Så är det att flyga Singapore Airlines First Class år 2022

Singapore Airlines anses av många vara världens bästa flygbolag och deras first class har fått en näst intill mytomspunnen status. Flygbolaget har under en större delen av pandemin inte erbjudit klassen ombord på sina flygplan, men i takt med att Singapore sakta men säkert börjar välkomna fler besökare så har first class börjat återinföras på allt fler rutter. Följ med oss ombord på flight SQ326 från Singapore till Frankfurt där vi undersöker vilka ändringar som har skett som ett resultat av pandemin.

Singapore Airlines kan inte längre bokas med EuroBonuspoäng

Singapore Airlines är ett av de mest eftertraktade flygbolagen att boka för poäng och de har historiskt varit väldigt restriktiva med att släppa bonusplatser till sina partners i Star Alliance. Bonusresor i first och business class på långflygningar är i regel inte bokningsbara hos Star Alliance, med undantag för ett par utvalda joint venture partners. SAS var tidigare en av dessa partners vilket gav EuroBonus exklusiv tillgång till bonusplatser i first class på långrutterna mellan London, Paris, Amsterdam, Zurich och Köpenhamn till Singapore.

I samband med att pandemin bröt ut så stoppade Singapore Airlines möjligheten att boka bonusresor på deras flygningar med poäng från Star Alliance-partners. Möjligheten att boka bonusresor har kommit tillbaka på alla bonusprogram förutom SAS EuroBonus och det är ännu oklart om det någonsin kommer att bli möjligt att boka långflygningar i first och business class igen.

Singapore Airlines.

Ett inställt ANA-flyg gav oss chansen att återuppleva Singapore Airlines First Class

Vår resa var ursprungligen bokad på All Nippon Airways med EuroBonuspoäng i The Suite. På grund av den rådande situationen med Ryssland så ställde ANA in en stor del av sina flyg mellan Japan och Europa och vi fick reda på att flyget var inställt på avresedagen.

När en flygning på en bonusresa ställs in på avresedagen eller när resan redan är påbörjad så är det flygbolaget som utför flygningen som ansvarar för att boka om till nya flyg oavsett om det finns bonusplatser eller inte. Dessa ombokningar kan endast lösas på flygplatsen och många flygbolag kommer envist att försöka frånsäga sig ansvaret att boka om och hänvisa tillbaka till SAS som endast kan boka om till flyg med tillgängliga bonusplatser.

ANA är ett av få flygbolag som faktiskt tar ansvar vid ett inställt flyg och det krävdes många telefonsamtal till huvudkontoret i Tokyo innan ombokningen var klar. First Class på Singapore Airlines är en produkt som vi har flugit många gånger, och vi är djupt tacksamma över att ha fått chansen att återuppleva den igen efter pandemin.

Singapore Airlines nya lounger på Changi Airport

Vår resa börjar på Changi Airport där vi har fem timmar att spendera innan det är dags att kliva ombord vårt flyg till Frankfurt. Under pandemin genomförde Singapore Airlines en totalrenovering av sina lounger på Changi. Renoveringen var planerad sedan en lång tid tillbaka och pandemin underlättade renoveringen då de hade möjlighet att hålla alla lounger stängda.

I nuläget är det endast business class loungen som har öppnat och passagerare i first class ges tillgång till en separat del i loungen med á la carte meny och förbättrad champagne. Den nya loungen är en klar förbättring över den gamla, med gott ljusinsläpp, eluttag vid varje sittplats och en bemannad bar.

Singapore Airlines nyrenoverade SilverKris Lounge på Changi.

Vår vistelse i loungen var behaglig även om den inte riktigt lever upp till standarden som man normalt förväntar sig på marken när man flyger first class. Vi beställer en Laksa från menyn som smakade alldeles gudomligt.

En fantastiskt god Laksa i Singapore Airlines lounge på Changi Airport.

Singapore Airlines flight SQ326 Singapore till Frankfurt

Singapore Airlines erbjuder två dagliga flygningar mellan Singapore och Frankfurt. Vi valde dagsflygningen SQ326 som flygs av en Boeing 777-300ER. På rutten är det även möjligt att flyga Airbus A380 med nya Suites på SQ26 som går hela vägen till New York med ett stopp i Frankfurt, men då detta flyg avgår vid midnatt så var det svårt att motivera en 18-timmars mellanlandning i Singapore.

Beläggningen på dagens flygning till Frankfurt var låg. I first class var tre av fyra stolar bokade, medan business class endast hade ett tiotal passagerare. Premium economy och economy var i det närmaste tomt. Den låga beläggningen innebar att ombordstigningen avklarades på nolltid.

Väl ombord hälsas vi välkomna av besättningen som visar oss vägen till seat 1C som är vårt hem på denna 14-timmar långa flygning.

