Qatar Airways First Class på Airbus A380 – Chatflights testar!

Airbus A380 är ett flygplan som har gjort en comeback hos många flygbolag för att möta den stora efterfrågan på flygresor efter pandemin. Ett av dessa flygbolag är Qatar Airways som pensionerade jätteflygplanet under våren 2020, men som har valt att återuppta flygningarna på sina populäraste rutter från Doha till Sydney, London och Bangkok.

Så bokade vi resan

Vår flygresa med Qatar Airways i first class på Airbus A380 bokades med Avios som en del av en större bokning mellan Stockholm och Australien.

First class erbjuds på alla flygningar med Airbus A380, samt på utvalda flygningar med inhyrda Boeing 777-300ER från Cathay Pacific.

Qatar Airways släpper vanligtvis endast en bonusplats i first class på sina flygningar till Sydney, så om ni är två personer som reser och vill uppleva first så rekommenderar vi Bangkok eller Perth där det finns möjlighet att hitta två platser på samma flygning.

Bonusplatserna släpps som tidigast 355 dagar i förväg, men när du bokar din resa väldigt långt framåt i tiden så är risken för flygplansbyten stor. Qatar Airways är nämligen kända för att byta flygplanstyp och om detta sker så kommer du att bli nedgraderad till business class om bytet sker till ett mindre flygplan utan first class ombord.

Nära inpå avgång finns det möjlighet att hitta bonusplatser och vår resa bokades en månad i förväg. När du bokar med kort varsel så löper du inte samma risk att råka ut för ett flygplansbyte och nedgradering till business class.

Qatar Airways First Class till Australien kan bokas för så lite som 135.000 Avios per person enkel väg.

Qantas First Class Lounge Sydney

Vår resa börjar på Sydneys internationella flygplats med ett besök till Qantas prisbelönta First Class Lounge. Som passagerare i first class eller Emerald-medlem i Oneworld ges tillträde till denna otroligt vackra lounge.

Qantas First Class Lounge Sydney
Loungen är designad av världsberömde industridesignern Marc Newson, som även har designat stolarna i first och business class på Qantas, samt tallrikar, bestick och glas som används ombord och i loungen.

Loungen är stor till ytan och är indelad i en större restaurangdel, en bardel, flera mindre sittsektioner, samt ett spa. Loungen rymmer 240 gäster vilket är stort för en first class-lounge, men man får även komma ihåg att majoriteten av besökarna inte reser i first class, utan kommer in med hjälp av diverse statuskort.

Då klockan har hunnit passera middagstid så beger vi oss direkt till restaurangdelen för middag.

I loungen finns en stor restaurangdel med bordsservering.
...Och en bemannad bar med barista.
För den som föredrar mer informell servering då erbjuds även sittplatser vid baren med utsikt in mot det öppna köket.

Kort efter att vi satt oss ner serveras ett glas champagne att smutta på medan vi går igenom den omfattande menyn. Rätterna är relativt små och vi uppmuntras att beställa in flera rätter för att prova oss igenom menyn.

Kvällens meny
Vi börjar med signaturrätten salt and pepper squid som serveras med aioli och grön chillisås.
Därefter provar vi Barramundin som serveras med salsa Romesco.
Näst på tur: Grillat Sumackryddat lamm med kikärtor, mint och persiljesås.
Middagen rundas av med en fantastiskt god Pavlova.

Maten i denna lounge höll toppklass och kan utan tvekan serveras i en bättre restaurang. Vårt enda klagomål var servicen som var något långsam och ouppmärksam.

Efter middagen återstår två timmar innan avgång som ägnas champagnedrickande och plane spotting.

Loungen bjuder på fantastiska vyer över flygplatsen, med Sydney i bakgrunden.

Qatar Airways flight QR909 Sydney – Doha

Kvällens flygning till Doha är fullbokad i ekonomiklass och business class, men glest bokad i first class med endast 3 av 8 stolar bokade. Ombordstigningen påbörjas en timme före schemalagd avgångstid och passagerare i first class fick kliva ombord samtidigt som business class och övriga statuspassagerare.

Vid dörren hälsas vi välkomna av besättningen innan vi gör en vänstersväng in i first class-kabinen till seat 2K som är vårt hem för denna 15-timmars flygning.

Seat 2K är vårt hem under de kommande 15 timmarna.

Kabin och komfort

First class-kabinen på Qatar Airways A380 är belägen längst fram på övervåningen och består av 8 öppna sviter på två rader i en 1-2-1 konfiguration.

First Class på Qatar Airways Airbus A380.

Första intrycken av kabinen är klart positiva. Kabinen är luftig, öppen, men samtidigt intim. Till skillnad från många andra flygbolag som väljer att installera sviter med dörrar i first class så har Qatar Airways valt en mer öppen kabin. Skälet bakom detta är då kabinen bokas upp av Qatariska familjer med tillhörande entourage, där man gärna vill kunna konversera med varann.

Varje svit är utrustad med dividers som kan höjas för extra avskildhet. Dessa erbjuder god avskärmning från medresenärerna. Varje svit är även utrustad med en garderob som kan rymma en kabinväska, ett par skor, samt plats för att hänga upp jacka och kläder. För dig som har mer handbagage än en kabinväska så har varje passagerare ett eget förvaringsskåp längst bak i kabinen där du kan förvara dina tillhörigheter som du inte förväntas använda under flygningen.

Qatar Airways har valt en mer öppen svit i first class med dividers som kan höjas och sänkas för extra avskildhet.

Trots att kabinen har några år på nacken så upplevs den fortfarande som modern och stolarna visade inga som helst tecken på slitage, något som man ofta stöter på även i nyare kabiner.

Qatar Airways har tillskillnad från konkurrenten Emirates inte valt att installera duschar i first class. Istället återfinns två stora toaletter längst fram i kabinen. Toaletterna är utrustade med ett stort handfat och en soffa, med tillräckligt utrymme för att kunna byta om till pyjamas och stuva om packningen i kabinväskan.

Längst fram i kabinen finns två rymliga toaletter med en stor soffa, handfat och helkroppsspegel.

Mat, dryck och service ombord

Kort att vi gjort oss bekväma i sviten hälsas vi välkomna av pursern som tilltalar oss vid namn genom hela flygningen. Pyjamas, necessär, tofflor och menyer delas ut. Detta följs av en välkomstdryck där valet föll på ett glas champagne. Till champagnen serveras lättare tilltugg i form av oliver och parmesanost.

Krug 2004 serveras ombord på Qatar Airways i first class.

Under tiden på marken passar vi även på att bläddra igenom menyn och vinlistan. Maten i first class på Qatar Airways är mer eller mindre densamma som serveras i business class, med några smärre modifikationer. I first class serveras caviar som förrätt och upplägget är lite bättre än där bak.

Middag och frukostmenyn för denna flygning.

Bortsett från det är maten i stort sett identisk. På vinfronten så erbjuds en påkostad vinlista med bland annat Krug 2004 och Chateau Pichon Loungeville 2009.

Två av vinerna som serveras ombord.

I first class erbjuds dine on demand vilket innebär att du kan välja att få din mat serverad närsomhelst under flygningen.

Då vi redan ätit en ordentlig middag i loungen före flygningen så väljer vi att ta del av Kaviarserveringen efter start och äta resten av middagen senare under flygningen.

Kaviaren serveras kort efter start, tillsammans med rökt lax, smetana, blinis, rivet ägg, rödlök och gräslök.

Kaviar är en av höjdpunkterna med att flyga first class och något som vi uppskattar stort när tillfället ges. Kaviaren smakade underbart tillsammans med ett glas Krug 2004 och tillbehören kom till sin rätt. Det enda klagomålet var laxen som inte höll speciellt bra kvalitet och som vi hade kunnat vara utan.

Efter kaviarserveringen springer vi in på toaletten för att borsta tänderna innan besättningen bäddar i ordning sängen.

Sängen är bäddad och vi är redo för en god natts sömn.

Sängen i Qatar Airways first class är en av de bekvämaste som vi har upplevt i luften, med gott om utrymme för både axlar och ben. Temperaturen i kabinen hölls på en lagom nivå och vi lyckades få 9 timmars oavbruten sömn.

När vi vaknar upp återstår 5 timmar kvar innan ankomst till Doha och bordet dukas åter upp för resterande del av middagsserveringen.

Middagen inleds med en amuse-bouche bestående av pilgrimsmussla.
Därefter serveras en förrätt bestående av rökt ankbröst med valnötter, fänkål och apelsin.
Till varmrätt föll valet på revbensstek med polenta och morötter.
Middagen rundas av med en tranbär och bananpudding.
Slutligen glass, ett glas Sauternes och kaffe.

Efter en fantastiskt trevlig middag vandrar vi bakåt i kabinen till baren där vi ägnar ett par timmar åt att konversera med några av medpassagerarna på flygningen.

Vad vi alla kom överens om var att Airbus A380 är det tveklöst bekvämaste passagerarflygplanet ur ett passagerarpespektiv oavsett klass. Huruvida Qatar Airways bestämmer sig för att behålla flygplanen i trafik eller pensionera dem när de har lyckats lösa de rådande kapacitetsproblemen återstår att se.

Baren är ett perfekt ställe för dig som vill ta en bensträckare och fördriva några timmar av denna maratonflygning. Här serveras cocktails, viner och champagne från business class. Om man mot förmodan skulle bli sugen på ett glas Krug 2004 så kan besättningen alltid skicka bak ett glas från first class, så att du själv slipper gå.

Baren på Qatar Airways A380 är ett trevligt ställe att fördriva flygtimmarna.

Innan vi visste ordet av det så var det dags för inflygning och landning i Doha. Denna mycket behagliga 15-timmarsflygning börjar gå mot sitt slut och vi kliver av flygplanet pigga och glada.

Dags för landning i Doha. Denna 15-timmarsflygning går mot sitt slut.

Slutsatser Qatar Airways First Class på Airbus A380

Att flyga first class ombord på en Airbus A380 är något som står högt på mångas önskelistor. Qatar Airways erbjuder idag denna möjlighet och för dig som har Avios så är detta en av de bästa användningarna för dessa poäng.

Framtiden för dessa flygplan är än så länge oviss och vår rekommendation är att inte boka din resa för långt framåt i tiden då risken är stor för ett flygplansbyte och nedgradering till business class. Satsa istället på att hitta bonusplatser för resa i närtid, vilket ofta är möjligt om du har som avsikt att resa inom ett 3-måndersfönster.

När det kommer till ombordupplevelsen så levererar Qatar en bra produkt, både när det kommer till hårdvaran och mjukvaran. Maten och vinerna håller mycket hög standard, även om det kan finnas lite utrymme för förbättring på matsidan. Då syftar vi främst på en ökad differentiering mot den redan fantastiska maten som serveras i business class.

Våra senaste inlägg