SAS Business inom Europa – är det värt pengarna nu?

SAS har återinfört riktig business class inom Europa – med gardin, blockerat mittensäte, porslin och champagne. Men priset har också stuckit iväg rejält, både i kronor och EuroBonus-poäng. Här går vi igenom vad du faktiskt får ombord och på marken, hur produkten skiljer sig från gamla SAS Plus – och när det är värt att betala extra.

Lyssna på detta poddavsnitt på Spotify

Från “ingen ville ha business” till premiumboom

Fram till 2013 hade SAS en klassisk europeisk businessprodukt inom Europa: gardin, blockerat mittensäte, varm mat på porslin och champagne i glas. Problemet var att nästan ingen betalade för det – bara runt en procent av stolarna ombord var sålda som business, resten var uppgraderingar eller statuspassagerare. Biljetterna var dyra, ofta 12–15 000 kr t/r till London, och skandinaviska företag var inte sugna på att skicka anställda i biljetter där det stod “Business”.

Lösningen blev SAS Plus – i praktiken en premium economy inom Europa: samma stol som economy, mat i box, lite bättre villkor på marken, men utan tydlig “business”-stämpel. SAS stack därmed ut: medan resten av Europa fortsatte med traditionell business försökte SAS vara moderna med “Plus” istället. Nu backar man, men av helt andra skäl än då man tog bort produkten.

I dag drivs beslutet framför allt av två saker: dels att SAS gått in i SkyTeam och ska matcha partnerbolagens produkt, dels en tydlig premiumboom efter pandemin där fler privatresenärer och företagare är beredda att lägga pengar på bättre upplevelser. Business class har gått från att vara för “business travelers” till att snarare vara för “business owners” – människor som äger sitt eget bolag och kan välja att unna sig bättre stolar, bättre mat och bättre markservice.

Vad är business class inom Europa – egentligen?

Det är viktigt att komma ihåg att business inom Europa inte är samma sak som långdistansbusiness. Stolen är i grunden densamma som i economy, men du får extra utrymme tack vare blockerat mittensäte, gardin och en tydligt avskild sektion längst fram. Den stora skillnaden sitter i mjukvaran: mat, dryck, service och markupplevelse.

I USA gör man tvärtom. Där finns ofta en “Domestic First”-kabin med bredare fåtöljer längst fram, men loungen ingår inte automatiskt – den får du ofta köpa till via klubbmedlemskap. I Europa är stolen enklare men helheten mer genomtänkt: lounge, fast track, prioritet och en betydligt bättre servering ombord ingår i paketet.

Det är alltså inte stolen du betalar för i första hand, utan helheten.

Kabinen på SAS – när det känns premium och när det känns “Plus++”

Större delen av SAS Europatrafik flygs med Airbus A320neo. Där är produkten som bäst: du går på planet och ser en tydligt avgränsad businesskabin längst fram, gardinen draget, blockerat mittensäte och en hård divider som går bak till ungefär rad 9. Det betyder att det aldrig kan vara mer än 36 businessstolar och att den främre toaletten är reserverad för businesspassagerarna. Du slipper alltså kön genom hela mittgången när du försöker äta.

Jonas flög Stockholm–Köpenhamn på A320neo, med bara fyra rader business. Ekonomi var fullsatt, business också, men känslan längst fram var totalt annorlunda: lugnare, mer utrymme, och det tomma mittensätet gjorde stor skillnad. Sitter du på 1C kan du sträcka ut benen rakt ut i gången, lägga bok, telefon och glas på mittsätet och slippa trängas med en okänd granne.

SAS har också mindre plan som Embraer E190/E195, CRJ-900 och ATR 42/72. Där är kabinen 2–2, och här blir skillnaden tydligare mot bolag som Lufthansa-gruppen. De väljer ofta att blockera sätet bredvid i business på den här typen av maskiner, så att du sitter 1–1 längst fram. SAS gör inte det. Resultatet blir att du i praktiken sitter som i economy stolmässigt, men med bättre mat och markservice.

Även Air Dolimiti använder Embraer E190/E195

På Jonas flight Köpenhamn–Frankfurt med Embraer var kabinen fullsatt. Som EuroBonus Gold fick han “soft block” på stolen bredvid, vilket var en bonus, men det är ingen garanti. Får du en granne är upplevelsen mer “SAS Plus 2.0” – bättre mjukvara, men utan extra yta kring dig.

Ska du välja kan det vara värt att styra mot avgångar med A320neo om du verkligen vill få ut max av businessbiljetten.

