dessa flygningar är sällsynt att hitta med poäng, men det kan ibland släppas platser nära inpå avgång.

Maldiverna.

Maldiverna via Singapore är en sweet-spot som inte alla känner till

Singapore Airlines som för tillfället inte är bokningsbart med EuroBonuspoäng är ett bra alternativ för dig som inte har något emot omvägen via Asien. Flygbolaget trafikerar Malé från Singapore med upp till 3 avgångar per dag beroende på säsong. Här finns det goda chanser att hitta bonusplatser i business class om du bokar din resa med god framförhållning. Var dock beredd på att en resa till Maldiverna via Singapore kan innebära långa bytestider i Singapore då tidtabellerna för anslutning från Europa inte är fullt anpassade. Likaså anländer avgången SQ438 (där bäst chans finns för att hitta bonusplatser i business) på kvällen, vilket innebär att man ofta är tvungen att övernatta på ett transithotell i Malé innan man kan resa vidare till sin resort morgonen därpå.

Maldiverna via Singapore är en tillåten rutt med EuroBonus. Rutten kommer åter igen att bli möjlig att boka när Singapore Airlines åter blir bokningsbart med EuroBonuspoäng.

Kombinera bonusresan med en betald biljett

Om du inte lyckas hitta bonusplatser hela vägen till Maldiverna så finns det goda möjligheter att kombinera din bonusresa med delsträckor bokade för pengar. Abu Dhabi och Kuala Lumpur är två destinationer som är relativt enkla att boka för poäng. Vidare från dessa städer finns det goda möjligheter att ta sig till Malé på betalda biljetter till överkomliga priser.

Lågprisbolaget Air Asia erbjuder prisvärda biljetter mellan Kuala Lumpur och Malé som du kan kombinera med en bonusresa.

Seychellerna

Seychellerna är en sweet-spot i uttagstabellen för Star Alliance-bonusresor och hit flyger ni för endast 105.000 poäng per person i business class tur och retur från Europa. Till Seychellerna flyger ni enklast med Ethiopian Airlines som trafikerar en daglig avgång mellan Addis Ababa och Mahé. Från Europa till Addis Ababa finns det gott om anslutningar, antingen direkt från Stockholm/Köpenhamn, eller med ett extra byte i t.ex London, Paris eller Frankfurt.

Ethiopian släpper två bonusplatser per avgång i business class och 4 platser i ekonomiklass. Bonusplatser släpps på varje avgång 331 dagar i förväg och ingen distinktion görs på datum eller årstid. Detta innebär att du har goda chanser att hitta tillgänglighet om du hänger på låset, i synnerhet om du vill resa över jul och nyårsperioden som är väldigt populär.

Med Ethiopian är det relativt enkelt att hitta bonusplatser i business class för två personer till Seychellerna. Platserna släpps 331 dagar i förväg.

Turkish Airlines trafikerar en säsongslinje mellan Istanbul och Mahé. Denna flygning har historiskt varit väldigt svår att boka med poäng och här släpps det i regel inga bonusplatser i business class, samt enstaka platser i ekonomiklass.

Seychellerna.

Mauritius

Mauritius är en mycket populär destination bland Chatflights kunder och ett perfekt resmål för både par och familj.

Från Europa finns två direktförbindelser till Mauritius med Star Alliance:

  • Austrian Airlines säsongsrutt från Wien
  • Turkish Airlines från Istanbul

Dessa rutter är mycket svåra att boka för poäng i synnerhet i business class då bägge flygbolag vanligtvis inte släpper några bonusplatser med undantag för nära inpå avgång. Turkish Airlines kan i vissa fall göra släpp under sommarmånaderna, medan Austrian släpper sina platser som tidigast 4 veckor innan avgång.

I ekonomiklass är förutsättningarna för att hitta bonusplatser bättre då båda flygbolagen släpper upp till 9 platser per avgång när flygningarna går till försäljning 360 respektive 354 dagar före flygets avgång.

Mauritius

För dig som vill resa business så finns det möjlighet att flyga via Johannesburg på South African Airways nyligen återöppnade linje till Mauritius. Flygningen SA190 avgår kl 0945 på förmiddagen vilket innebär att anslutningstiden ner till Johannesburg med Lufthansa, SWISS och Ethiopian är för kort för att hinna ansluta samma dag. Detta innebär att en övernattning + heldag i Johannesburg krävs på utresan.

Till Johannesburg finns det möjlighet att hitta bonusplatser i business class med följande flygbolag från Europa:

  • Lufthansa: Upp till 9 platser i business class
  • SWISS: Upp till 9 platser i business class
  • Ethiopian Airlines: Upp till 2 platser i business class
  • EgyptAir: Upp till 4 platser i business class

Resan ner till Johannesburg kommer att kräva 1-2 byten beroende på flygbolag och rutt. För hela resan till Mauritius så bör man därför räkna med 3 byten, samt en övernattning på utresan.

Franska Polynesien

Franska Polynesien är ett öparadis som många av oss drömmer om att besöka. Att ta sig hit från Skandinavien medför en lång flygresa, och att ta sig hit med poäng är mycket svårt men inte helt omöjligt.