First class kabinen på Singapore Airlines Boeing 777-300ER består av fyra stolar på en rad arrangerade i en 1-2-1 konfiguration. Med endast fyra stolar är kabinen intim utan att kännas trång, vilket främst har att göra med avsaknaden av hatthyllor. Detta innebär även att allt handbagage förvaras i utrymmet under fotpallen.

Kort efter att vi gjort oss bekväma serveras ett glas champagne. På marken serveras Dom Perignon 2008 och väl uppe i luften serveras även Taittinger Comtes de Champagne eller Krug Grande Cuvée.

Vår avgång från Singapore tidigarelades en timme för att kompensera för dagens resrutt som tar oss söderut för att undvika Ryssland och Ukrainas luftrum. Dagens flygtid hamnade på 14 timmar och 30 minuter, men vår ankomsttid i Frankfurt förblev oförändrad.

På denna dagsflygning serveras en lunch efter start och en middag innan landning. På flygningar från Singapore erbjuds det fulla serveringskonceptet i first med individuella rätter och dukning, dvs precis som det var innan pandemin. Flygningar från Europa till Singapore har en enklare ”covid anpassad” servering där all mat serveras på en och samma bricka. Den enda skillnaden är avsaknaden av menyer och vinlistor, som istället finns tillgängliga i Singapore Airlines app eller på underhållningssystemet.

Lunchserveringen inleds kort efter att vi nått marschhöjd med ett glas Dom Perignon och flygbolagets berömda satay. Portionen är något mindre än vad den var innan pandemin och likaså består den endast av kyckling satay. Före pandemin serverades både biff och kyckling.

Kycklingspetten smakar fantastiskt gott och kort därefter dukas bordet upp för servering. Valet av förrätter bestod av kaviar eller getostpannacotta med prosciutto. Givetvis kan du välja båda förrätterna, men vi valde att spara på aptiten och gick direkt på kaviaren.

Kaviarservice i Singapore Airlines First Class
Kaviarserveringen är i det närmaste oförändrad mot innan pandemin, där den största och enda skillnaden är att du får en egen burk. Detta anser vi som positivt då mängden kaviar är betydligt större i burken än vad som tidigare serverades på tallriken.

Kaviaren smakar fantastiskt gott och avnjuts med ytterligare ett glas Dom Perignon. Vi hoppar över soppan och salladen och går istället direkt över på varmrätten. Valet föll på den bakade laxen som serveras med matvete och aubergineröra.

Bakad lax med matvete och aubergineröra.

Laxen smakade gott men var långt ifrån den mest spännande rätt man kan beställa i first class. Vi avstår från erbjudandet om ost och går direkt på efterrätten som består av en apelsinkaka med vaniljglass.

Apelsinkaka med vaniljglass till efterrätt.

Mätta och belåtna ber vi besättningen att bädda i ordning sängen och vi lyckas sova 9 timmar helt oavbrutet. Vi vaknar upp med cirka tre timmar kvar av flygningen, lagom tid för middag.

Middagen inleds med en förrätt bestående av pilgrimsmusslor med sparris och paprikaröra.

Till varmrätt föll valet på Singapores nationalrätt Hainanese Chicken Rice. Denna serverades på en traditionell bricka med alla tillbehör som man kan förvänta sig på ett Hawker center. Rätten smakade fantastiskt och är utan tvekan vår favoriträtt ombord på Singapore Airlines.

Hainanese Chicken Rice.
Middagen rundas av med en bit pralintårta innan det är dags att göra i ordning kabinen för landning i Singapore.

Ankomst sker enligt tidtabell och vi hinner även med ett snabbt besök i Lufthansas lounge innan det är dags att kliva ombord på kvällens sista flyg upp till Stockholm.

Sammanfattning Singapore Airlines First Class

Det råder inga tvivel om att Singapore Airlines behåller sin toppnotering som ett av världens bästa flygbolag och bortsett från avsaknaden av utskrivna menyer så har upplevelsen i first class inte förändrats nämnvärt efter pandemin. Den nuvarande produkten på Boeing 777-300ER introducerades år 2013 och trots att stolen börjar närma sig 10 år så är upplevs den fortfarande som modern och konkurrenskraftig.

Singapore Airlines är i dagsläget inte bokningsbart med EuroBonus och det är ännu ovisst om möjligheten att boka first och business class på långrutterna någonsin kommer att komma tillbaka. För dig som vill uppleva first och business på Singapore Airlines så är alternativen att antingen boka en resa för pengar eller samla poäng hos Miles&More där möjligheten finns kvar.

Låt Chatflights omvandla dina hårt förvärvade poäng till drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med våra experter idag – Vi bokar din resa!


Våra senaste inlägg