Markupplevelsen – lounger, fast track och lite Star Alliance-nostalgi

En stor del av värdet i europeisk business ligger på marken. I SAS Business får du priority check-in, fast track genom säkerhetskontrollen, priority boarding, extra bagage och prioriterad hantering vid ankomst. Det viktiga tillskottet är att loungesituationen har blivit radikalt bättre än under de sista åren i Star Alliance.

2017 slutade SAS använda tredjepartslounger där det inte fanns Star Alliance-lounge. För destinationer som Malaga eller Palma innebar det att du som Plus-passagerare eller guldkund helt enkelt stod utan lounge. Missnöjet var massivt; många tyckte att upplevelsen började likna ett lågprisbolag.

När SAS gick in i SkyTeam tappade man flera av de gamla alliansloungerna, men var i praktiken tvungen att lösa det genom att hyra in sig i tredjepartslounger på fler destinationer. I samband med införandet av business inom Europa har man nu skruvat upp detta ytterligare – i dag har du loungeaccess på en stor majoritet av de flygplatser där SAS trafikerar, både som businesspassagerare och som EuroBonus Gold/Diamond.

Jonas resa är ett bra exempel: SAS-lounger på Arlanda och Köpenhamn, och i Düsseldorf gick han in i Lufthansas lounge på en SAS-biljett genom ett samarbetsavtal. Det är betydligt trevligare än en genomsnittlig tredjepartslounge och ger en tydlig Star Alliance-flashback – fast i ett SkyTeam-upplägg.

Lufthansas lounge i Dusseldorf

Tredjepartslounger är sällan magiska. Men de är nästan alltid bättre än ingen lounge alls, och i kombination med några utvalda partnerlounger blir helheten betydligt starkare än för bara några år sedan.

Maten – från pappersbox till riktig business-upplevelse

SAS Plus byggde mycket på kall mat i pappersbox. Frukost kunde vara yoghurt och kallskuret, resten av dagen lax eller rostbiff i en engångslåda. Det var ofta helt okej smakmässigt, men det kändes inte lyxigt, gav en “ta den här boxen”-känsla och skapade enorma mängder plast- och engångsskräp. På kortare rutter inom Skandinavien fick du plocka fritt ur vagnen – mackor, pizzabitar, snacks, muffins och chokladbollar – vilket var generöst men inte särskilt premium.

Här har SAS verkligen skruvat upp nivån med den nya businessprodukten. Nu serveras maten på bricka med riktigt porslin, metallbestick inlindade i servett med pappersring och glas i glas, inte plast. Locket över huvudrätten är i aluminium som går att återvinna bättre än plast, och känslan är att man faktiskt blir serverad en måltid – inte utdelad en standardlåda.

Upplägget är i regel en trerätters i miniformat: någon form av förrätt eller side dish, huvudrätt som kan vara varm eller kall beroende på flight, och en dessert. Till detta kommer bröd och ett riktigt gott franskt smör som sticker ut för den som gillar detaljer.

Champagne ombord :)

Jonas fick till exempel hummus till förrätt, en smörrebrödsliknande laxmacka som huvudrätt och en baskisk cheesecake med mango på sträckan Arlanda–Köpenhamn. På Köpenhamn–Frankfurt var huvudrätten en kall kombination med ankbröst, purjo/lök och en spannmålssallad, följt av ost och en chocladbaserad dessert. Cheesecaken beskrev han som bland det godaste han ätit på ett flyg, och bröd- och smörnivån ligger klart över medel, med tydlig skandinavisk matkänsla.

Dryckesmässigt är det framför allt champagnen som sticker ut. SAS serverar riktig champagne från stor flaska – samma Charles Heidsieck som på långdistans – vilket är mer generöst än många konkurrenter, som ofta nöjer sig med ett enklare mousserande på sina Europalinjer. På en tvåtimmars flight är det nästan mer lyx än nödvändigt, men absolut inget de får minuspoäng för.

Däremot finns det en svag punkt: tydligheten kring när det är varm och när det är kall mat. Officiellt sägs det att längre flighter ska ha varm måltid, men i praktiken verkar avgångstid spela stor roll. Ett konkret exempel är en Köpenhamn–Barcelona-flight på cirka tre timmar, avgång vid 14-tiden, där passageraren fick samma kalla macka som på ett kortare ben. Reser du då med inställningen “nu blir det varm mat” kan det kännas snålt.

En mer konsekvent modell, där flightens längd styr varm/kall mat oberoende av klockslag, hade gjort det lättare att matcha förväntningar – de flesta har inget emot en varm trerätters klockan två på eftermiddagen när man inte vet när nästa ordentliga mål mat serveras.