Papeete trafikeras idag av två Star Alliance-flygbolag:

  • United Airlines från San Francisco
  • Air New Zealand från Auckland

Båda dessa rutter är mycket svåra att boka för poäng, i synnerhet om du vill resa i business class. På Air New Zealand bör man i regel inte räkna med att hitta några bonusplatser i varken ekonomiklass eller business class, med undantag för nära inpå avgång där enstaka plats kan släppas i ekonomiklass.

Bora Bora

På United Airlines linje mellan San Francisco och Papeete finns det goda chanser att hitta bonusplatser i ekonomiklass med upp till 9 platser per avgång så tidigt som 337 dagar framåt i tiden. I business class släpper United bonusplatser tidigast 30 dagar i förväg och även här finns det möjlighet att hitta upp till 9 platser per avgång.

United Airlines flyg UA115 avgår från San Francisco kl 1315 på eftermiddagen och landar i Papeete samma kväll kl 1855. Detta innebär att en övernattning och heldag i San Francisco krävs då de flesta flyg från Europa landar på eftermiddagen. Returen UA114 avgår från Papeete kl 2110 och landar i San Francisco nästföljande morgon kl 0820. Detta medför ett långt byte i San Francisco då de flesta flyg till Europa avgår på sen eftermiddag/kväll.

Mellan San Francisco och Papeete är det möjligt att hitta bonusplatser i United Polaris business class på utvalda datum nära inpå avgång.

Dela upp din bonusresa i separata bokningar för att spara poäng

En tur och returresa från Stockholm till Papeete kostar 275 000 poäng i business class. För dig som vill boka din resa med lång framförhållning så innebär detta att endast flyget till San Francisco går att boka i business class. Då SAS prissätter ut respektive hemresa efter den högsta klassen per delsträcka, så innebär det att du betalar business class-priset även om endast halva resan är i business class.

För dig som vill spara poäng så är ett tips att dela upp resan som två separata bokningar. En bokning från Skandinavien till San Francisco tur och retur för 100.000-130.000 poäng tur och retur i business class, samt en bokning från San Francisco till Papeete för 90.000 poäng tur och retur i ekonomiklass.

Genom att dela upp resan i två separata bokningar så kan du spara upp till 85.000 poäng jämfört mot att boka hela resan som en genomgående biljett. Ett annat alternativ är att boka resan mellan San Francisco och Papeete för pengar i ekonomiklass där det är möjligt att hitta bra priser om du bokar med god framförhållning.

Genom att dela upp din resa i separata bokningar så sparar du både poäng och har möjlighet att disponera din tid i Kalifornien innan resa fortsätter vidare till Franska Polynesien.

Hawaii

Hawaii är en populär destination året om och lockar årligen över 10 miljoner besökare från världen över. Att resa med Hawaii för EuroBonuspoäng är möjligt men här gäller det att vara flexibel. Från Skandinavien reser du till Hawaii via antingen Nordamerika eller Asien. Båda resvägar är tillåtna under förutsättning att du reser ut och hem samma väg (jorden runt-sträckningar tillåts ej av SAS).

Kauai, Hawaii även känd som "The Garden Island"

Till Hawaii flyger följande flygbolag i Star Alliance:

  • All Nippon Airways från Tokyo till Honolulu
  • Asiana Airlines från Seoul till Honolulu
  • Air Canada från Toronto och Vancouver till Honolulu och Maui
  • United Airlines till samtliga öar från flera städer i Nordamerika

Den vanligaste resvägen till Hawaii från Europa går via Nordamerika och här är chanserna goda att hitta business class på delsträckan till Nordamerika men inte på anslutningen vidare till Hawaii.

United Airlines och Air Canada släpper nämligen ytterst få bonusplatser i business class på sina flygningar till Hawaii vilket gör det svårt att hitta en genomgående resa i business class. Störst chans att hitta bonusplatser i business class är nära inpå avgång då både United och Air Canada gör platser tillgängliga tidigast 30 dagar i förväg på utvalda avgångar.

För dig som vill maximera upplevelsen och resa via Asien så finns det möjlighet att hitta bonusplatser med All Nippon Airways via Tokyo eller Asiana via Seoul. På dessa flygningar släpps det ytterst sällan bonusplatser i business class, men i de fall där de släpps så brukar de släppa en plats per avgång så tidigt som 355 dagar före flygets avgång. All Nippon Airways flyger med Airbus A380 mellan Tokyo Narita och Honolulu. På dessa flygningar finns det möjlighet att hitta bonusplatser i first class. Dessa släpps dock i väldigt begränsad omfattning.

Med All Nippon Airways är det möjligt att flyga first till Hawaii via Tokyo, men antalet bonusplatser som släpps är ytterst få.

Dela upp din bonusresa i separata bokningar för att spara poäng

Från Europa till Hawaii kostar en EuroBonusresa 190.000 poäng i business class tur och retur. Då SAS prissätter hela resan i business class även om delsträckorna mellan Nordamerika och Hawaii är i ekonomiklass så kan du spara poäng genom att dela upp resan som två separata bokningar.

En tur och returresa mellan Europa och Nordamerika kostar 100.000-130.000 poäng i business class, och en tur och returresa i ekonomiklass på en separat bokning kostar 50.000 poäng Genom att dela upp resan som två separata bokningar så kan du spara upp till 40.000 poäng.

Genom att dela upp din resa i två separata bokningar så sparar du inte bara poäng, men du får även chansen att spendera några dagar i Los Angeles innan resan fortsätter vidare till Hawaii.


Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga resor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg