SAS Business på Airbus A321LR – Chatflights testar!

Chatflights fick under hösten 2022 chansen att flyga business class på SAS nyaste tillskott i långdistansflottan Airbus A321LR på en flygning mellan Washington DC och Köpenhamn. Följ med oss ombord!

Airbus A321LR och XLR – Kortdistansflygplan för långa flygningar

Airbus A320 familjen är ett av världens populäraste passagerarflygplan med över 10.000 byggda sedan 1984. SAS flyger idag flera varianter av A319, A320, A320neo och A321 på sina flygningar inom Europa, samt till Kanarieöarna och för dig som har satt din fot ombord på ett SAS-flyg under de senaste 10 åren så har du sannolikt flugit ombord på ett av dessa flygplan.

År 2015 lanserade Airbus en specialversion av sin A321neo med namnet A321LR. LR står för long range vilket innebär att flygplanet är utrustat med extra bränsletankar i lastutrymmet som möjliggör längre flygningar över Atlanten mellan Kontinentaleuropa och den amerikanska östkusten.

A321LR och vidareutvecklingen XLR (extra long range) gör det möjligt för flygbolag att öppna nya långrutter mellan mindre marknader där efterfrågan inte är tillräckligt stor för att fylla ett större flygplan, samtidigt som man bibehåller kostnadseffektiviteten av en mindre flygmaskin.

För ett flygbolag som SAS är A321LR ett intressant tillskott i flottan då flygplanet gör det möjligt att öppna nya långrutter mellan medelstora Skandinaviska städer till Nordamerika t.ex Göteborg – New York, Bergen New – York eller Stockholm – Toronto.

SAS Airbus A321LR.

SAS har idag tre av dessa flygplan i sin flotta och de används under vintertidtabellen som ersättare åt den större Airbus A330 på rutterna mellan Köpenhamn och Washington, Boston, samt Newark (på utvalda avgångar). Under sommartidtabellen trafikerar flygplanet rutterna mellan Stockholm och Köpenhamn till Toronto. Beställningen av dessa tre flygplan offentliggjordes i början av 2019 och leverans skedde under 2020, mitt i en rådande pandemi. Det var inte förrän slutet av 2021 som SAS tog flygplanen i trafik.

Att flyga ombord på en Airbus A321 inom Europa är en högst omärkvärdig upplevelse oavsett om du flyger i business eller ekonomiklass då de flesta Europeiska flygbolag har samma ekonomistolar i hela flygbolaget. A321LR är tillskillnad från en vanlig A321 ett renodlat långdistansflygplan och kabinerna är anpassade därefter.

A321LR i SAS utförande är konfigurerat med 22 stolar i SAS Business, 12 stolar i SAS Plus och 124 stolar i SAS Go.

Business class består av fem rader i en alternerande 2-2, 1-1 konfiguration. Stolsmodellen heter Thompson Vantage och är en enlarge version av stolen som återfinns ombord på de större A330 och A350-flygplanen.

SAS Business på Airbus A321LR.

I premium economy är stolarna uppdelade i en 2-2 konfiguration som är väldigt lik de business class-fåtöljer som finns på de amerikanska och asiatiska flygbolagen.

SAS Plus på Airbus A321LR.

Ekonomiklass är konfigurerat i en klassisk 3-3 konfiguration. Här är den största skillnaden benutrymmet och TV-skärmarna som man normalt inte förväntar sig ombord på en A321 inom Europa.

SAS Go på Airbus A321LR.

United Polaris Lounge Washington Dulles

Vår resa börjar i United Airlines Polaris Lounge som ligger i concourse C på Dulles International Airport. Hit kommer du in om du reser i business class på en långflygning med United Airlines eller Star Alliance. Guldkortsinnehavare i ekonomiklass hänvisas till den enklare United Club.

United Polaris Lounge på Washington Dulles.

Loungen är vackert inredd och indelad i olika sektioner. Flertalet sittsektioner med fåtöljer och privata bås. En bemannad bar, samt en bufférestaurang. Slutligen finns en á la carte restaurang för den som vill äta en ordentlig frukost, lunch eller middag innan flygningen.

Matsalen i United Polaris Lounge på Washington Dulles.

Då vårt besök skedde strax efter lunchtid så valde vi att sätta oss i restaurangen. Här hälsas vi välkomna av en kypare som leder oss till bordet och delar ut menyer.

Dagens meny i United Polaris Lounge på Washington Dulles.

På menyn finns ett flertal förrätter att välja på, tre varmrätter, samt tre efterrätter. På dryckessidan erbjuds champagne (Lanson Black Label), Prosecco, tre vita och tre röda viner, samt ett urval av öl och alkoholfria drycker. För dig om önskar något starkare eller en cocktail så går dessa utmärkt att beställa in från baren.

Vi inleder vår lunch med ett glas champagne.
Därefter beställer vi en förrätt som var en arepa (Colombianskt majsbröd) med röd salsa, ost och koriandercrème.
Valet av varmrätt föll på ankbröstet som serverades med stekt brysselkål och en puré av vita bönor.
Varm chokladkaka till efterrätt.
Lunchen rundas av med kaffe, glass och en påfyllning av vinglaset.