Prislappen – hur dyrt har det blivit?

Med SAS Plus kunde du ganska ofta hitta biljetter som låg runt 500–1 000 kr extra per väg jämfört med economy. Sett till fast track, lite mer flexibilitet och enklare mat var det väldigt bra värde, även om produkten inte kändes lyxig.

Med SAS Business inom Europa har prisnivån tagit ett rejält kliv upp. Typiskt scenario: economy t/r till London kan ligga runt 1 000–2 000 kr, medan business ofta startar runt 5 000–6 000 kr t/r i bästa fall. På mer eftertraktade linjer och tajtare datum kan business klättra betydligt högre, med exempel där biljetter till Spanien skenar upp över 25 000 kr t/r i de högsta bokningsklasserna.

För poängresor är bilden liknande: SAS har kraftigt höjt priset för business jämfört med gamla Plus. Där Plus tidigare var ett guldklipp för poäng inom Europa ligger business nu i ett helt annat segment, ofta runt 70 000 poäng t/r där Plus en gång var i princip småpengar relativt värdet.

Är det värt det?

Däremot tjänar du betydligt mer på en betald businessbiljett. En kampanjbiljett till exempel London i business för runt 5 000 kr t/r kan ge runt 5 000 nivåpoäng som bas, och med guld- eller diamantbonus landar du på omkring 7 500 intjänade poäng eller mer. Jagar du status eller vill maximera poängintjäningen kan det därför ibland vara rationellt att ta ett relativt billigt businesspris istället för en dyr economybiljett.

När ska du uppgradera – och när kan du hoppa över?

Här kan det faktiskt vara värt att tänka i två enkla riktningar:

Bra lägen att välja SAS Business:

  • när du hittar kampanjpriser eller rimliga uppgraderingar som inte är så långt från en dyr economybiljett
  • när du reser med mycket bagage och vill ha både extra tillåtelse och prioritet på bandet
  • när du vill minimera friktionen på flygplatsen med lounge, fast track och priority boarding
  • när du jagar EuroBonus Gold eller Diamond och är intresserad av hög poängintjäning
  • när din rutt går med A320neo så att du får fullt blockerat mittensäte och en tydligare premiumkabin

Lägen där economy eller “vanlig” premiumprodukt räcker:

  • kortare turer inom Skandinavien där du mest vill komma fram så snabbt som möjligt
  • resor där businessbiljetten plötsligt är femsiffrig och du inte bryr dig om statuspoäng
  • avgångar som flygs med Embraer/CRJ/ATR, där du inte får extra yta i stolen och huvuddelen av mervärdet ligger i markservice och måltid

Tänk också på hur din resa ser ut i stort: ska du vidare i long haul-business, eller är detta hela resan? På rena Europatrippar är markupplevelsen och lugnet ombord oftast det du märker mest – inte stolen.

Sammanfattning – är SAS Business inom Europa bra?

Kort sagt: ja, det är en riktigt bra produkt, särskilt på A320neo och när priset är någorlunda rimligt. Jämfört med gamla SAS Plus får du:

  • en lugnare och tydligare avgränsad kabin, med blockerat mittensäte på de större planen
  • betydligt bättre mat- och dryckesupplevelse på porslin, med riktig champagne
  • en väsentligt bättre loungesetup än under de sista Star Alliance-åren
  • högre EuroBonus-intjäning som matchar den nya premiumpositioneringen

Nedsidan är priset – både i pengar och poäng – samt att produkten tappar en del av sin lyster på de mindre planen utan blockerat säte bredvid. Lägg därtill att kommunikationen kring varm/kall mat kan bli tydligare.

Men får du tag i en rimligt prissatt businessbiljett inom Europa, särskilt på en längre rutt med A320neo, är det en klart mer sammanhållen premiumupplevelse än SAS Plus någonsin var.

Vill du veta om din SAS Business-biljett är värd det?

Sitter du med:

  • en massa EuroBonus-poäng
  • en SAS Amex 2–för–1-voucher
  • eller bara en dyr biljettsökning uppe och funderar på om det är vettigt att trycka “köp”?

Öppna Chatflights-appen och skriv till oss. Vi hjälper dig att:

  • hitta avgångar och flygplan där business ger mest värde
  • använda poäng och vouchers smart innan de går ut
  • jämföra kontantpris, poäng och uppgraderingar så du slipper gissa.

I takt med att fler SkyTeam-bolag börjar styra trafik via Köpenhamn kommer premiumplatserna inte att bli fler – bara mer eftertraktade.

Våra senaste inlägg