Vad händer med mina EuroBonuspoäng när SAS byter allians till SkyTeam?

Är du orolig för vad som händer med dina poäng när SAS byter från Star Alliance till SkyTeam under 2024? Här kommer en sammanfattning av vad du kan förvänta dig.

  • Dina poäng blir antagligen mindre värda genom en devalvering. Det kan ske genom högre poängpriser, "dynamisk prissättning", höjda avgifter eller begränsade destinationer hos SkyTeam.
  • En risk är att poängen under en övergångsfas endast kan användas på SAS-flygningar och att man kan boka inom SkyTeam-alliansen först senare.
  • Det kan även hända att Eurobonus upphör helt och att dina poäng ersätts med FlyingBlue-poäng, men det händer i så fall förmodligen senare.

Med tanke på osäkerheten är det klokt att använda poängen så snart som möjligt och boka en bonusresa inom Star Alliance nu.

Lyssna på vår sammanfattning av artikeln i vår podcast MEDVIND 🎙️

Vill du förstå mer? Läs nedan.

Dina poäng kommer att finnas kvar men i en annan skepnad

SAS EuroBonus har länge varit synonymt med Star Alliance och för de som har ett co-brandat kreditkort från American Express eller Mastercard har möjligheterna att använda poängen på bonusresor i alliansen varit väldigt goda, i synnerhet om du vill resa i business och first class.

Bytet till SkyTeam kan innebära flera saker:

  1. EuroBonus blir ett renodlat SkyTeam-bonusprogram där medlemmarna har möjlighet att tjäna och använda poäng på alla flygbolag i alliansen precis som idag.
  2. EuroBonus blir ett bonusprogram utan allianskoppling där poäng endast kan tjänas och användas på SAS egna flygningar. Detta scenario bedömer vi som osannolikt, och om det händer blir det under en övergångsperiod.
  3. SAS EuroBonus upphör att existera och istället integreras i Flying Blue: I takt med att Air France – KLM förhandlar om en större ägarandel med ett majoritetsägande så kan detta senario bli verklighet inom en snar framtid.

Oavsett vad som händer med programmet så kommer poängen att leva kvar i en form eller en annan. Vad som däremot kan ha en stor påverkan är hur mycket poängen faktiskt är värda.

Läs mer om hur du kan resa med vår guide: 5 varma resmål som är enkla att boka i business class med EuroBonuspoäng

Om Air France – KLM blir majoritetsägare i SAS så kommer EuroBonus sannolikt att upphöra och istället övergå till Flying Blue.

Räkna med att dina poäng blir mindre värda när SAS byter allians

Devalveringar är vanligt förekommande bland flygbolagens bonusprogram och de genomförs i snitt var tredje till femte år. SAS har historiskt varit återhållsamma med devalveringar och poängpriserna på SAS egna flygningar har inte ändrats sedan mitten av 2010-talet, med undantag för små förändringar med början 2018.

Det har alltså gått snart 6 år sedan SAS devalverade sin poängtabell. Givet att många andra flygbolag har genomfört devalveringar under samma period så bedömer vi det som sannolikt att någon form av devalvering kommer att ske i samband med alliansbytet. Devalveringar kan ske på olika sätt, nedan är de vanligaste metoderna som flygbolagen använder för att devalvera sina bonusprogram:

  1. Höjda poängpriser (mest sannolikt).
  2. Höjda avgifter utöver poängen.
  3. Färre erbjudna rutter, destinationer och flygbolag.

Nyfiken på vad man kan boka? Glöm inte att det lönar sig att flyga i Economy också: Spara upp till 70.000 kr med en poängresa i Economy Class

1. Höjda poängpriser (mest sannolikt)

Om SAS lever kvar som ett fristående SkyTeam bonusprogram med en publicerad poängtabell tror vi att en ny uttagstabell för SkyTeam kommer att publiceras med högre poängpriser än de som finns i dagens Star Alliance bonustabell.

Prishöjningar kan även ske i form av att man ändrar prismodell för bonusresor från fasta priser till dynamiska priser, där poängpriset styrs av hur mycket den underliggande biljetten kostar i pengar. Fördelen med dynamiska priser är att fler bonusplatser blir tillgängliga, men den stora nackdelen är att poängpriserna överlag blir mycket högre, i synnerhet för den som vill boka långresor i business class.

Air France business class.

2. Högre avgifter utöver poängen

SAS EuroBonus är ett av få bonusprogram som inte debiterar bränsletillägg oavsett vilket flygbolag i alliansen som man reser med. När du bokar en bonusresa på SAS egna flyg så debiteras endast flygskatterna. Reser du med Star Alliance så debiteras en serviceavgift på 450 SEK i tillägg till flygskatterna. Det innebär att du sällan betalar mer än 2.500 SEK per person utöver poängen för en resa utanför Europa.

Majoriteten av alla bonusprogram i Europa debiterar även bränsletillägg utöver flygskatterna. Hur stort bränsletillägget är beror på flygbolag, avreseort och destination. För en långresa från Skandinavien till USA, Afrika och Asien brukar summan av skatter bränsletillägg hamna på cirka 5.000-8.000 SEK per person för en tur- och returresa i business class. Summan kan dock bli så hög som 25.000 SEK per person om resan börjar i en dyrare marknad som t.ex USA.

När kostnaden som resenären behöver lägga till i pengar utöver poängen ökar så minskar poängens värde.

3. Färre rutter, flygbolag och destinationer

Vart du kan resa med poängen och vilka flygupplevelser som du kan uppnå är också något som påverkar poängens värde. Star Alliance är världens största flygbolagsallians med ett världsomspännande nätverk över alla 26 medlemsflygbolag. Bytet till SkyTeam innebär att du inte kommer att nå lika många destinationer som förr, samt att kvaliteten på medlemsflygbolagen inte håller samma nivå som på Star Alliance.

Det är sannolikt att SAS byter allians redan till sensommaren

In- och utträden ur allianser har historiskt varit långt utdragna processer där det i snitt brukar ta två år för ett flygbolag att fullt integreras i en ny allians. I samband med uppköp och sammanslagningar så har processen gått fortare.

I nuläget finns det få detaljer om när alliansbytet kommer att ske, men ambitionen för den nya storägaren Air France – KLM är att SAS snart ska gå med i SkyTeam efter Chapter 11-processen vilket vi tror sker under sensommaren.

Vi rekommenderar dig att boka en resa med Star Alliance redan nu

SAS har ännu inte kommunicerat några detaljer om vad som kommer att ske med EuroBonus efter alliansbytet vilket innebär att det finns många osäkerhetsfaktorer just nu. För dig som vill välja det säkra före det osäkra så är det en bra idé att börja spendera poängen på Star Alliance bonusresor medan möjligheten fortfarande finns.

Redan bokade bonusresor på Star Alliance kommer att finnas kvar även efter att SAS har lämnat alliansen, dock med begränsade möjligheter till ombokning. Din bonusresa kan alltid bokas av mot återbetalning av giltiga poäng.

SAS kommer att bli medlem i SkyTeams transatlantiska joint venture där Air France, KLM, Delta och Virgin Atlantic idag ingår.

Vill du ha hjälp att boka en resa för dina Eurobonuspoäng? Ladda ner Chatflights app och få hjälp av experter, att chatta är gratis, vi tar bara en avgift om du väljer att boka. Du kan även ta del av en massa inspiration här på vår hemsida, t.ex. Fem ovanliga destinationer att upptäcka med EuroBonuspoäng.

Våra senaste inlägg