Maten och servicen i loungen är i nivå med en medelbra restaurang och för den som reser på en kort atlantflygning och vill maximera sömnen ombord så rekommenderar vi starkt att ta del av maten och vinerna i loungen, för att kunna maximera sömnen ombord.

Efter måltiden återstår två två timmar innan ombordstigning som spenderas i baren innan det är dags att ta tåget till B-concourse där SAS och merparten av alla internationella flygbolag har sina gater. Att ta sig mellan terminalerna tar cirka 30 minuter, så det är därför en bra idé att lämna loungen i god tid.

Scandinavian Airlines flight SK926 Washington – Köpenhamn

Dagens flygning till Köpenhamn är glest bokad i alla tre klasser och ombordstigningen avklarades på några få minuter. I SAS Business var hälften av stolarna bokade och alla som satt vid ett parsäte hade ingen sätesgranne.

Seat 1A. Vårt hem för denna 8-timmars atlantkorsning.

En av de största nackdelarna med A321LR är att alla stolar fönsterplatserna på udda rader inte har direkt tillgång till mittgången. Något som alla stolar har på de större A330 0ch A350.

Kabinen är inredd i samma färger som på övriga långdistansflottan och stolen i sig är väldigt lik den som återfinns på de större flygmaskinerna. Den största skillnaden är sätesbredden som är mycket mindre, samt avsaknaden av förvaring och avskildhet från de andra passagerarna.

För dig som inte lyckas reservera ett ensamsäte så är första raden att rekommendera då dessa stolar har extra utrymme för fötterna vilket gör en stor skillnad när stolen är nedfälld i sovläge.

Kort efter att vi gjort oss bekväma i stolen hälsas vi välkomna av den danska besättningen som serverar välkomstchampagne, följt av menyer. På varje stol ligger ett bäddset, kudde, täcke och en necessär.

Ett glas champagne serveras på marken innan start.

Avgång sker enligt tidtabell och efter start gör vi en högersväng och flyger rakt över centrala Washington DC. Vår rutt tar oss norrut längs östkusten förbi New York och Boston innan vi svänger ut över Atlanten och passerar Newfoundland, Irland, Storbritannien och slutligen Danmark.

Serveringen inleds en halvtimme in i flygningen med champagne och varma nötter. På denna flygning serveras Charles Heidsieck Blanc de Blancs. En mycket torr, krispig och god champagne som passade väl till både nötter och förrätt.

Kvällens meny.
Varma nötter och champagne före middagen.

En kort stund senare serveras förrätten. Dessa bärs in på en bricka tillsammans med en salladsskål, smör, brödtallrik, tygservett och bestick. A321LR är anledningen till varför SAS har valt att behålla brickorna i sin servering i business class då flygplanet har ett mindre kök vilket gör det svårt för besättningen att duka på och av varje bord individuellt.

Valet av förrätt föll på Baliklaxen som serverades med gurka och pepparrotscrème.
Valet av varmrätt föll på oxfilén med tryffelpotatisgratäng, grönsaker och senapssås.
Efterrätten bestod av Häagen-Dazs chokladglass.

Middagen avslutades två timmar in i flygningen och vid det här laget var det redo för läggdags. Toaletterna på A321LR är detsamma som på en vanlig A321. Passagerare i SAS Business hänvisades till den främre toaletten som var liten och trång. Flygningar i first och business class medför ofta tandborstning och ombyte till pyjamas innan läggdags. Vid dessa moment spelar toalettens storlek betydelse.

En ytterligare nackdel med att flyga ett mindre flygplan över Atlanten är att turbulens som ett resultat av jetströmmar känns av mer än på ett större flygplan. Halva resan över Atlanten var minst sagt skakig och bältesskylten var påslagen under större delen av flygningen.

Trots turbulensen så får vi fem timmars behaglig sömn ombord och vi vaknar upp strax före landning i Köpenhamn.

Slutsatser – A321LR möjliggör direktflyg på bekostnad av komfort

Att flyga ett kortdistansflygplan som en Airbus A321 över Atlanten är en minst sagt unik upplevelse. Flygplanet används just nu endast på SAS befintliga långrutter som en ersättare till de större A330 och A350 på destinationer som Boston och Washington DC under vintertidtabellen när efterfrågan är lägre. Likaså används flygplanet på extrainsatta avgångar från Stockholm och Oslo till New York, samt på kvällsavgången mellan Köpenhamn och New York.

Bortsett från Toronto som är en säsongsrutt så har SAS ännu inte öppnat upp några direktflyg från sekundära städer i Skandinavien till Nordamerika. Huruvida några nya rutter kommer att annonseras återstår att se. I det nuvarande kabinutförandet så levererar A321LR inte samma nivå av komfort som de större flygplanen och det är därför svårt att föra argumentet varför man vill välja att flyga på ett mindre komfortabelt flygplan om restiden är densamma. När SAS väl bestämmer sig för att öppna upp direktflyg från t.ex Bergen och Göteborg till New York så är det sannolikt många som kommer att välja den sämre komforten för bekvämligheten att kunna flyga direkt.

Låt Chatflights omsätta dina hårt förvärvade poäng till oförglömliga drömresor. Ladda ner Chatflights app och chatta med oss idag – Vi bokar din resa!

Våra senaste inlägg